Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 14 Octombrie 2025

TollRo - noua taxa de drum pentru vehiculele de marfa, aplicabila din 2026

13 Oct 2025

Incepand cu 1 iulie 2026, transportatorii rutieri care opereaza vehicule cu o masa totala maxima autorizata (MTMA) de peste 3,5 tone vor plati o taxa de drum calculata in functie de distanta parcursa. Noul sistem, denumit TollRo, este introdus prin Legea nr. 226/2023, care transpune in legislatia nationala Directiva (UE) 2022/362 privind taxarea vehiculelor pentru utilizarea infrastructurii rutiere.

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a reluat in dezbatere publica, la inceputul lunii octombrie 2025, proiectul de ordin privind aprobarea nivelului tarifelor TollRo si a categoriilor de vehicule vizate. Versiunea actualizata aduce tarife mai mari decat cea publicata in vara - in unele cazuri, chiar de trei ori mai mari.

Cum se aplica TollRo

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Sistemul TollRo se va aplica tuturor vehiculelor inmatriculate, romanesti sau straine, care circula pe reteaua de drumuri nationale din Romania (domeniul SETRE). Sunt incluse atat vehiculele de transport marfa, cat si cele mixte (transport persoane si marfuri), care sunt asimilate celor de marfa.

Taxa va fi calculata in functie de:

- masa totala maxima autorizata (MTMA);

- clasa de emisii poluante (EURO);

- tipul drumului parcurs - autostrada, drum expres sau drum national.

Nivelul tarifului unitar exprimat in lei va fi actualizat anual, in luna decembrie, potrivit indicelui preturilor de consum (IPC) publicat de Institutul National de Statistica, iar noile valori vor fi aplicabile incepand cu luna ianuarie a anului urmator.

Actualizarea tarifelor si informarea publicului vor fi gestionate de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Structura taxei TollRo

Tariful unitar include doua componente:

- Tariful de utilizare a infrastructurii, calculat pe baza costurilor de intretinere, reparatii structurale si operare a sistemului de taxare rutiera electronica (STRR);

- Tariful bazat pe costuri externe, care reflecta impactul asupra mediului si sanatatii publice provocat de emisiile poluante generate de vehicule.

Pentru drumurile nationale, tariful aplicat va reprezenta 50% din cel aplicat pentru autostrazi si drumuri expres.

Categorii de vehicule si tarife propuse

Potrivit proiectului de ordin aflat in dezbatere publica, vehiculele de transport marfa sunt impartite in trei categorii, in functie de masa totala maxima autorizata (MTMA), iar tariful unitar variaza in functie de norma de poluare si de tipul de drum parcurs.

Categoria I include vehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone, dar care nu depaseste 7,5 tone. Pentru aceste vehicule, tariful TollRo este de 0,17 lei/km pentru vehiculele din clasa EURO VI, 0,19 lei/km pentru cele din clasele EURO V - IV si 0,22 lei/km pentru vehiculele mai vechi, din clasele EURO III - non EURO, atunci cand circula pe autostrazi sau drumuri expres. In cazul in care parcurg drumuri nationale, tarifele corespunzatoare sunt mai mici, respectiv 0,08 lei/km, 0,10 lei/km si 0,11 lei/km, in functie de aceeasi clasificare a emisiilor.

- Categoria a II-a se refera la vehiculele de transport marfa cu o MTMA mai mare de 7,5 tone, dar mai mica de 12 tone. Pentru autostrazi si drumuri expres, tariful unitar este de 0,29 lei/km pentru vehiculele EURO VI, de 0,33 lei/km pentru EURO V - IV, respectiv de 0,37 lei/km pentru cele EURO III - non EURO. Pe drumurile nationale, valorile corespunzatoare sunt de 0,14 lei/km, 0,16 lei/km si 0,19 lei/km.

- In Categoria a III-a intra vehiculele cu o masa totala maxima autorizata mai mare sau egala cu 12 tone. Pentru acestea, tariful TollRo ajunge la 0,48 lei/km pentru vehiculele conforme cu norma EURO VI, 0,55 lei/km pentru cele EURO V - IV si 0,62 lei/km pentru cele din clasele EURO III – non EURO, daca circula pe autostrazi sau drumuri expres. In cazul drumurilor nationale, tarifele sunt reduse la 0,24 lei/km, 0,28 lei/km si 0,31 lei/km, in functie de categoria de emisii.

Ministerul Transporturilor a mentinut o logica progresiva in stabilirea valorilor: vehiculele mai grele si mai poluante vor suporta un tarif mai ridicat. De asemenea, costurile sunt cu 50% mai mici pentru drumurile nationale fata de autostrazi si drumuri expres.

Totodata, proiectul prevede ca tarifele pentru vehiculele EURO V - IV sunt calculate prin majorarea cu 15% a tarifelor aplicabile vehiculelor EURO VI, iar cele pentru vehiculele EURO III - non EURO sunt majorate cu 30%. Nivelul taxei nu poate depasi cu mai mult de 100% valoarea aplicata unui vehicul echivalent care respecta cele mai stricte standarde de emisii.

Cadrul legal si calendarul de aplicare

Noua taxa TollRo se bazeaza pe principiul „platesti cat poluezi”, fiind menita sa corecteze diferentele de costuri generate de uzura infrastructurii si de emisiile vehiculelor grele.

Aplicarea efectiva va incepe la 1 iulie 2026, dupa publicarea ordinului ministerial in Monitorul Oficial.

Ministerul Transporturilor estimeaza ca nivelul propus al tarifelor este printre cele mai reduse din regiune, comparativ cu statele vecine din Uniunea Europeana, precum Bulgaria sau Ungaria.

Dincolo de impactul financiar direct asupra transportatorilor, masura urmareste stimularea utilizarii vehiculelor mai putin poluante si intretinerea durabila a infrastructurii nationale. Desi proiectul se afla inca in dezbatere publica, este clar ca transportatorii trebuie sa-si pregateasca strategiile de cost pentru a se adapta noilor tarife din 2026.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre tollro

20Iul2025

Prorogarea termenelor din Legea 226 2023 privind tarifele rutiere

de Profeanu Laura 20 Iul 2025
In contextul complexitatii implementarii unui nou sistem de tarifare rutiera electronica in Romania, Guvernul a decis recent amanarea unor termene prevazute de Legea nr. 226/2023, care vizau instituirea unui sistem modern de tarifare pentru utilizarea drumurilor nationale, insa punerea sa in aplicare a intampinat o serie de probleme tehnice si procedurale. Printr-o ordonanta adoptata in baza ...
Vezi toate studiile de caz despre tollro keyboard_double_arrow_right
x