Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 9 Mai 2025

Simplificarea autorizatiilor de constructie: Ce aduce nou OUG nr. 31/2025 si cum ajuta mediul de afaceri

07 Mai 2025

Publicata in Monitorul Oficial nr. 393 din 30 aprilie 2025, Ordonanta de urgenta nr. 31/2025 vine cu un set ambitios de masuri care vizeaza una dintre cele mai birocratizate arii din Romania – autorizarea in urbanism si constructii. Prin aceasta interventie legislativa, Guvernul promite sa reduca la jumatate durata medie de obtinere a unei autorizatii de constructie: de la 270 de zile la doar 135.

OUG 31/2025 simplifica procedura si disciplineaza institutiile emitente de avize si acorduri, introducand termene clare, sanctiuni si o forma indirecta de „fortare” a deciziilor: avizarea tacita.

Ce se schimba in practica?

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
1. Calendar predictibil si avizare tacita

Daca institutiile nu solicita completari in termenul legal sau nu raspund deloc, avizele se considera acordate tacit. Nu este valabil pentru toate cazurile – institutiile din sistemul de aparare, ordine publica sau siguranta nationala sunt exceptate, conform art. 56 alin. 18 din Legea 350/2001

2. Nu mai exista „avizare in cascada”

conform modificarilor aduse Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul (art. 56 alin. 9) lit. a):

(9) Pentru avizarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism de catre toate entitatile emitente de avize si acorduri se interzice:

a) conditionarea emiterii avizelor sau acordurilor de obtinerea prealabila a altor avize sau acorduri, cu exceptia avizului de oportunitate si a avizului arhitectului-sef. Avizele si acordurile se solicita concomitent de la toti avizatorii, iar informatiile si conditionalitatile din acestea se introduc prin grija proiectantului si a beneficiarului in documentatie, pentru ca solutia finala ce va fi propusa spre aprobare sa indeplineasca toate conditiile impuse de avizatori.

Asadar, toate avizele trebuie solicitate in paralel. Este interzis ca un aviz sa fie conditionat de existenta altuia. Astfel, procesul se comprima si devine mai eficient.

3. Limitarea documentelor cerute

Institutiile nu mai pot cere informatii care depasesc continutul standard al documentatiilor. O veste buna pentru dezvoltatori, care scapa de cerintele nejustificate si inutile.

4. Un singur „responsabil de dosar”

In toata procedura de avizare/autorizare, nu se mai poate schimba persoana responsabila cu dosarul, decat in cazuri exceptionale. Se evita astfel pierderi de timp si sincope in comunicare.

5. Avizele raman valabile pana la finalizarea lucrarilor

Fie ca este vorba de faza de fezabilitate sau de autorizatia de construire, avizele emise nu mai trebuie reinnoite decat daca intervin schimbari, conform art. III din OUG nr. 31/2025:

Avizele si acordurile emise, solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv la faza de studiu de fezabilitate sau documentatie de autorizare a lucrarilor de interventie, isi pastreaza valabilitatea pana la receptia la terminarea lucrarilor, daca nu intervin elemente noi sau nu se modifica conditiile care au stat la baza emiterii acestora, respectiv solutiile tehnice la faza de documentatie tehnica pentru obtinerea autorizatiei de construire, pana la finalizarea executarii lucrarilor corespunzatoare pentru care au fost eliberate, respectiv pana la incheierea procesului-verbal de receptie finala corespunzator.

6. Sanctiuni pentru autoritati

Institutiile care intarzie introducerea documentatiilor pe agenda comisiilor sau resping nejustificat documentatiile pot fi amendate cu sume intre 3.000 si 10.000 lei (art. 63 indice 1 lit. e) din Legea 350/2001).

7. Prioritizarea investitiilor PNRR

Autoritatile sunt obligate sa trateze cu prioritate proiectele finantate prin PNRR. In plus, se interzice perceperea de taxe pentru avizarea lucrarilor publice.

