Solicitarea dobanzilor in cazul sumelor de restituit de la buget
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
03 Mar 2024
Intelegerea procesului de restituire a sumelor nejustificat platite este esentiala pentru orice contribuabil. Codul de procedura fiscala, prin mecanismele sale, detaliate la art. 168 si 182, ofera un cadru clar pentru gestionarea acestor situatii, asigurand protectia drepturilor financiare ale contribuabililor si eficientizarea administrarii fiscale.
Procedura de restituire a sumelor
Restituirea sumelor platite in plus sau incasate fara a fi datorate, este un proces care isi propune sa corecteze orice dezechilibre financiare intre contribuabil si administratia fiscala. Fie ca este vorba de impozite, contributii sociale sau alte tipuri de plati, legislatia fiscala actuala asigura mecanisme prin care aceste sume pot fi returnate.
Cererea de restituire
Procesul incepe cu depunerea unei cereri de restituire din partea contribuabilului care considera ca a efectuat o plata nejustificata. Este important ca cererea sa fie insotita de documentatia justificativa necesara, cum ar fi dovezi de plata, decizii de impunere si orice alte documente care pot sustine cazul.
Categorii specifice de restituiri
Exista cazuri in care restituirea se efectueaza din oficiu, adica fara necesitatea unei cereri exprese din partea contribuabilului. Acestea includ, potrivit art. 168 alin. 4 din Codul de procedura fiscala:
a) sumele de restituit, reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice, care se restituie in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere;
b) sumele incasate prin poprire, in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea, care se restituie in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incasarii.
Pentru sumele mici, de sub 10 lei, exista optiunea de a le pastra in evidenta fiscala pentru compensari viitoare sau de a solicita restituirea acestora in numerar. Aceasta flexibilitate ajuta la simplificarea procesului administrativ atat pentru contribuabili, cat si pentru administratia fiscala.
Compensarile si restituirile in valuta
Procesul de restituire poate implica si compensarea cu eventuale obligatii restante. In cazurile in care contribuabilul are datorii catre stat, suma de restituit se poate compensa cu aceste datorii, iar diferenta, daca exista, se returneaza contribuabilului.
Restituirile in valuta sunt tratate conform legislatiei in vigoare, cu conversia sumelor in lei la cursul de referinta al Bancii Nationale a Romaniei, de la data ramanerii definitiva a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus restituirea, asigurandu-se astfel echitatea procesului de restituire, ajustandu-l la fluctuatiile cursului valutar.
Situatii exceptionale
Legislatia fiscala acopera si situatii exceptionale, cum ar fi restituiri in urma unor hotarari judecatoresti definitive sau erori din partea institutiilor de credit. Aceste prevederi reflecta angajamentul legislatiei de a trata echitabil toate aspectele financiare ale contribuabililor, indiferent de complexitatea cazului.
In cazul in care din eroare institutiile de credit vireaza organului fiscal sume reprezentand:
-credite nerambursabile sau finantari primite de la institutii sau organizatii nationale ori internationale, pentru derularea unor programe ori proiecte;
-sumele prevazute la art. 729 alin. 7 din din Legea nr. 134/2010, respectiv alocatiile de stat si indemnizatiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum si orice alte asemenea indemnizatii cu destinatie speciala, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmarite pentru niciun fel de datorii, sumele respective se restituie la cererea institutiei de credit sau a contribuabilului, chiar daca acesta inregistreaza obligatii restante.
Solicitatea dobanzilor
Prin cererea de restituire a creantelor bugetare, prevazuta in anexa nr. 3 a Ordinului Presedintelui ANAF nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, contribuabilul poate solicita si acordarea dobanzilor, in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, in temeiul art. 182 din Codul de procedura fiscala.
