Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 11 Mai 2025

Legea privind prevenirea spalarii banilor, din nou in schimbare: ce modificari trebuie sa cunoasca entitatile raportoare

08 Mai 2025

Romania se aliniaza din nou cerintelor internationale in materie de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, printr-un nou proiect de lege care modifica Legea nr. 129/2019. Adoptat recent de Camera Deputatilor, proiectul aduce noutati pentru agentii imobiliari, casele de schimb valutar, furnizorii de servicii cripto, ONG-uri si alte entitati raportoare.

1. Masuri suplimentare de cunoastere a clientelei

Se extinde obligatia agentilor imobiliari de a aplica masurile de cunoastere a clientelei, nu doar fata de promitentul cumparator, ci si fata de promitentul vanzator al unui imobil. De asemenea, cazinourile vor trebui sa identifice toate tranzactiile efectuate de clienti si sa le coreleze cu profilul clientului, stabilit in urma aplicarii masurilor de cunoastere a clientelei, conform art. 11 alin. 11 din propunerea de modificare a Legii 129/2019.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
In plus, se introduc praguri clare pentru aplicarea masurilor standard (indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele):

  • 2.000 euro pentru casele de schimb valutar;
  • 1.000 euro pentru tranzactiile cu criptoactive.

Chiar si in cazurile in care se aplica masuri simplificate, entitatile vor trebui sa identifice si sa verifice clientul si beneficiarul real, nu doar sa monitorizeze tranzactiile. Aplicarea acestor masuri devine interzisa in situatii suspecte.

2. Exceptia avocatilor ramane in vigoare

Initial, proiectul prevedea eliminarea protectiei conferite de secretul profesional al avocatilor, dar in urma reactiilor puternice din partea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, aceasta modificare a fost retrasa. Astfel, avocatii raman in continuare protejati de confidentialitatea relatiei cu clientul in ceea ce priveste activitatea ONPCSB.

3. Extindere a continutului obligatiei de pastrare a documentelor

Se va adauga expresia: necesare pentru identificarea si reconstituirea tranzactiilor”, care va fi inserata in locul expresiei anterioare „necesare pentru identificarea tranzactiilor”.

Completarea subliniaza o obligatie mai ampla a entitatilor raportoare: nu doar sa poata identifica o tranzactie retrospectiv, ci sa poata reconstitui complet traseul si contextul acelei tranzactii, in caz de investigatie. Este o cerinta care vizeaza o trasabilitate mai riguroasa, utila in special in cazurile de tranzactii complexe sau suspecte.

Perioada de pastrare de 5 ani a fost mentinuta neschimbata in propunerea de modificare, asadar, modificarea se refera doar la extinderea continutului documentelor ce trebuie pastrate, care trebuie sa permita atat identificarea, cat si reconstituirea tranzactiilor. Insa durata de pastrare ramane aceeasi: 5 ani de la incetarea relatiei de afaceri sau de la data efectuarii tranzactiei ocazionale, conform legii.

4. Reguli stricte pentru ONG-uri

Asociatiile si fundatiile vor intra sub supravegherea directa a Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, care va identifica tipurile de entitati vulnerabile la utilizare abuziva. ONG-urile vor fi obligate:

  • Sa ofere, la cerere, date si informatii relevante Oficiului;
  • Sa implementeze masuri interne de control privind utilizarea fondurilor;
  • Sa confirme datele despre beneficiari si entitatile asociate.

Nerespectarea acestor obligatii poate atrage sanctiuni contraventionale intre 10.000 si 90.000 lei.

5. Alte modificari de retinut

  • Clarificari privind statisticile nationale legate de eficienta combaterii spalarii banilor;
  • Introducerea obligatiei de a verifica sediul real al persoanelor juridice;
  • Reguli mai clare privind pastrarea documentelor justificative si instruirea personalului;
  • Oficiul capata atributii suplimentare in supravegherea produselor si tehnologiilor noi.

Concluzie

Modificarile propuse vizeaza consolidarea cadrului national de prevenire si combatere a spalarii banilor, in acord cu recomandarile internationale. Entitatile raportoare trebuie sa acorde o atentie sporita noilor obligatii, mai ales in ceea ce priveste pragurile de raportare, documentarea identitatii clientilor si colaborarea cu autoritatile.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Impozit pe constructii 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre spalarea banilor

28Mar2025

Beneficiar real ONG

de Gina Popescu valabil la 28 Mar 2025
Intrebare: O asociatie non profit doreste sa redeschida contul la banca (a fost inchis pentru nedepunere actualizarea informatiilor), unde se solicita declaratia privind beneficiarul real. E necesar sa fie depusa o astfel de declaratie in cazul ONG-urilor? In caz ca da, cine se considera a fi beneficiarul real, (membrul fondator, secretarul)? Unde trebuie depusa aceasta declaratie?  

Modificari importante pentru furnizorii de servicii de criptoactive: Noile reguli de prevenire a spalarii banilor

de Profeanu Laura 17 Mar 2025
Reglementarile privind prevenirea si combaterea spalarii banilor au fost recent actualizate in Romania prin Ordonanta de Urgenta nr. 10/2025, care a intrat in vigoare pe 13 martie 2025. Actualizarea vine ca urmare a necesitatii de aliniere la regulamentele europene privind criptoactivele - Regulamentul (UE) 2023/1.113 si Regulamentul (UE) 2023/1.114 - care impun obligatii extinse pentru ...

Noi actualizari privind listele tarilor riscante din perspectiva spalarii banilor si a necooperarii fiscale

de Profeanu Laura 28 Feb 2025
Firmele romanesti trebuie sa fie atente la schimbarile legislative privind obligatiile fiscale si de raportare. La fiecare actualizare a listelor internationale privind jurisdictiile considerate riscante, firmele din Romania trebuie sa se conformeze noilor cerinte. Doua astfel de liste importante, sunt: Lista tarilor riscante din punct de vedere al spalarii banilor, elaborata de ...

Declaratia anuala privind beneficiarii reali - Cine are obligatia de depunere si care sunt termenele?

de Profeanu Laura 21 Feb 2025
Odata cu aprobarea situatiilor financiare pentru anul 2024, anumite societati trebuie sa aiba in vedere si obligatia de a depune declaratia anuala privind beneficiarii reali. Desi, in general, aceasta declaratie nu mai este obligatorie pentru toate companiile, exista categorii specifice de societati care trebuie sa o depuna. Reglementarile privind acest aspect sunt prevazute in Legea nr. ...

Taxa anuala pentru prevenirea spalarii banilor: responsabilitati noi pentru companiile mari sub supravegherea ACSB

de Profeanu Laura 05 Ian 2025
Uniunea Europeana a oficializat o reforma ampla in domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului, care include si infiintarea Autoritatii pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului (ACSB). Institutia va deveni operationala pana la sfarsitul anului 2025, conform Regulamentului (UE) 2024/1620. Potrivit punctului 3 din Regulament, ar trebui sa fie ...

Propuneri de modificari la Legea prevenirii si combaterii spalarii banilor: Impact asupra profesionistilor si ONG-urilor

de Profeanu Laura 21 Dec 2024
Recent, Executivul a aprobat un proiect de lege initiat de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), care aduce schimbari majore Legii nr. 129/2019. Aceste modificari, odata adoptate de Parlament si oficializate, vor afecta in mod direct modul in care entitatile raportoare aplica masurile de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului. ...
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right