Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 6 Noiembrie 2025

Simplificarea autorizatiilor de constructie: Ce aduce nou OUG nr. 31/2025 si cum ajuta mediul de afaceri

07 Mai 2025

Publicata in Monitorul Oficial nr. 393 din 30 aprilie 2025, Ordonanta de urgenta nr. 31/2025 vine cu un set ambitios de masuri care vizeaza una dintre cele mai birocratizate arii din Romania – autorizarea in urbanism si constructii. Prin aceasta interventie legislativa, Guvernul promite sa reduca la jumatate durata medie de obtinere a unei autorizatii de constructie: de la 270 de zile la doar 135.

OUG 31/2025 simplifica procedura si disciplineaza institutiile emitente de avize si acorduri, introducand termene clare, sanctiuni si o forma indirecta de „fortare” a deciziilor: avizarea tacita.

Ce se schimba in practica?

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
1. Calendar predictibil si avizare tacita

Daca institutiile nu solicita completari in termenul legal sau nu raspund deloc, avizele se considera acordate tacit. Nu este valabil pentru toate cazurile – institutiile din sistemul de aparare, ordine publica sau siguranta nationala sunt exceptate, conform art. 56 alin. 18 din Legea 350/2001

2. Nu mai exista „avizare in cascada”

conform modificarilor aduse Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul (art. 56 alin. 9) lit. a):

(9) Pentru avizarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism de catre toate entitatile emitente de avize si acorduri se interzice:

a) conditionarea emiterii avizelor sau acordurilor de obtinerea prealabila a altor avize sau acorduri, cu exceptia avizului de oportunitate si a avizului arhitectului-sef. Avizele si acordurile se solicita concomitent de la toti avizatorii, iar informatiile si conditionalitatile din acestea se introduc prin grija proiectantului si a beneficiarului in documentatie, pentru ca solutia finala ce va fi propusa spre aprobare sa indeplineasca toate conditiile impuse de avizatori.

Asadar, toate avizele trebuie solicitate in paralel. Este interzis ca un aviz sa fie conditionat de existenta altuia. Astfel, procesul se comprima si devine mai eficient.

3. Limitarea documentelor cerute

Institutiile nu mai pot cere informatii care depasesc continutul standard al documentatiilor. O veste buna pentru dezvoltatori, care scapa de cerintele nejustificate si inutile.

4. Un singur „responsabil de dosar”

In toata procedura de avizare/autorizare, nu se mai poate schimba persoana responsabila cu dosarul, decat in cazuri exceptionale. Se evita astfel pierderi de timp si sincope in comunicare.

5. Avizele raman valabile pana la finalizarea lucrarilor

Fie ca este vorba de faza de fezabilitate sau de autorizatia de construire, avizele emise nu mai trebuie reinnoite decat daca intervin schimbari, conform art. III din OUG nr. 31/2025:

Avizele si acordurile emise, solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv la faza de studiu de fezabilitate sau documentatie de autorizare a lucrarilor de interventie, isi pastreaza valabilitatea pana la receptia la terminarea lucrarilor, daca nu intervin elemente noi sau nu se modifica conditiile care au stat la baza emiterii acestora, respectiv solutiile tehnice la faza de documentatie tehnica pentru obtinerea autorizatiei de construire, pana la finalizarea executarii lucrarilor corespunzatoare pentru care au fost eliberate, respectiv pana la incheierea procesului-verbal de receptie finala corespunzator.

6. Sanctiuni pentru autoritati

Institutiile care intarzie introducerea documentatiilor pe agenda comisiilor sau resping nejustificat documentatiile pot fi amendate cu sume intre 3.000 si 10.000 lei (art. 63 indice 1 lit. e) din Legea 350/2001).

7. Prioritizarea investitiilor PNRR

Autoritatile sunt obligate sa trateze cu prioritate proiectele finantate prin PNRR. In plus, se interzice perceperea de taxe pentru avizarea lucrarilor publice.

