Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 14 August 2025

Institutiile publice vor fi obligate sa declare trimestrial bunurile excedentare. Ce presupune noul mecanism propus pentru reutilizare si valorificare?

28 Iun 2025

Un nou proiect de lege, aflat in analiza la Senat, propune un mecanism centralizat si transparent pentru gestionarea eficienta a bunurilor mobile si imobile pe care institutiile publice nu le mai utilizeaza sau le folosesc ineficient. Scopul? Reducerea cheltuielilor bugetare si valorificarea patrimoniului public latent.

Platforma nationala pentru evidenta si redistribuirea bunurilor excedentare

Potrivit proiectului, toate institutiile publice, indiferent de nivelul lor (central sau local) si modul de finantare, vor avea obligatia de a actualiza trimestrial situatia bunurilor aflate in proprietate sau administrare care sunt excedentare. Raportarea se va realiza intr-un sistem informatic nou: Platforma Nationala pentru Reutilizarea Patrimoniului Public (PNRPP), gestionata de Ministerul Finantelor, in colaborare cu ANAF.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Accesul la platforma va fi public, pentru a incuraja transparenta si responsabilitatea in gestionarea resurselor publice.

Bunuri gratuite pentru alte institutii. Licitatie sau donatie pentru ce ramane

Institutiile care identifica bunuri de interes in platforma vor putea formula solicitari motivate pentru a le prelua gratuit. Au prioritate entitatile din domeniile educatiei, sanatatii si culturii - exact acolo unde lipsurile materiale sunt frecvente.

Daca bunurile nu sunt revendicate in termen de 90 de zile de la listare, acestea vor putea fi valorificate prin licitatie publica, organizata de ANAF, sau donate catre organizatii neguvernamentale.

Veniturile obtinute din licitatii vor fi directionate catre bugetul de stat sau bugetele locale, in functie de apartenenta bunului.

Stimulente pentru performanta si obligatii stricte de raportare

Institutiile publice care reusesc sa atinga un grad ridicat de reutilizare si valorificare a patrimoniului, vor putea beneficia de punctaje suplimentare la evaluarea conducerii. De asemenea, Ministerul Finantelor va putea publica anual un clasament al celor mai eficiente institutii.

Pe de alta parte, lipsa de implicare nu va trece neobservata. Institutiile au obligatia de a efectua inventarul anual cu evidentierea distincta a bunurilor excedentare si de a transmite rapoarte anuale Ministerului Finantelor.

Legea ar urma sa intre in vigoare la 90 de zile de la publicare, iar Ministerul Finantelor va avea un termen de 60 de zile pentru a emite normele metodologice de aplicare.

Concluzie pentru profesionisti

Daca lucrati in contabilitate sau consultanta fiscala pentru o institutie publica, este momentul sa va pregatiti pentru o noua responsabilitate trimestriala - actualizarea patrimoniului excedentar in platforma nationala. Implementarea acestui mecanism va insemna atat o reducere a cheltuielilor, cat si un test real de transparenta administrativa.

 

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre institutii publice

04Aug2025

CFPP documente salarizare

de Gina Popescu valabil la 04 Aug 2025
Intrebare: Sunt titular CFPP (Control financiar preventiv propriu) intr-un spital de stat. Care este responsabilitatea/ raspundarea mea la semnarea unei decizii a unui salariat caruia i se acorda diferente salariale, actualizate cu indicele de inflatie si cu dobanda penalizatoare legala, in urma unei sentinte judecatoresti?
04Aug2025

Atributii titular CFPP

de Vera Constantin valabil la 04 Aug 2025
Intrebare: Sunt titular CFPP (Control financiar preventiv propriu) intr-un spital de stat. Care este responsabilitatea/ raspunderea mea la semnarea unui stat de plata salarii? Ce trebuie in mod obligatoriu verificat? Sunt eu responsabila cu verificarea orelor de garda platite si evidentiate intr-un stat de plata salarii?

Inghetari salariale si restrangerea beneficiilor in sectorul bugetar. Ce prevede Legea nr. 141 2025?

de Profeanu Laura 28 Iul 2025
Guvernul a facut un nou pas spre reformarea cheltuielilor publice, prin adoptarea Legii nr. 141/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025, cu aplicabilitate din 28 iulie 2025. Actul normativ face parte din pachetul de masuri fiscal-bugetare necesare pentru corectarea deficitului excesiv si imbunatatirea sustenabilitatii financiare a Romaniei. Printre cele mai importante ...
18Iul2025

Regim fiscal donatie serviciu prestat catre o institutie pulblica

de Ela Dumitra valabil la 18 Iul 2025
Intrebare: Societatea noastra doreste sa executie o lucrare de reparatie a unei instalatii electrice la o Institutie publica in regim de donatie. Este vorba despre Directia de asistenta sociala, suma la care ajunge pentru reparatii/refacere instalatie electrica este in valoare de aprox 7000 lei (suma cu tot cu TVA). Institutia nu are posibilitatea din fonduri proprii sa faca aceasta lucrare. Va rog sa ...
08Iul2025

Institutie publica. Achizitie intracomunitara

de Vera Constantin valabil la 08 Iul 2025
Intrebare: Institutie publica (platitoare de TVA) achizitioneaza dotari medicale (achizitionate prin PNRR) de la o societate din Spania, contractul incheiat fiind cu valoarea totala, cu TVA. Societatea spaniola emite factura fara TVA. Solicitam clarificari cu privire la corectitudinea emiterii facturii fara TVA.
Vezi toate studiile de caz despre institutii publice keyboard_double_arrow_right
x