In cazul creantelor rezultate din anularea unui act administrativ fiscal, prin care au fost stabilite obligatii fiscale de plata si care au fost stinse anterior anularii, contribuabilul este indreptatit la dobanda, incepand cu ziua in care a operat stingerea creantei fiscale individualizate in actul administrativ anulat si pana in ziua restituirii sau compensarii creantei rezultate in urma anularii actului administrativ fiscal. Aceasta prevedere nu se aplica in situatia in care contribuabilul a solicitat acordarea de despagubiri in instanta.
Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. 5) din Codul de procedura fiscala, care la data 01.03.2024 era de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere.
Dreptul de a solicita dobanda, se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care:
a) au fost stinse prin oricare dintre modalitatile prevazute de lege sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilului;
b) anularea actului administrativ fiscal a devenit definitiva;
c) restituirea a fost admisa definitiv.
Concluzie
Procesul de restituire a sumelor nejustificat platite este un drept fundamental al contribuabilului, recunoscut si protejat prin legislatia fiscala, care sporeste transparenta administrarii fiscal si contribuie la consolidarea increderii intre contribuabili si autoritatile fiscala, iar acordarea dobanzilor este un drept pentru contribuabili, reprezentand recunoasterea si compensarea timpului in care au fost lipsiti de accesul la propriile resurse financiare.
Procedura de restituire a sumelor
Restituirea sumelor platite in plus sau incasate fara a fi datorate, este un proces care isi propune sa corecteze orice dezechilibre financiare intre contribuabil si administratia fiscala. Fie ca este vorba de impozite, contributii sociale sau alte tipuri de plati, legislatia fiscala actuala asigura mecanisme prin care aceste sume pot fi returnate.
Cererea de restituire
Procesul incepe cu depunerea unei cereri de restituire din partea contribuabilului care considera ca a efectuat o plata nejustificata. Este important ca cererea sa fie insotita de documentatia justificativa necesara, cum ar fi dovezi de plata, decizii de impunere si orice alte documente care pot sustine cazul.
Categorii specifice de restituiri
Exista cazuri in care restituirea se efectueaza din oficiu, adica fara necesitatea unei cereri exprese din partea contribuabilului. Acestea includ, potrivit art. 168 alin. 4 din Codul de procedura fiscala:
a) sumele de restituit, reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice, care se restituie in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere;
b) sumele incasate prin poprire, in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea, care se restituie in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incasarii.
Pentru sumele mici, de sub 10 lei, exista optiunea de a le pastra in evidenta fiscala pentru compensari viitoare sau de a solicita restituirea acestora in numerar. Aceasta flexibilitate ajuta la simplificarea procesului administrativ atat pentru contribuabili, cat si pentru administratia fiscala.
Compensarile si restituirile in valuta
Procesul de restituire poate implica si compensarea cu eventuale obligatii restante. In cazurile in care contribuabilul are datorii catre stat, suma de restituit se poate compensa cu aceste datorii, iar diferenta, daca exista, se returneaza contribuabilului.
Restituirile in valuta sunt tratate conform legislatiei in vigoare, cu conversia sumelor in lei la cursul de referinta al Bancii Nationale a Romaniei, de la data ramanerii definitiva a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus restituirea, asigurandu-se astfel echitatea procesului de restituire, ajustandu-l la fluctuatiile cursului valutar.
Situatii exceptionale
Legislatia fiscala acopera si situatii exceptionale, cum ar fi restituiri in urma unor hotarari judecatoresti definitive sau erori din partea institutiilor de credit. Aceste prevederi reflecta angajamentul legislatiei de a trata echitabil toate aspectele financiare ale contribuabililor, indiferent de complexitatea cazului.
In cazul in care din eroare institutiile de credit vireaza organului fiscal sume reprezentand:
-credite nerambursabile sau finantari primite de la institutii sau organizatii nationale ori internationale, pentru derularea unor programe ori proiecte;
-sumele prevazute la art. 729 alin. 7 din din Legea nr. 134/2010, respectiv alocatiile de stat si indemnizatiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum si orice alte asemenea indemnizatii cu destinatie speciala, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmarite pentru niciun fel de datorii, sumele respective se restituie la cererea institutiei de credit sau a contribuabilului, chiar daca acesta inregistreaza obligatii restante.
