Sistemul RO e-Sigiliu - norme stabilite, dar implementare inca in asteptare
La inceputul anului 2024, Autoritatea Vamala Romana (AVR) si ANAF au oficializat Sistemul national RO e-Sigiliu, prin Ordinul comun nr. 5/5/2024, publicat in M. Of. nr. 10 din 5 ianuarie 2024. Sistemul este menit sa creasca eficienta supravegherii transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal sau vamal. Cu toate acestea, implementarea sa deplina inca este conditionata de achizitii publice necesare pentru operationalizare.
Ce este Sistemul RO e-Sigiliu?
RO e-Sigiliu este un sistem automatizat bazat pe utilizarea unor dispozitive inteligente si a unei aplicatii informatice care permit monitorizarea in timp real a transporturilor rutiere de bunuri. Echipamentele inteligente, denumite e-Sigilii, sunt aplicate pe mijloacele de transport pentru a transmite informatii privind localizarea si starea compartimentului marfa. Aceste informatii sunt utilizate de autoritatile vamale si fiscale pentru prevenirea deturnarii frauduloase a bunurilor transportate.
Categoriile de bunuri vizate
Potrivit art. 4 din Procedura aprobata prin Ordinul 5/5/2024, Sistemul national RO e-Sigiliu va fi utilizat in baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasarii bunurilor cu risc vamal sau fiscal aflate sub supravegherea autoritatii vamale sau fiscale:
a) plasate in regim de tranzit intre doua birouri vamale de frontiera care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
b) plasate in regim vamal de tranzit intre un birou vamal de frontiera si un birou vamal din interiorul tarii si care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
c) declarate pentru export, care prezinta risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor masuri speciale la export;
d) privind miscarea in interiorul tarii a produselor supuse la plata accizei armonizate si nearmonizate, astfel: produsele aflate in regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum pana la primul beneficiar, precum si produsele la care plata accizei este exceptata sau cu scutire directa;
e) aflate in tranzit intracomunitar, care prezinta risc de descarcare/comercializare pe teritoriul national;
f) bunuri de natura intracomunitara destinate unui contribuabil din Romania care prezinta risc fiscal;
g) bunuri avand ca destinatie o livrare intracomunitara care prezinta riscul de a nu parasi teritoriul national.
Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va avea in vedere urmatoarele criterii de risc:
a) natura bunurilor transportate;
b) valoarea bunurilor;
c) restrictii/prohibitii la import;
d) regimul de taxare;
e) bunuri din categoria produselor accizabile;
f) ruta de transport utilizata;
g) informatii provenite de la alte institutii nationale si internationale de aplicare a legii;
h) transporturi de bunuri suspecte de a intra in sfera de aplicabilitate a masurilor de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite;
i) existenta informatiilor cu privire la implicarea in activitati de frauda vamala/fiscala a expeditorului bunurilor, operatorului de transport rutier, principalului obligat in cadrul regimului de tranzit vamal, respectiv a destinatarului bunurilor;
j) operatorul economic beneficiar se afla in consemn din urmatoarele motive:
- nu a fost regasit la sediul social, domiciliul fiscal sau punctele de lucru declarate;
- furt de identitate - transporturile intracomunitare anterioare au fost efectuate in numele unui contribuabil, fara ca acesta sa aiba cunostinta de respectivele transporturi;
- istoric fiscal inadecvat (incoerenta sau neconcordanta datelor din declaratiile fiscale, desfasurarea de actiuni ce au ca scop reducerea profitabilitatii din perspectiva nivelului de declarare, nedepunerea declaratiilor fiscale);
- au fost emise decizii de masuri asiguratorii, iar creanta estimata nu a fost acoperita integral in ordinea prevazuta la pct. 5.8 din Ordinul presedintelui ANAF nr. 2605/2010.
Implementarea sistemului si obstacolele curente
Desi normele metodologice au fost adoptate, implementarea efectiva a sistemului este incetinita de lipsa infrastructurii necesare. Potrivit declaratiilor oficiale, este nevoie de achizitionarea a 2.000 de dispozitive e-Sigiliu, precum si de dezvoltarea aplicatiilor software pentru localizare GPS si transmiterea notificarilor in timp real. De asemenea, sunt necesare autospeciale si autoturisme echipate pentru monitorizare, astfel incat sistemul sa functioneze 24/7.
Cum functioneaza RO e-Sigiliu?
Procesul de utilizare a sistemului implica urmatoarele etape:
Analiza de risc. Identificarea transporturilor care necesita monitorizare, pe baza unor criterii precum natura bunurilor, valoarea acestora sau istoricul fiscal al operatorului economic implicat.
Aplicarea e-Sigiliului: Dispozitivul inteligent este instalat pe compartimentul marfa de catre autoritatile vamale sau fiscale, in prezenta conducatorului auto.
Monitorizarea in timp real: Datele privind locatia si starea dispozitivului sunt transmise aplicatiei informatice centrale, care genereaza alerte in cazul unor incidente, precum abaterea de la ruta sau deschiderea neautorizata a compartimentului marfa.
Scoaterea e-Sigiliului: La finalizarea transportului, dispozitivul este dezactivat si recuperat de autoritati.
Concluzie
Desi RO e-Sigiliu reprezinta o initiativa promitatoare pentru combaterea fraudei fiscale si vamale, operationalizarea completa a sistemului depinde de finalizarea achizitiilor publice necesare. Autoritatile trebuie sa prioritizeze aceste investitii pentru a asigura functionarea eficienta a sistemului si pentru a beneficia de avantajele pe care le ofera.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!