Somatia ANAF in controalele antifrauda: document cu greutate penala pentru administratorii necooperanti

La inceput de 2025, ANAF a introdus oficial un nou instrument de control care a schimbat complet dinamica unei inspectii antifrauda: somatia de prezentare a documentelor. Daca pana acum inspectorii antifrauda puteau emite doar o „invitatie” (care, de cele mai multe ori, nu impunea nicio urgenta reala pentru contribuabil), in prezent refuzul nejustificat de a raspunde unei somatii, are potential penal.
Acest nou mecanism este reglementat de Ordinul ANAF nr. 128/2025, care a intrat in vigoare la 10 februarie 2025 si a abrogat vechiul Ordin nr. 3.838/2015. Ordinul aproba un set extins de formulare utilizate de Directia generala antifrauda fiscala (DGAF), printre care si noua somatie (anexa 6a) - un document cu o greutate juridica net superioara fata de vechea invitatie.
Ce risca administratorul care ignora somatia
In centrul responsabilitatii penale se afla, de regula, administratorul societatii, insa in functie de caz, pot fi implicati si asociatii sau persoanele cu atributii contabile. Gradul de implicare si necooperare poate atrage consecinte grave, mai ales daca sesizarea penala intocmita de ANAF este temeinic justificata si probata.
De la somatie la proces penal: un drum ireversibil?
Odata emisa somatia si depasit termenul legal de raspuns fara cooperare, inspectorii antifrauda pot intocmi procesul-verbal de sesizare penala - un document oficial care este comunicat contribuabilului si declanseaza automat faza de cercetare penala.
Chiar daca, ulterior, contribuabilul decide sa colaboreze, organele fiscale nu mai pot retrage sesizarea. Totusi, o atitudine cooperanta in aceasta etapa poate influenta semnificativ deznodamantul cercetarii penale: in functie de gravitate si de incarcatura parchetului, ancheta poate dura de la cateva luni la cativa ani, putandu-se finaliza fie cu clasarea cauzei, fie cu trimiterea in judecata.
Ce trebuie sa stie administratorii si profesionistii contabili si fiscali
Ordinul ANAF 128/2025 a detaliat nu doar formularele utilizate in timpul controalelor, ci si instructiunile de completare, inclusiv pentru somatie, procese-verbale si notele explicative. Un aspect important este ca somatia devine o proba oficiala, cu forta juridica, in cadrul procedurilor ulterioare.
Prin urmare, consultantii fiscali si contabilii trebuie:
- sa informeze administratorii privind riscurile legale legate de necooperare;
- sa asiste firmele in intocmirea unui raspuns documentat in termenul legal;
- sa solicite dovezi de transmitere si receptie a documentelor, pentru a evita suspiciuni de refuz;
- sa consilieze ferm companiile sa nu ignore comunicarile de la DGAF, indiferent de forma acestora.
Concluzie: Somatie emisa de DGAF in baza Ordinului 128/2025 este un document care trebuie tratat cu maxima seriozitate. Ignorarea lui poate avea consecinte penale, in special pentru administratorii care nu colaboreaza cu organele de control. In actuala perioada in care ANAF isi intensifica activitatea antifrauda, profesionalismul si reactia rapida a reprezentantilor firmelor, devin vitale.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!