Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Iulie 2024

Solicitarea dobanzilor in cazul sumelor de restituit de la buget

03 Mar 2024

Intelegerea procesului de restituire a sumelor nejustificat platite este esentiala pentru orice contribuabil. Codul de procedura fiscala, prin mecanismele sale, detaliate la art. 168 si 182, ofera un cadru clar pentru gestionarea acestor situatii, asigurand protectia drepturilor financiare ale contribuabililor si eficientizarea administrarii fiscale.

Procedura de restituire a sumelor
Restituirea sumelor platite in plus sau incasate fara a fi datorate, este un proces care isi propune sa corecteze orice dezechilibre financiare intre contribuabil si administratia fiscala. Fie ca este vorba de impozite, contributii sociale sau alte tipuri de plati, legislatia fiscala actuala asigura mecanisme prin care aceste sume pot fi returnate.

Cererea de restituire
Procesul incepe cu depunerea unei cereri de restituire din partea contribuabilului care considera ca a efectuat o plata nejustificata. Este important ca cererea sa fie insotita de documentatia justificativa necesara, cum ar fi dovezi de plata, decizii de impunere si orice alte documente care pot sustine cazul.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Categorii specifice de restituiri
Exista cazuri in care restituirea se efectueaza din oficiu, adica fara necesitatea unei cereri exprese din partea contribuabilului. Acestea includ, potrivit art. 168 alin. 4 din Codul de procedura fiscala:
a) sumele de restituit, reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice, care se restituie in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere;
b) sumele incasate prin poprire, in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea, care se restituie in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incasarii.
Pentru sumele mici, de sub 10 lei, exista optiunea de a le pastra in evidenta fiscala pentru compensari viitoare sau de a solicita restituirea acestora in numerar. Aceasta flexibilitate ajuta la simplificarea procesului administrativ atat pentru contribuabili, cat si pentru administratia fiscala.

Compensarile si restituirile in valuta
Procesul de restituire poate implica si compensarea cu eventuale obligatii restante. In cazurile in care contribuabilul are datorii catre stat, suma de restituit se poate compensa cu aceste datorii, iar diferenta, daca exista, se returneaza contribuabilului.
Restituirile in valuta sunt tratate conform legislatiei in vigoare, cu conversia sumelor in lei la cursul de referinta al Bancii Nationale a Romaniei, de la data ramanerii definitiva a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus restituirea, asigurandu-se astfel echitatea procesului de restituire, ajustandu-l la fluctuatiile cursului valutar.

Situatii exceptionale
Legislatia fiscala acopera si situatii exceptionale, cum ar fi restituiri in urma unor hotarari judecatoresti definitive sau erori din partea institutiilor de credit. Aceste prevederi reflecta angajamentul legislatiei de a trata echitabil toate aspectele financiare ale contribuabililor, indiferent de complexitatea cazului.
In cazul in care din eroare institutiile de credit vireaza organului fiscal sume reprezentand:
-credite nerambursabile sau finantari primite de la institutii sau organizatii nationale ori internationale, pentru derularea unor programe ori proiecte;
-sumele prevazute la art. 729 alin. 7 din din Legea nr. 134/2010, respectiv alocatiile de stat si indemnizatiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum si orice alte asemenea indemnizatii cu destinatie speciala, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmarite pentru niciun fel de datorii, sumele respective se restituie la cererea institutiei de credit sau a contribuabilului, chiar daca acesta inregistreaza obligatii restante.

Solicitatea dobanzilor
Prin cererea de restituire a creantelor bugetare, prevazuta in anexa nr. 3 a Ordinului Presedintelui ANAF  nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, contribuabilul poate solicita si acordarea dobanzilor, in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, in temeiul art. 182 din Codul de procedura fiscala. 
In cazul creantelor rezultate din anularea unui act administrativ fiscal, prin care au fost stabilite obligatii fiscale de plata si care au fost stinse anterior anularii, contribuabilul este indreptatit la dobanda, incepand cu ziua in care a operat stingerea creantei fiscale individualizate in actul administrativ anulat si pana in ziua restituirii sau compensarii creantei rezultate in urma anularii actului administrativ fiscal. Aceasta prevedere nu se aplica in situatia in care contribuabilul a solicitat acordarea de despagubiri in instanta.
Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. 5)  din Codul de procedura fiscala, care la data 01.03.2024 era de  0,02% pentru fiecare zi de intarziere.
Dreptul de a solicita dobanda, se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care:
a) au fost stinse prin oricare dintre modalitatile prevazute de lege sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilului;
b) anularea actului administrativ fiscal a devenit definitiva;
c) restituirea a fost admisa definitiv.

Concluzie
Procesul de restituire a sumelor nejustificat platite este un drept fundamental al contribuabilului, recunoscut si protejat prin legislatia fiscala, care sporeste transparenta administrarii fiscal si  contribuie la consolidarea increderii intre contribuabili si autoritatile fiscala, iar acordarea dobanzilor este un drept pentru contribuabili, reprezentand recunoasterea si compensarea timpului in care au fost lipsiti de accesul la propriile resurse financiare.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre restituire bani

Mar112024

Restituirea sumelor platite fara a fi datorate

de Profeanu Laura valabil la 11 Mar 2024
Intrebare: Am achitat o taxa pentru obtinerea Autorizatiei de construire pentru Organizarea de Santier in martie 2023. In martie 2024 am aflat ca obiectivul a fost declarat ca fiind de utilitate publica la o data anterioara celei in care am achitat. Astfel, conform Codului Fiscal, puteam beneficia de scutire. Putem recupera sumele platite?
Mai102023

Facturi achitate in contul personal al administratorului societatii

de Profeanu Laura valabil la 10 Mai 2023
Intrebare: O firma care a avut contul bancar blocat cateva luni din cauza datoriilor catre buget a cerut de la client sa faca platile pe cardul personal al administratorului. In prezent datoriile sunt esalonate, contul este eliberat, dar nu stim cum sa se rezolve intrarea banilor in contul societatii. Va rugam sa ne indicati calea legala.
Sep212018

Suma platita unui furnizor si restiuita la banca

de Dana Hristu valabil la 21 Sep 2018
TVA
Intrebare: Societatea A din Romania, platitoare de TVA, achita in luna iulie furnizorului B o factura de transport emisa de acesta in iunie. Furnizorul B aplica TVA la incasare. Datorita introducerii incorecte a IBAN-ului, suma este restituita in contul societatii A in luna august. Factura se achita din nou in septembrie in contul corect. Societatea A si-a dedus TVA-ul din aceasta factura la data ...
Vezi toate studiile de caz despre restituire bani keyboard_double_arrow_right
Intelegerea procesului de restituire a sumelor nejustificat platite este esentiala pentru orice contribuabil. Codul de procedura fiscala, prin mecanismele sale, detaliate la art. 168 si 182, ofera un cadru clar pentru gestionarea acestor situatii, asigurand protectia drepturilor financiare ale contribuabililor si eficientizarea administrarii fiscale.