Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Ianuarie 2025

Salariul minim propus pentru 2025: intre asteptari sociale si constrangeri bugetare

27 Nov 2024

Ministerul Muncii a lansat in dezbatere publica, in luna octombrie 2024, un proiect pentru majorarea salariului minim brut garantat in plata la 4.050 de lei, incepand cu 1 ianuarie 2025, ceea ce ar reprezenta o crestere de 9,46% fata de nivelul actual de 3.700 de lei, conform Notei de fundamentare publicata de minister.

Propunerea isi bazeaza justificarea pe:

- Art. 3 din Conventia OIM nr. 131/1970, care prevede stabilirea unui salariu minim pentru reducerea saraciei;
- Factorii economici, precum productivitatea muncii si rata inflatiei;

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- Reducerea riscului de saracie si excluziune sociala.

Formula de calcul si impact

Nivelul propus se bazeaza pe mecanismul din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), care presupune ajustarea salariului minim cu suma dintre rata inflatiei (4,2%) si cresterea productivitatii muncii (2,5%), dar si pe raportul intre salariul minim si salariul mediu brut.

Pentru 2025, raportul propus este de 47%, conform Legii nr. 283/2024 in vigoare de la 17 noiembrie 2024 (care a modificat, printre altele, si 164 art. Codul muncii) adoptata pentru transpunerea directivei europene privind salariile minime adecvate.

Art. 164. -

(1) Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste anual prin hotarare a Guvernului si se aplica de la data de 1 ianuarie a anului urmator, cu actualizarea periodica o data pe an, dupa consultarea confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national.

Desi consensul social a stabilit suma de 4.050 de lei, Ministerul Finantelor a emis un aviz negativ, argumentand ca actualul guvern, aflat la final de mandat, nu poate implementa masuri care sa duca la cresterea cheltuielilor bugetare, conform Legii nr. 500/2002 privind finantele publice.

Impactul asupra economiei

Nota de fundamentare prevede urmatoarele efecte:

- Sociale (stimularea ocuparii, cresterea puterii de cumparare si reducerea muncii la negru);
- Macroeconomice (cresterea consumului si a veniturilor bugetare, cu efecte indirecte asupra economiei);
- Bugetare (majorarea salariului minim ar genera o crestere a veniturilor bugetare cu 2,97 miliarde de lei si a cheltuielilor bugetare cu 1,05 miliarde de lei in 2025).

Contributia Directivei (UE) 2022/2041 la stabilirea salariului minim

Adoptata pentru a asigura salarii minime adecvate in Uniunea Europeana, Directiva (UE) 2022/2041 impune statelor membre sa stabileasca salarii minime care sa ofere un nivel de trai decent, luand in considerare puterea de cumparare si costurile de viata, sa reflecte productivitatea nationala si distributia salariilor si sa imbunatateasca conditiile sociale, reducand saracia lucratorilor.

Desi directiva nu stabileste un nivel unic pentru salariile minime in UE, recomanda utilizarea unor valori de referinta precum raportul de 50%-60% intre salariul minim brut si cel mediu brut, deja integrate in propunerile nationale ale Romaniei:

”(28) Salariile minime sunt considerate a fi adecvate daca sunt echitabile in raport cu distributia salariilor in statul membru relevant si ofera un nivel de trai decent lucratorilor pe baza unui contract de munca cu norma intreaga. Gradul de adecvare al salariilor minime legale este determinat si evaluat de fiecare stat membru avand in vedere conditiile sale socioeconomice nationale, inclusiv cresterea ocuparii fortei de munca, competitivitatea si evolutiile regionale si sectoriale. In scopul determinarii respective, statele membre ar trebui sa ia in considerare puterea de cumparare, nivelurile si evolutiile productivitatii nationale pe termen lung, precum si nivelul salariilor, distributia si cresterea lor. Printre alte instrumente, un cos de bunuri si servicii la preturi reale stabilite la nivel national poate fi esential pentru determinarea costului vietii in scopul atingerii unui nivel de trai decent. Pe langa necesitatile materiale, cum ar fi hrana, imbracamintea si locuintele, ar putea fi luata in considerare si necesitatea de a participa la activitati culturale, educationale si sociale.

