TollRo - noua taxa de drum pentru vehiculele de marfa, aplicabila din 2026

Incepand cu 1 iulie 2026, transportatorii rutieri care opereaza vehicule cu o masa totala maxima autorizata (MTMA) de peste 3,5 tone vor plati o taxa de drum calculata in functie de distanta parcursa. Noul sistem, denumit TollRo, este introdus prin Legea nr. 226/2023, care transpune in legislatia nationala Directiva (UE) 2022/362 privind taxarea vehiculelor pentru utilizarea infrastructurii rutiere.
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a reluat in dezbatere publica, la inceputul lunii octombrie 2025, proiectul de ordin privind aprobarea nivelului tarifelor TollRo si a categoriilor de vehicule vizate. Versiunea actualizata aduce tarife mai mari decat cea publicata in vara - in unele cazuri, chiar de trei ori mai mari.
Cum se aplica TollRo
Taxa va fi calculata in functie de:
- masa totala maxima autorizata (MTMA);
- clasa de emisii poluante (EURO);
- tipul drumului parcurs - autostrada, drum expres sau drum national.
Nivelul tarifului unitar exprimat in lei va fi actualizat anual, in luna decembrie, potrivit indicelui preturilor de consum (IPC) publicat de Institutul National de Statistica, iar noile valori vor fi aplicabile incepand cu luna ianuarie a anului urmator.
Actualizarea tarifelor si informarea publicului vor fi gestionate de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Structura taxei TollRo
Tariful unitar include doua componente:
- Tariful de utilizare a infrastructurii, calculat pe baza costurilor de intretinere, reparatii structurale si operare a sistemului de taxare rutiera electronica (STRR);
- Tariful bazat pe costuri externe, care reflecta impactul asupra mediului si sanatatii publice provocat de emisiile poluante generate de vehicule.
Pentru drumurile nationale, tariful aplicat va reprezenta 50% din cel aplicat pentru autostrazi si drumuri expres.
Categorii de vehicule si tarife propuse
Potrivit proiectului de ordin aflat in dezbatere publica, vehiculele de transport marfa sunt impartite in trei categorii, in functie de masa totala maxima autorizata (MTMA), iar tariful unitar variaza in functie de norma de poluare si de tipul de drum parcurs.
Categoria I include vehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone, dar care nu depaseste 7,5 tone. Pentru aceste vehicule, tariful TollRo este de 0,17 lei/km pentru vehiculele din clasa EURO VI, 0,19 lei/km pentru cele din clasele EURO V - IV si 0,22 lei/km pentru vehiculele mai vechi, din clasele EURO III - non EURO, atunci cand circula pe autostrazi sau drumuri expres. In cazul in care parcurg drumuri nationale, tarifele corespunzatoare sunt mai mici, respectiv 0,08 lei/km, 0,10 lei/km si 0,11 lei/km, in functie de aceeasi clasificare a emisiilor.
- Categoria a II-a se refera la vehiculele de transport marfa cu o MTMA mai mare de 7,5 tone, dar mai mica de 12 tone. Pentru autostrazi si drumuri expres, tariful unitar este de 0,29 lei/km pentru vehiculele EURO VI, de 0,33 lei/km pentru EURO V - IV, respectiv de 0,37 lei/km pentru cele EURO III - non EURO. Pe drumurile nationale, valorile corespunzatoare sunt de 0,14 lei/km, 0,16 lei/km si 0,19 lei/km.
- In Categoria a III-a intra vehiculele cu o masa totala maxima autorizata mai mare sau egala cu 12 tone. Pentru acestea, tariful TollRo ajunge la 0,48 lei/km pentru vehiculele conforme cu norma EURO VI, 0,55 lei/km pentru cele EURO V - IV si 0,62 lei/km pentru cele din clasele EURO III – non EURO, daca circula pe autostrazi sau drumuri expres. In cazul drumurilor nationale, tarifele sunt reduse la 0,24 lei/km, 0,28 lei/km si 0,31 lei/km, in functie de categoria de emisii.
Ministerul Transporturilor a mentinut o logica progresiva in stabilirea valorilor: vehiculele mai grele si mai poluante vor suporta un tarif mai ridicat. De asemenea, costurile sunt cu 50% mai mici pentru drumurile nationale fata de autostrazi si drumuri expres.
Totodata, proiectul prevede ca tarifele pentru vehiculele EURO V - IV sunt calculate prin majorarea cu 15% a tarifelor aplicabile vehiculelor EURO VI, iar cele pentru vehiculele EURO III - non EURO sunt majorate cu 30%. Nivelul taxei nu poate depasi cu mai mult de 100% valoarea aplicata unui vehicul echivalent care respecta cele mai stricte standarde de emisii.
Cadrul legal si calendarul de aplicare
Noua taxa TollRo se bazeaza pe principiul „platesti cat poluezi”, fiind menita sa corecteze diferentele de costuri generate de uzura infrastructurii si de emisiile vehiculelor grele.
Aplicarea efectiva va incepe la 1 iulie 2026, dupa publicarea ordinului ministerial in Monitorul Oficial.
Ministerul Transporturilor estimeaza ca nivelul propus al tarifelor este printre cele mai reduse din regiune, comparativ cu statele vecine din Uniunea Europeana, precum Bulgaria sau Ungaria.
Dincolo de impactul financiar direct asupra transportatorilor, masura urmareste stimularea utilizarii vehiculelor mai putin poluante si intretinerea durabila a infrastructurii nationale. Desi proiectul se afla inca in dezbatere publica, este clar ca transportatorii trebuie sa-si pregateasca strategiile de cost pentru a se adapta noilor tarife din 2026.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!