Sponsorizarea cauzelor nobile: un echilibru inteligent intre responsabilitate sociala si beneficii fiscale
Pe final de an, cand sarbatorile de iarna bat la usa, contribuabilii platitori de impozit pe profit si impozit minim pe cifra de afaceri au o oportunitate valoroasa de a sprijini comunitatea prin sponsorizari, contribuind astfel la dezvoltarea unor initiative culturale, educationale, umanitare sau sociale, in contrapartida unor avantaje fiscale.
Facilitati fiscale pentru sponsorizari
Codul fiscal si Legea sponsorizarii nr. 32/1994, permit societatilor comerciale sa ofere sponsorizari entitatilor non-profit, autoritatilor publice sau persoanelor fizice implicate in anumite domenii, cum ar fi cultura, stiinta sau medicina. Prin acest mecanism, cheltuiala cu sponsorizarea, desi nedeductibila fiscal, poate fi utilizata ca un credit fiscal pentru reducerea impozitului datorat.
1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri;
2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
Asadar, contribuabilii care efectueaza sponsorizari sau acte de mecenat, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat, la nivelul valorii minime dintre aceste doua limite.
Sumele sponsorizate pot fi scazute din impozitul pe profit doar daca beneficiarul este inclus, la momentul semnarii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, gestionat de ANAF.
Conditii pentru a beneficia de facilitati fiscale
1. Contractul de sponsorizare trebuie sa se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor, conform art. 1 alin. 2 din Legea 32/1994 privind sponsorizarea.
2. Sponsorizarea trebuie efectuata inainte de finalul anului calendaristic si achitata integral pana la aceeasi data.
3. Depunerea declaratiei 107 in termenul legal este obligatorie pentru raportarea beneficiarilor sponsorizarilor.
Beneficiarii sponsorizarii
Poate fi beneficiar al sponsorizarii (conform art. 4 din Legea 32/1994):
a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
c) de asemenea, pot fi sponsorizate, in conditiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
Optiunea de redirectionare a impozitului pe profit
Daca sponsorizarea nu poate fi realizata in timp util, contribuabilii au posibilitatea de a redirectiona o parte din impozitul pe profit datorat prin formularul 177 pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.
Termenul de depunere a declaratiilor D 100 si D 101
- pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, prin derogare de la prevederile art. 41 si 42 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit (formular 101 - Declaratie privind impozitul pe profit) si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal 2024 este pana la data de 25 iunie 2025 inclusiv, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin.(5) din Codul fiscal (cei cu un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic) pana la data de 25 a celei de-a sasea luni, inclusiv, de la inchiderea anului fiscal modificat;
- pentru contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, prin derogare de la prevederile art. 56 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei aferente trimestrului IV 2024 (formular 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat) si plata impozitului aferent acestui trimestru este pana la data de 25 iunie 2025 inclusiv;
Limitari ale stimulentelor fiscale
Facilitatile nu sunt aplicabile in cazurile prevazute la art. 6 din Legea 32/1994:
a) sponsorizarii reciproce intre persoane fizice sau juridice;
b) sponsorizarii efectuate de catre rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv;
c) sponsorizarii unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica care conduce sau controleaza direct persoana juridica sponsorizata.
Beneficii pentru companii
Pentru companii, sponsorizarile reprezinta o modalitate de a combina responsabilitatea sociala corporativa cu gestionarea inteligenta a obligatiilor fiscale. Practic, suma care ar fi fost platita sub forma de impozit catre stat este redirectionata catre proiecte care au un impact pozitiv asupra comunitatii.
Concluzie
Decizia de a sponsoriza reprezinta un gest nobil in sprijinul unui viitor mai bun, fara a diminua resursele disponibile ale companiei. Pe masura ce anul fiscal se inchide, companiile sunt invitate sa evalueze ce sume mai pot fi directionate catre sponsorizari pentru a valorifica atat avantajele fiscale, cat si oportunitatile de implicare in comunitate.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!