O declaratie pe propria raspundere face diferenta

Beneficiarii care invoca avizarea tacita vor trebui sa depuna o declaratie pe propria raspundere, in baza unui model ce va fi publicat de Ministerul Dezvoltarii, conform art. XI din OUG nr. 31/2025:

 In termen de 10 zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei adopta prin ordin formularul privind declaratia pe propria raspundere prin care beneficiarul declara ca nu a fost primita solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fara conditii ori nu a fost eliberata adresa de respingere, dupa caz.

Aplicabilitate extinsa

Masurile din OUG nr. 31/2025 se aplica inclusiv dosarelor aflate in derulare la data intrarii in vigoare. Pentru avizele deja solicitate dar neemise, termenele reincep sa curga de la 30 aprilie 2025.

Modificarile reprezinta un pas important pentru digitalizarea si eficientizarea administratiei, reducand timpul, costurile si incertitudinile administrative. Fie ca vorbim de investitori privati, autoritati locale sau simpli cetateni care doresc sa construiasca, noul cadru legislativ ofera o directie mai clara si mai rapida pentru dezvoltarea urbana.

 

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre constructii

05Nov2025

Constructie case in Germania

de Vera Constantin valabil la 05 Nov 2025
Intrebare: Firma romaneasca semneaza un contract de prestari servicii in vederea construirii unei case in Germania. Beneficiarul este persoana fizica. Materialele de constructii se vor cumpara din Germania, salariatii vor fi trimisi din Romania in Germania. Acestia vor sta in total 6 luni in cursul unui an. De exemplu, toarna fundatia dupa care se intorc in tara. Dupa fiecare etapa a constructiei acestia ...
31Oct2025

Incetare contract de munca cetatean strain

de Gina Popescu valabil la 31 Oct 2025
Intrebare: Avem un angajat din Kazakhstan din data de 29.01.2025, care are permis de sedere pe termen lung. Permisul este pentru drept de munca, emis in data de 28.01.2021, expira pe 27.01.2026 si are CNP 79....... (13 cifre). Angajarea s-a facut pe functia sudor, cu salariul minim pe economie in constructii. Intocmirea CIM a fost anuntata la IGI, la ghiseu, in termenul de 10 zile calendaristice. ...
31Oct2025

Activare CAEN

de Vera Constantin valabil la 31 Oct 2025
Intrebare: Buna ziua! Firma constructii, cod CAEN 4120 sau 4100 (din 2025), activitate principala. Am cumparat 3 apartamente, pe care ulterior le-am vandut. In certificat constatator, la activitati secundare, am codul CAEN 6812 "Dezvoltare (promovare) imobiliara", dar mai trebuie sa il autorizez?
28Oct2025

Salariul minim in constructii

de Elena Garofil valabil la 28 Oct 2025
Intrebare: In cazul COD CAEN 4221 este obligatorie plata salariilor la nivelul salariului minim in constructii? In cazul Administratorului cu care este incheiat un contract de administrare (nu contract individual de munca) indemnizatia trebuie sa fie egala cu salariul minim in constructii (4528 lei) sau poate sa fie platit la nivelul salariului minim (4050 lei). Multumesc!
23Oct2025

Fapt generator lucrari de constructii montaj

de Mariana Prejbeanu valabil la 23 Oct 2025
Intrebare: Societatea A are incheiat un contract de constructii montaj la CHEIE cu Societatea B (Beneficiar) pentru perioada 1 Feb 2025 - 30 Noiembrie 2025. Contractul prevede plati dupa anumite etape, % de realizare a contractului astfel: - Etapa 1: aducerea pe santier a unor materiale (10% din valoare contract la 1 Aprilie) pentru care soc A emite factura de materiale la data de 1 Aprilie. - ...
18Oct2025

Cheltuieli cu hrana acordata salariatilor. Tratament fiscal

de Nicolae Liviu valabil la 18 Oct 2025
Intrebare: Societate cu domeniu de activitate constructii, angajeaza cetateni non EU carora le asigura spatii de depozitare si hrana. Societatea cumpara alimente care sunt gatite, intr-un spatiu amenajat, de un angajat cu meseria de bucatar. Ce regim au aceste cheltuieli?
Vezi toate studiile de caz despre constructii keyboard_double_arrow_right
x