Este oportun sa se ia in considerare stabilirea si actualizarea salariilor minime legale separat de mecanismele de sprijin pentru venit. Statele membre ar trebui sa utilizeze indicatori si valori de referinta asociate pentru a-si ghida evaluarea gradului de adecvare al salariilor minime legale. Statele membre ar putea alege dintre indicatorii utilizati in mod obisnuit la nivel international si/sau indicatori utilizati la nivel national. Respectiva evaluare s-ar putea baza pe valori de referinta utilizate in mod obisnuit la nivel international, cum ar fi raportul dintre salariul minim brut si 60 % din salariul median brut si raportul dintre salariul minim brut si 50 % din salariul mediu brut, care in prezent nu sunt indeplinite de toate statele membre, sau raportul dintre salariul minim net si 50 % sau 60 % din salariul mediu net. Evaluarea s-ar putea baza, de asemenea, pe valori de referinta asociate indicatorilor utilizati la nivel national, cum ar fi compararea salariului minim net cu pragul de saracie si puterea de cumparare a salariilor minime”.

Concluzie

Cu avizul negativ al Ministerului Finantelor si constrangerile bugetare, adoptarea hotararii ar putea fi amanata, ceea ce ar intarzia transpunerea directivei europene si ar genera incertitudini in sectorul privat. Totusi, neadoptarea la timp a masurii risca sa plaseze Romania in conflict cu obligatiile sale europene.
Desi proiectul majorarii salariului minim brut la 4.050 de lei aduce beneficii sociale si economice evidente, avizul negativ al Ministerului Finantelor evidentiaza constrangerile bugetare si politice ale implementarii sale.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre salariu minim

Ian202025

Salariul minim in constructii. Facilitati fiscale

de Florentina Buzea valabil la 20 Ian 2025
Intrebare: In vederea aplicarii derogarii sumei de 300 lei introdusa prin OUG 115 si continuata prin OUG 156/2024 ART. LXVI la verificarea primei conditii prevazute la lit.a a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a ...
Ian102025

Dividende nete incasate in perioada 2019 - 2023. Plafon CASS

de Nicolae Liviu valabil la 10 Ian 2025
Intrebare: Doresc opinia dvs. in urmatoarea problema a unei persoane fizice care a incasat dividende nete, fiscul stabilind obligatii de plata a CASS de 10%, desi in opinia noastra sumele nete achitate sunt in plafonul maxim al fiecarui an calendaristic, astfel in anul 2019 suma neta dividende platite de 24960 lei, in anul 2021 suma neta dividende platite 27500 lei, in anul 2022 suma neta dividende ...
Ian112025

Constructii. Salariu minim si facilitati

de Rodica Mantescu valabil la 11 Ian 2025
Intrebare: Incepand cu 01.01.2025 salariul mimim devine 4050 lei si se elimina facilitatile pentru firmele din domeniul constructiilor? Salariul minim este valabil si pentru constructii? Daca da, in baza carei hotarari? Multumesc frumos!
Ian042025

Model de calcul salariu de la 1 ianuarie 2025. Agricultura abrogarea facilitatilor si salariu minim

de Rodica Mantescu valabil la 04 Ian 2025
Intrebare: Incepand cu 1 ianuarie 2025 salariul minim este 4050 lei. Ne intereseaza cum calculam impozitul pe venit la zilieri si salariati. Pentru anul 2024 calculul salariu net era dupa ce se scadeau contributiile de 25% CAS si 10% CASS si calculam impozitul pe venit la salariu net. Pentru anul 2025 se pastreaza aceeasi formula de calcul? Dar pentru agricultura care este salariul minim in anul 2025 si ...

Modificari fiscale 25 noiembrie - 01 decembrie 2024

de Irina Dumitrescu 09 Dec 2024
H.G. nr. 1.506/2024 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata Publicat in: M.Of. nr.1185  din  28.11.2024 Ce prevede: Hotararea stabileste salariul minim burt pe tara incepand cu data de 1 ianuarie 2025. Incepand cu aceasta data, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si ...

Salariul minim brut pe tara, garantat in plata, va creste la 4.050 lei incepand cu 1 ianuarie 2025

de Profeanu Laura 29 Nov 2024
Hotararea Guvernului nr. 1506/2024 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1185 din 28 noiembrie 2024, aduce schimbarea pentru angajatorii si angajatii din Romania, stabilind un nou prag pentru salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata. HG 1506/2024 va intra in vigoare la 1 ianuarie 2025, marcand o crestere  fata de nivelul stabilit anterior al salariului minim brut prin ...
Vezi toate studiile de caz despre salariu minim keyboard_double_arrow_right