Solicitatea dobanzilor
Prin cererea de restituire a creantelor bugetare, prevazuta in anexa nr. 3 a Ordinului Presedintelui ANAF nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, contribuabilul poate solicita si acordarea dobanzilor, in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, in temeiul art. 182 din Codul de procedura fiscala.
In cazul creantelor rezultate din anularea unui act administrativ fiscal, prin care au fost stabilite obligatii fiscale de plata si care au fost stinse anterior anularii, contribuabilul este indreptatit la dobanda, incepand cu ziua in care a operat stingerea creantei fiscale individualizate in actul administrativ anulat si pana in ziua restituirii sau compensarii creantei rezultate in urma anularii actului administrativ fiscal. Aceasta prevedere nu se aplica in situatia in care contribuabilul a solicitat acordarea de despagubiri in instanta.
Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. 5) din Codul de procedura fiscala, care la data 01.03.2024 era de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere.
Dreptul de a solicita dobanda, se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care:
a) au fost stinse prin oricare dintre modalitatile prevazute de lege sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilului;
b) anularea actului administrativ fiscal a devenit definitiva;
c) restituirea a fost admisa definitiv.
Concluzie
Procesul de restituire a sumelor nejustificat platite este un drept fundamental al contribuabilului, recunoscut si protejat prin legislatia fiscala, care sporeste transparenta administrarii fiscal si contribuie la consolidarea increderii intre contribuabili si autoritatile fiscala, iar acordarea dobanzilor este un drept pentru contribuabili, reprezentand recunoasterea si compensarea timpului in care au fost lipsiti de accesul la propriile resurse financiare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr222024
Dobanzile si penalitatile de intarziere
de
Profeanu Laura
22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Feb212024
Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale
de
Profeanu Laura
21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora.
Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Sep032023
PROCEDURA de restituire a TVA aferenta achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa
de
Profeanu Laura
03 Sep 2023
Restituirea TVA se va efectua in baza Ordinului nr. 2438 din 25 August 2023 (publicat in M. Of. nr. 788 din 1 septembrie 2023) de catre organul fiscal competent, in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea nonprofit care are dreptul sa solicite restituirea.
In vederea restituirii taxei, entitatea nonprofit trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de restituire a ...
Aug142023
Minivacanta in august 2023 pentru bugetari: Guvernul a anuntat zi libera pe 14 august
de
Profeanu Laura
14 Aug 2023
Bugetarii din Romania si-au facut planuri pentru mijlocul lunii august 2023. Conform Hotararii nr. 1555/2022, Guvernul a decis ca si ziua de 14 august 2023 sa fie libera pentru personalul institutiilor si autoritatilor publice.
Aceasta decizie vine ca o completare a zilei libere traditionale de 15 august, cand se sarbatoreste Adormirea Maicii Domnului. Astfel, cu weekend-ul de dinainte, ...
Mar102022
Modificari fiscale 28 februarie - 06 martie 2022
de
Irina Dumitrescu
10 Mar 2022
1. Legea nr. 35/2022 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 6/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare.
Publicat in: M.Of. nr. 201 din 01.03.2022
Ce prevede: Legea aproba fara modificari O.G. nr. 6/2020 insa aduce clarificari privind regimul tranzitoriu aplicabil pentru bunurile ...
Sep292021
Ordinul nr. 1171/2021 pentru punerea in aplicare a prevederilor art. 20 alin. (3)-(18) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2021 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2021
de
Vera Constantin
29 Sep 2021
Ministerul Finantelor
Ordinul nr. 1171/2021 pentru punerea in aplicare a prevederilor art. 20 alin. (3)-(18) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2021 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2021
In vigoare de la 24 septembrie 2021
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 914 din 24 septembrie 2021. Forma aplicabila la zi, 29 septembrie 2021.
In temeiul ...