Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 15 Iunie 2025

UE merge inainte cu impozitul minim global, in ciuda retragerii SUA. Ce inseamna asta pentru Romania?

06 Apr 2025

In ciuda anuntului recent privind retragerea Statelor Unite din acordul global privind impozitul minim de 15%, Uniunea Europeana nu da semne ca ar intentiona sa-si schimbe directia. Romania, alaturi de alte state membre, a transpus deja in legislatia nationala regulile asa-numitului Pilon 2, care vizeaza marile grupuri de companii multinationale. Astfel, incepand cu anul fiscal 2024, aceste reguli se aplica efectiv si in Romania, prin Legea nr. 431/2023.

Ce presupune Pilonul 2?

Pilonul 2 face parte din initiativa globala de reformare a fiscalitatii internationale, coordonata de OCDE. Ideea de baza este simpla: marile companii trebuie sa fie impozitate intr-un mod echitabil, indiferent de tara in care isi desfasoara activitatea. Prin impunerea unei cote minime efective de 15%, se urmareste prevenirea practicilor de optimizare fiscala agresiva si a competitiei daunatoare intre state privind taxele pe profit.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Desi cota standard a impozitului pe profit in Romania este de 16%, anumite facilitati fiscale sau scutiri aplicabile pot conduce, in practica, la o cota efectiva de impozitare sub pragul de 15%. In astfel de cazuri, se pot activa mecanismele suplimentare prevazute de Pilonul 2.

SUA schimba cursul, UE ramane pe pozitie

Noua administratie americana si-a manifestat intentia de a se retrage din acordul global, ceea ce pune presiune pe arhitectura internationala a Pilonului 2. Totusi, la nivelul UE, nu exista semnale ca acest pas inapoi al SUA ar determina o suspendare a implementarii. Dimpotriva, pozitia generala este de continuare a aplicarii regulilor, avand in vedere investitiile administrative si tehnice deja realizate atat de autoritati, cat si de mediul de afaceri.

Unele voci din mediul international speculeaza ca, in locul unei retrageri din partea UE, este posibil ca discutiile sa conduca la concesii sau exceptii temporare in favoarea companiilor americane, ca parte a unor viitoare negocieri. Este mentionata, spre exemplu, posibilitatea permanentizarii unor exceptii de tip Undertaxed Payments Rule (UTPR), care vizeaza impozitarea profiturilor considerate subimpozitate in alte jurisdictii.

Romania merge inainte

Romania s-a numarat printre primele state care au transpus Directiva UE in legislatia nationala, prin Legea 431/2023. Aplicarea a inceput cu anul fiscal 2024 si vizeaza grupurile de companii cu venituri consolidate de peste 750 de milioane de euro. Este important de mentionat ca legislatia interna prevede atat regulile GloBE (Global Anti-Base Erosion), cat si mecanismele de ajustare ale impozitului efectiv, acolo unde este cazul.

Desi climatul international ramane volatil, autoritatile romane nu au indicat pana acum nicio intentie de a suspenda sau modifica legislatia in vigoare. Dimpotriva, transpunerea acestei masuri este vazuta ca un pas spre consolidarea unei fiscalitati echitabile si transparente, in linie cu angajamentele asumate la nivelul OCDE si UE.

Ce urmeaza?

Pentru marile companii care activeaza in Romania, se impune monitorizarea evolutiilor internationale, fara a neglija insa cadrul national deja aplicabil. Chiar daca alte jurisdictii – precum SUA, India sau China – ezita sau intarzie implementarea Pilonului 2, companiile care au operatiuni in UE vor fi nevoite sa respecte regulile adoptate de statele membre.

In concluzie, desi retragerea SUA din acordul privind impozitul minim global poate complica arhitectura fiscala internationala, nu pare sa afecteze decisiv cursul UE. Romania, la randul sau, ramane angajata in aplicarea Pilonului 2, iar companiile vizate trebuie sa fie pregatite pentru aceste raportari si eventualele ajustari de impozit.

 

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit minim

11Iun2025

ICAS 2025

de Gina Popescu valabil la 11 Iun 2025
Intrebare: Conform art. 46^2 din Codul fiscal, de cand datorez si cum declar impozitul suplimentar pentru persoane juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale? Cifra de afaceri din domeniul de distributie si comercializare gaze naturale in anul 2024 a fost de 6.400.000 lei, iar pe primele 5 luni ale anului 2025 a fost de 2.670.000 lei. Multumesc.  
22Mai2025

Impact sponsorizari in contextul Pillar II

de Gina Popescu valabil la 22 Mai 2025
Intrebare: Sponsorizarile efectuate prin redirectionare (D177) au impact asupra cotei efective de impozitare in contextul Pillar II? Adica, la calcularea impozitului efectiv trebuie luat in considerare (scazut din cheltuiala cu impozitul pe profit) valoarea sponsorizarii redirectionate?
06Mai2025

Plata anticipata impozit pe profit. IMCA

de Vera Constantin valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: Daca in trimestrul 1 firma a platit impozit pe profit, in trimestrul 2 platim IMCA, iar in trimestrul 3 impozit pe profit din nou, suma pentru plata IMCA se recupereaza ulterior? Adica se scade din impozitul pe profit de plata? Sau ramane definitiv plata la bugetul de stat? Multumim.
30Apr2025

Impozitul minim pe cifra de afaceri. Calcul IMCA

de Profeanu Laura valabil la 30 Apr 2025
Intrebare: In cazul de calcul impozit minim pe cifra de afaceri intr-o firma care are si venituri aferente costurilor stocurilor de produse, respectiv contul 711, iar la final de an contul 711 are sold debitor, cum se ia in calcul la venituri scutite? Exemplu: Venituri totale - 200.000.000 lei Venituri scutite din care: Venituri din subventii in suma de 1.800.000 lei Venituri din variatia ...

Facilitatile fiscale si impozitul minim global: le mai aplicam sau nu?

de Profeanu Laura 05 Apr 2025
Odata cu intrarea in vigoare, de la 1 ianuarie 2024, a regulilor privind impozitul minim global (Pilonul 2), companiile din Romania care fac parte din grupuri mari, nationale sau internationale, se confrunta cu o dilema aparent paradoxala: mai are rost sa aplice facilitatile fiscale disponibile in Codul fiscal, daca acestea ar putea conduce, indirect, la plata unui impozit suplimentar? La ...
05Apr2025

Scadere din impozitul minim pe cifra de afaceri a sponsorizarilor reportate

de Elena Ionescu valabil la 05 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra este platitoare de IMCA in anul 2024. In cursul anului 2024 nu am avut sponsorizari. Avem sponsorizari reportate din anii 2017-2021. Intrebare: Din valoarea de plata a IMCA se pot scadea sponsorizarile reportate? Multumesc!
Vezi toate studiile de caz despre impozit minim keyboard_double_arrow_right
x