O declaratie pe propria raspundere face diferenta

Beneficiarii care invoca avizarea tacita vor trebui sa depuna o declaratie pe propria raspundere, in baza unui model ce va fi publicat de Ministerul Dezvoltarii, conform art. XI din OUG nr. 31/2025:

 In termen de 10 zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei adopta prin ordin formularul privind declaratia pe propria raspundere prin care beneficiarul declara ca nu a fost primita solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fara conditii ori nu a fost eliberata adresa de respingere, dupa caz.

Aplicabilitate extinsa

Masurile din OUG nr. 31/2025 se aplica inclusiv dosarelor aflate in derulare la data intrarii in vigoare. Pentru avizele deja solicitate dar neemise, termenele reincep sa curga de la 30 aprilie 2025.

Modificarile reprezinta un pas important pentru digitalizarea si eficientizarea administratiei, reducand timpul, costurile si incertitudinile administrative. Fie ca vorbim de investitori privati, autoritati locale sau simpli cetateni care doresc sa construiasca, noul cadru legislativ ofera o directie mai clara si mai rapida pentru dezvoltarea urbana.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Impozit pe constructii 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre constructii

08Mai2025

Monografie contabila parc operational

de Vera Constantin valabil la 08 Mai 2025
Intrebare: Societatea noastra detine un parc operational (puterea este de 60,2 MW). Toata investitia a fost introdusa cu 231. Trebuie sa am o evidenta si pentru platforma betonata in 212, nu este suficient sa folosesc contul 2131? Va rugam sa ne comunicati intreaga monografie contabila pentru situatia descrisa mai sus (perioada de amortizare, productia de energie, inregistrarea facturilor de la ...
08Mai2025

Declaratia 700. Impozit constructii

de Vera Constantin valabil la 08 Mai 2025
Intrebare: Subiectul este MODIFICARE VECTOR FISCAL TAXA PE STALP. Intr-un raspuns prezent aici, dna Profeanu a explicat foarte detaliat care sunt randurile care se completeaza in D 700. Se poate sa ne dea si versiunea D 700 unde gasim acele randuri, va rog? In D 700 care se gaseste pe site ANAF, la sectiunea F, Alte impozite si taxe, cod 701 Impozit pe constructii, nu regasesc acele randuri la care face ...

Se datoreaza impozit pe constructii pentru bunurile primite in administrare si inregistrate in contul 8038?

de Profeanu Laura 07 Mai 2025
Clarificari importante privind aplicarea art. 498 alin. (1) lit. (b) din Codul fiscal O speta tot mai des intalnita in practica fiscal-contabila este legata de aplicarea impozitului pe constructii (Titlul X din Codul fiscal) pentru bunurile primite in administrare de la stat sau UAT-uri, inregistrate extracontabil, in contul 8038. Cele mai frecvente exemple sunt activele din domeniul ...
07Mai2025

Impozit pe constructii parc fotovoltaic

de Profeanu Laura valabil la 07 Mai 2025
Intrebare: Solicitam sprijin in calcululul impozitului pe constructii pentru un parc fotovoltaic. Difera aceasta in situatia in care societatea e platitoare de impozit pe venit? Totodata va rugam sa ne precizati cand si cum se declara respectiv plateste acest impozit. Multumesc!
06Mai2025

Aplicarea impozitului pe constructii pentru investitii in spatii inchiriate

de Profeanu Laura valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu opinia dumneavoastra referitoare la obligatia de a plati impozit pe constructii (Titlul X din Codul fiscal) pentru amenajari / investitii efectuate la un spatiu utilizat in baza unui contract de inchiriere. Am citit mai multe raspunsuri date pe platformele Rentrop prin care se mentioneaza, ca si in Codul fiscal, ca acest impozit se datoreaza atunci cand investitiile ...
06Mai2025

Actualizare Declaratia 100 pentru declarare impozit pe constructii

de Profeanu Laura valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: Am dorit sa declar impozitul pe constructii pe care-l datoram pana la 25.05.2025. In D100 pentru luna aprilie am vrut sa declar impozitul datorat, dar nu am avut posibilitatea evidentierii bonificatiei de 10% (deoarEce il platim integral). La depunere am primit mesajul "'cod eroare regula R13.1 cod obligatie (701) nu poate fi folosit pentru perioada 04.2025". Va rog sa-mi ...
Vezi toate studiile de caz despre constructii keyboard_double_arrow_right