Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Septembrie 2025

Legea privind prevenirea spalarii banilor, din nou in schimbare: ce modificari trebuie sa cunoasca entitatile raportoare

08 Mai 2025

Romania se aliniaza din nou cerintelor internationale in materie de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, printr-un nou proiect de lege care modifica Legea nr. 129/2019. Adoptat recent de Camera Deputatilor, proiectul aduce noutati pentru agentii imobiliari, casele de schimb valutar, furnizorii de servicii cripto, ONG-uri si alte entitati raportoare.

1. Masuri suplimentare de cunoastere a clientelei

Se extinde obligatia agentilor imobiliari de a aplica masurile de cunoastere a clientelei, nu doar fata de promitentul cumparator, ci si fata de promitentul vanzator al unui imobil. De asemenea, cazinourile vor trebui sa identifice toate tranzactiile efectuate de clienti si sa le coreleze cu profilul clientului, stabilit in urma aplicarii masurilor de cunoastere a clientelei, conform art. 11 alin. 11 din propunerea de modificare a Legii 129/2019.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
In plus, se introduc praguri clare pentru aplicarea masurilor standard (indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele):

  • 2.000 euro pentru casele de schimb valutar;
  • 1.000 euro pentru tranzactiile cu criptoactive.

Chiar si in cazurile in care se aplica masuri simplificate, entitatile vor trebui sa identifice si sa verifice clientul si beneficiarul real, nu doar sa monitorizeze tranzactiile. Aplicarea acestor masuri devine interzisa in situatii suspecte.

2. Exceptia avocatilor ramane in vigoare

Initial, proiectul prevedea eliminarea protectiei conferite de secretul profesional al avocatilor, dar in urma reactiilor puternice din partea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, aceasta modificare a fost retrasa. Astfel, avocatii raman in continuare protejati de confidentialitatea relatiei cu clientul in ceea ce priveste activitatea ONPCSB.

3. Extindere a continutului obligatiei de pastrare a documentelor

Se va adauga expresia: necesare pentru identificarea si reconstituirea tranzactiilor”, care va fi inserata in locul expresiei anterioare „necesare pentru identificarea tranzactiilor”.

Completarea subliniaza o obligatie mai ampla a entitatilor raportoare: nu doar sa poata identifica o tranzactie retrospectiv, ci sa poata reconstitui complet traseul si contextul acelei tranzactii, in caz de investigatie. Este o cerinta care vizeaza o trasabilitate mai riguroasa, utila in special in cazurile de tranzactii complexe sau suspecte.

Perioada de pastrare de 5 ani a fost mentinuta neschimbata in propunerea de modificare, asadar, modificarea se refera doar la extinderea continutului documentelor ce trebuie pastrate, care trebuie sa permita atat identificarea, cat si reconstituirea tranzactiilor. Insa durata de pastrare ramane aceeasi: 5 ani de la incetarea relatiei de afaceri sau de la data efectuarii tranzactiei ocazionale, conform legii.

4. Reguli stricte pentru ONG-uri

Asociatiile si fundatiile vor intra sub supravegherea directa a Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, care va identifica tipurile de entitati vulnerabile la utilizare abuziva. ONG-urile vor fi obligate:

  • Sa ofere, la cerere, date si informatii relevante Oficiului;
  • Sa implementeze masuri interne de control privind utilizarea fondurilor;
  • Sa confirme datele despre beneficiari si entitatile asociate.

Nerespectarea acestor obligatii poate atrage sanctiuni contraventionale intre 10.000 si 90.000 lei.

5. Alte modificari de retinut

  • Clarificari privind statisticile nationale legate de eficienta combaterii spalarii banilor;
  • Introducerea obligatiei de a verifica sediul real al persoanelor juridice;
  • Reguli mai clare privind pastrarea documentelor justificative si instruirea personalului;
  • Oficiul capata atributii suplimentare in supravegherea produselor si tehnologiilor noi.

Concluzie

Modificarile propuse vizeaza consolidarea cadrului national de prevenire si combatere a spalarii banilor, in acord cu recomandarile internationale. Entitatile raportoare trebuie sa acorde o atentie sporita noilor obligatii, mai ales in ceea ce priveste pragurile de raportare, documentarea identitatii clientilor si colaborarea cu autoritatile.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre spalarea banilor

16Sep2025

Obligatiile clientului fata de banca privind transmiterea documentelor solicitate conform Legii 129 2019

de Profeanu Laura valabil la 16 Sep 2025
Intrebare: Va rog sa imi spuneti ce trebuie sa fac in urmatoarea speta: Am primit solicitare din partea unei banci (BCR), la care avem cont bancar deschis de mai multi ani, prin care ni se solicita urmatoarele documente: Care este relatia comerciala dintre societatea noastra si anumiti clienti sau furnizori care au fost mentionati printr-un printscreen din extras din anumite zile ale lunii in curs, ...
18Aug2025

Evaluarea sectoriala a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru activitatea de consultanta fiscala

de Profeanu Laura 18 Aug 2025
Consultanta fiscala este un sector cheie al economiei romanesti, cu impact direct asupra modului in care contribuabilii isi organizeaza si isi raporteaza obligatiile fiscale. Prin specificul sau - lucrul direct cu persoane fizice si juridice, accesul la informatii sensibile si implicarea in tranzactii complexe - consultanta fiscala se poate confrunta cu riscuri legate de spalarea banilor ...
18Aug2025

Principalele riscuri de spalare a banilor in imobiliare

de Profeanu Laura 18 Aug 2025
7 tipologii cu care se pot confrunta agentii si dezvoltatorii, conform Raportului de evaluare sectoriala ONPCSB - sectorul imobiliar 1) Ascunderea beneficiarului real al unui activ imobiliar ”Beneficiarul real al societatii poate fi ascuns prin utilizarea de actionari persoane fizice si administratori nominali, trecuti in actele publice, dar care sunt simple paravane pentru ...
04Aug2025

Creditarea societatii de catre asociati: limite, raportari si implicatii legale

de Profeanu Laura valabil la 04 Aug 2025
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarele informatii privind respectarea legii spalarii banilor, dupa cum urmeaza: 1) Care este suma maxima pe care o poate credita un asociat pe zi prin banca? De exemplu, putem face creditari de 50.000 RON sau mai mult? Exista vreo limita in acest sens? 2) Este posibil ca fiecare asociat sa crediteze firma in paralel (ex. avem 3 asociati diferiti pe firma)? ...
08Iul2025

Consultanta in afaceri - intre strategie si risc de spalare a banilor

de Profeanu Laura 08 Iul 2025
Firmele care ofera servicii de consultanta pentru afaceri si management, cod CAEN 7022 (viitor CAEN 7020), sunt tot mai atent monitorizate de autoritati, in special de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Un raport recent al institutiei avertizeaza ca acest sector, aparent inofensiv, poate deveni un canal privilegiat pentru integrarea fondurilor ilicite in ...
28Mar2025

Beneficiar real ONG

de Gina Popescu valabil la 28 Mar 2025
Intrebare: O asociatie non profit doreste sa redeschida contul la banca (a fost inchis pentru nedepunere actualizarea informatiilor), unde se solicita declaratia privind beneficiarul real. E necesar sa fie depusa o astfel de declaratie in cazul ONG-urilor? In caz ca da, cine se considera a fi beneficiarul real, (membrul fondator, secretarul)? Unde trebuie depusa aceasta declaratie?  
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right
x