Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 31 Mai 2025

Transparenta salariala devine obligatie legala

26 Mai 2025

Incepand cu anul 2026, angajatorii din Romania vor avea obligatia de a include nivelul de salarizare sau intervalul aferent in toate ofertele de angajare, conform unei directive europene - Directiva (UE) 2023/970 - care aduce reguli clare privind transparenta remuneratiei si are ca scop principal eliminarea diferentelor de plata intre femei si barbati, dar si asigurarea unui proces de recrutare echitabil pentru toti candidatii.

Schimbari majore in anunturile de angajare

Un aspect notabil introdus de directiva, vizeaza perioada de dinainte de semnarea contractului de munca. Mai exact, angajatorii vor fi obligati sa comunice remuneratia propusa sau intervalul de salarizare, intr-un mod clar si accesibil pentru candidati. Informatia trebuie transmisa fie direct in anuntul publicat, fie inainte de interviul de angajare, in cazul in care recrutarea are loc prin alte metode.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Art. 5(1) din Directiva: „Candidatii la un loc de munca trebuie sa primeasca informatii privind nivelul de salarizare initial sau intervalul acestuia, intr-un mod care sa le permita negocierea in cunostinta de cauza.”

Obligatii noi pentru angajatori - nu doar legate de salariu

Pe langa transparenta remuneratiei, angajatorii trebuie sa adopte si un limbaj neutru in redactarea anunturilor de angajare.

Art. 5(2): „Angajatorii se asigura ca denumirea postului si descrierea acestuia sunt formulate intr-un mod nediscriminatoriu din punct de vedere al genului.”

De asemenea, este interzisa colectarea proactiva de informatii privind salariile anterioare ale candidatilor, o practica ce poate perpetua inechitatile salariale.

Ce inseamna transparenta in termeni concreti

Directiva cere ca salariul sa fie exprimat fie ca suma anuala bruta, fie ca echivalent orar brut. Intervalele salariale trebuie sa fie realiste si relevante pentru postul respectiv. De exemplu, nu este conform cu spiritul directivei un anunt care indica un interval larg si vag, precum „intre 5.000 si 15.000 lei”. Mai mult, daca postul este acoperit de un contract colectiv de munca, acest aspect trebuie precizat inca din etapa de recrutare.

(22) Pentru a asigura o prezentare uniforma a informatiilor solicitate prin prezenta directiva, nivelurile de remunerare ar trebui exprimate ca remuneratia anuala bruta si remuneratia orara bruta corespunzatoare. Calculul nivelurilor de remunerare ar trebui sa poata fi efectuat pe baza remuneratiei reale specificate in ceea ce priveste lucratorul, indiferent daca remuneratia este stabilita anual, lunar, orar sau in alt mod.

Articolul 5

Transparenta salariala inainte de angajare

(1) Candidatii la ocuparea unui loc de munca au dreptul de a primi, de la angajatorul potential, informatii cu privire la:

(a)nivelul initial de remunerare sau intervalul aferent acesteia, stabilit pe baza unor criterii obiective, neutre din punctul de vedere al sexului, care urmeaza sa fie atribuit pentru postul in cauza; si

(b)dupa caz, clauzele relevante ale conventiei colective de munca aplicate de angajator in legatura cu postul respectiv.

Aceste informatii se furnizeaza intr-un mod care sa asigure o negociere in cunostinta de cauza si transparenta in ceea ce priveste remuneratia, de exemplu printr-un anunt de post vacant publicat, inaintea interviului de angajare sau, in alt mod.

(2)  Angajatorul nu solicita din partea candidatilor informatii cu privire la istoricul lor salarial in cursul raporturilor lor de munca curente sau anterioare.

(3)  Angajatorii se asigura ca anunturile de posturi vacante si denumirile locurilor de munca sunt neutre din punctul de vedere al sexului si ca procesele de recrutare se deruleaza in mod nediscriminatoriu, astfel incat sa nu submineze dreptul la egalitatea de remunerare pentru aceeasi munca sau pentru o munca de aceeasi valoare („dreptul la egalitatea de remunerare”).

