Scoatere din evidenta ca platitor de tva
O societate care s-a inregistrat ca platitor TVA in noiembrie 2024, ca urmare a depasirii plafonului de 300.000 lei, iar pana la 01 septembrie este sub plafon de 395.000 lei (nu depaseste nici 300.000 lei) poate sa ceara scoaterea de la TVA?
Raspuns:
Societatea din speta noastra poate solicita iesirea din evidenta platitorilor de TVA, avand in vedere ca la sfarsitul anului 2024, respectiv in cursul anului 2025 nu a depasit plafonul de TVA.
In acest sens, veti depune la organul fiscal Declaratia 700, intre 1 si 10 ale lunii urmatoare perioadei fiscale pe care o aveti (luna sau trimestrul). Daca societatea din speta noastra are perioada trimestru, atunci va putea solicita iesirea din evidenta TVA intre 1-10 octombrie 2025 .
Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA poate renunta la aceasta calitate daca indeplineste cumulat cele 2 conditii:
- in anul 2024, sa nu fi depasit plafonul de scutire de 300.000 lei; si
- la data solicitarii (2025), sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs (395.000 lei)
In ultimul Decont de TVA depus, aveati obligatia sa efectuati toate ajustarile de TVA care se impun (stocuri, servicii in curs, imobilizari etc.).
Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu.
Conform prevederilor de la pct. 83 alin. (7) din Normele metodologice, persoana impozabila care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal in vederea aplicarii regimului special de scutire are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta:
(7) Persoana impozabila care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal in vederea aplicarii regimului special de scutire are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 270 alin. (4) lit. c) si art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data anularii calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Deci, la anularea inregistrarii in scopuri de TVA din initiativa societatii, pentru aplicarea regimului special de scutire, societatea trebuie sa procedeze la ajustarea TVA aferenta bunurilor de capital, stocuri etc. aflate in evidenta.
Ajustarea trebuie inclusa in ultimul decont de TVA depus inainte de data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, fara sa se tina cont de soldul TVA de recuperat.
Din punct de vedere contabil, tva ajustata devine taxa nerecuperabila si se include in costul bunurilor (daca aveti bunuri pe stoc).
2xx,3xx = 4426
Iar amortizarea se recalculeaza corespunzator pe durata de viata ramasa.
Fiind optionala, depunerea cererii de anulare a codului de tva se poate depune in orice moment intre 1 si 10 ale lunii urmatoare perioadei fiscale pe care o aveti (luna sau trimestrul), insa anularea devine efectiva de la momentul procesarii cererii (D700) de catre ANAF.
Nu veti mai fi inregistrati in scopuri de TVA de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Organul fiscal are obligatia de a solutiona aceasta solicitare cel tarziu pana la sfarsitul lunii in care au fost depuse actele de mai sus.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!



Un produs marca 