Cand intra in vigoare noile reguli? Termenul-limita: 7 iunie 2026

Potrivit Articolului 34 din Directiva (UE) 2023/970, fiecare stat membru al Uniunii Europene - inclusiv Romania - are obligatia de a adopta si publica toate actele normative necesare pana cel tarziu la data de 7 iunie 2026. Aceasta inseamna ca:

- Legea 53/2003 privind Codul muncii sau alte reglementari relevante din legislatia nationala vor trebui modificate sau completate pentru a include noile obligatii privind transparenta salariala;

- autoritatile nationale vor trebui sa informeze Comisia Europeana cu privire la masurile adoptate si sa transmita un rezumat al impactului acestora asupra angajatilor si a intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri cu sub 250 de angajati);

- la publicarea noilor norme in Monitorul Oficial, trebuie sa se faca trimitere expresa la directiva, pentru a garanta corecta transpunere a legislatiei europene.

Sprijin pentru angajatorii cu mai putin de 250 de lucratori

Statele membre ofera sprijin, sub forma de asistenta tehnica si formare, angajatorilor cu mai putin de 250 de lucratori si reprezentantilor lucratorilor in cauza, pentru a facilita respectarea de catre acestia a obligatiilor prevazute in directiva.

Concluzie

Transparenta salariala nu mai este un trend, ci o directie obligatorie. Incepand cu 2026, angajatorii vor trebui sa isi alinieze politicile de recrutare la noile cerinte europene privind egalitatea de remunerare si procesul echitabil de selectie. Pana atunci, este recomandat ca organizatiile sa-si revizuiasca formularele de recrutare, sa adopte un limbaj inclusiv si sa fie transparente cu privire la salarizare - nu doar din obligatie, ci pentru a atrage cei mai buni candidati intr-un mod etic si responsabil.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Impozit pe constructii 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre salarizare

22Mai2025

Salariat detasat in Italia

de Vera Constantin valabil la 22 Mai 2025
Intrebare: Vin cu urmatoarea speta in vederea indrumarii dvs pentru a fi in legalitate din punct de vedere fiscal. Un SRL cu activitate in constructii cu 1 salariat desfasoara activitati de constructii in Italia. Se detaseaza salariatul in Revisal. Salariul brut conform CIM al salariatului =4582 lei si un venit net aferent de 2739 lei Avand in vedere ca salariatul desfasoara munca efectiv pe ...

Ce se intampla cu voucherele de vacanta daca salariatul pleaca de la angajator sau nu le utilizeaza?

de Profeanu Laura 26 Apr 2025
In contextul acordarii voucherelor de vacanta, exista situatii in care beneficiarii pot fi obligati sa restituie integral sau partial contravaloarea acestora. Normele metodologice aprobate prin HG nr. 215/2009 (in vigoare de la 09 martie 2009 pana la 31 decembrie 2026) stabilesc in mod clar regulile aplicabile in astfel de cazuri. Obligatia de restituire a voucherelor neutilizate sau ...
25Apr2025

Fond de pensii facultative pilonul III. Retinere din salariu

de Vera Constantin valabil la 25 Apr 2025
Intrebare: Societatea doreste sa acorde unor salariati pensie privata pilonul 3. Va rog sa ne spuneti ce inregistrari contabile trebuie facute si cum se face retinerea contributiilor. Multumesc!

Indemnizatia pentru cresterea copilului poate fi recalculata si dupa incetarea platii – o noua interpretare oferita de ICCJ

de Profeanu Laura 24 Apr 2025
O decizie recenta a Inaltei Curti de Casatie si Justitie (Decizia nr. 66/2025, publicata in Monitorul Oficial din 3 aprilie 2025) clarifica un aspect important privind drepturile parintilor care beneficiaza de concediul pentru cresterea copilului (CCC): indemnizatia lunara poate fi recalculata chiar si dupa ce copilul a implinit varsta de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap, ...
25Apr2025

Tichete de masa in 2025

de Mariana Prejbeanu valabil la 25 Apr 2025
Intrebare: Tinand cont de numarul zilelor lucratoare din anul 2025, respectiv 248 zile, minus 23 de zile concediu de odihna, rezulta 225 zile pentru care societatea acorda tichete de masa in valoare de 40 lei, respectiv 9.000 lei pe an. Avand in vedere prevederile art XL si XLI din Legea 296/2023, privind tichetele de masa, care au fost limitate la contravaloarea a doua salarii minime brute pe an, ...
25Apr2025

Pierderea dreptului la concediu de odihna

de Rodica Mantescu valabil la 25 Apr 2025
Intrebare: Concediul de odihna neefectuat din ultimii 3 ani se plateste in cazul incetarii contractului de munca?
Vezi toate studiile de caz despre salarizare keyboard_double_arrow_right