Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Octombrie 2025

UE merge inainte cu impozitul minim global, in ciuda retragerii SUA. Ce inseamna asta pentru Romania?

06 Apr 2025

In ciuda anuntului recent privind retragerea Statelor Unite din acordul global privind impozitul minim de 15%, Uniunea Europeana nu da semne ca ar intentiona sa-si schimbe directia. Romania, alaturi de alte state membre, a transpus deja in legislatia nationala regulile asa-numitului Pilon 2, care vizeaza marile grupuri de companii multinationale. Astfel, incepand cu anul fiscal 2024, aceste reguli se aplica efectiv si in Romania, prin Legea nr. 431/2023.

Ce presupune Pilonul 2?

Pilonul 2 face parte din initiativa globala de reformare a fiscalitatii internationale, coordonata de OCDE. Ideea de baza este simpla: marile companii trebuie sa fie impozitate intr-un mod echitabil, indiferent de tara in care isi desfasoara activitatea. Prin impunerea unei cote minime efective de 15%, se urmareste prevenirea practicilor de optimizare fiscala agresiva si a competitiei daunatoare intre state privind taxele pe profit.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Desi cota standard a impozitului pe profit in Romania este de 16%, anumite facilitati fiscale sau scutiri aplicabile pot conduce, in practica, la o cota efectiva de impozitare sub pragul de 15%. In astfel de cazuri, se pot activa mecanismele suplimentare prevazute de Pilonul 2.

SUA schimba cursul, UE ramane pe pozitie

Noua administratie americana si-a manifestat intentia de a se retrage din acordul global, ceea ce pune presiune pe arhitectura internationala a Pilonului 2. Totusi, la nivelul UE, nu exista semnale ca acest pas inapoi al SUA ar determina o suspendare a implementarii. Dimpotriva, pozitia generala este de continuare a aplicarii regulilor, avand in vedere investitiile administrative si tehnice deja realizate atat de autoritati, cat si de mediul de afaceri.

Unele voci din mediul international speculeaza ca, in locul unei retrageri din partea UE, este posibil ca discutiile sa conduca la concesii sau exceptii temporare in favoarea companiilor americane, ca parte a unor viitoare negocieri. Este mentionata, spre exemplu, posibilitatea permanentizarii unor exceptii de tip Undertaxed Payments Rule (UTPR), care vizeaza impozitarea profiturilor considerate subimpozitate in alte jurisdictii.

Romania merge inainte

Romania s-a numarat printre primele state care au transpus Directiva UE in legislatia nationala, prin Legea 431/2023. Aplicarea a inceput cu anul fiscal 2024 si vizeaza grupurile de companii cu venituri consolidate de peste 750 de milioane de euro. Este important de mentionat ca legislatia interna prevede atat regulile GloBE (Global Anti-Base Erosion), cat si mecanismele de ajustare ale impozitului efectiv, acolo unde este cazul.

Desi climatul international ramane volatil, autoritatile romane nu au indicat pana acum nicio intentie de a suspenda sau modifica legislatia in vigoare. Dimpotriva, transpunerea acestei masuri este vazuta ca un pas spre consolidarea unei fiscalitati echitabile si transparente, in linie cu angajamentele asumate la nivelul OCDE si UE.

Ce urmeaza?

Pentru marile companii care activeaza in Romania, se impune monitorizarea evolutiilor internationale, fara a neglija insa cadrul national deja aplicabil. Chiar daca alte jurisdictii – precum SUA, India sau China – ezita sau intarzie implementarea Pilonului 2, companiile care au operatiuni in UE vor fi nevoite sa respecte regulile adoptate de statele membre.

In concluzie, desi retragerea SUA din acordul privind impozitul minim global poate complica arhitectura fiscala internationala, nu pare sa afecteze decisiv cursul UE. Romania, la randul sau, ramane angajata in aplicarea Pilonului 2, iar companiile vizate trebuie sa fie pregatite pentru aceste raportari si eventualele ajustari de impozit.

 

 

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit minim

22Oct2025

Doua dintre legile din al doilea pachet de reforme fiscal-bugetare, declarate partial neconstitutionale de CCR

de Profeanu Laura 22 Oct 2025
Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis, la inceputul acestei saptamani, ca doua dintre legile incluse in al doilea pachet de reforme fiscal-bugetare al Guvernului nu respecta prevederile Constitutiei. Este vorba despre legea privind reforma pensiilor magistratilor si cea referitoare la noile masuri fiscal-financiare si de insolventa. Decizia Curtii: probleme procedurale si aspecte ...
03Oct2025

IMCA modificari preconizate

de Vera Constantin valabil la 03 Oct 2025
Intrebare: Avand in vedere toate modificarile fiscale din ultima vreme, doresc sa stiu daca ramane impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru companiile care inregistreaza CA peste 50 milioane de euro/an. Mentionam ca la trim III - avem o cifra de afaceri de 40 milioane de euro. Calculul IMCA este destul de complex, ne puteti ajuta cu o monografie? Multumesc.
24Sep2025

Impozit minim pe cifra de afaceri. Impozit platit in strainatate

de Vera Constantin valabil la 24 Sep 2025
Intrebare: In cazul in care o firma inregistreaza pierdere fiscala si are obligatia platii impozitului minim pe cifra de afaceri, poate reduce valoarea unui credit fiscal pentru un branch din Serbia, reprezentand impozitul pe profit datorat in Serbia?
11Sep2025

Cifra de afaceri IMCA

de Constanta Popa valabil la 11 Sep 2025
Intrebare: As dori sa va pun o intrebare referitoare la impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): la care cifra de afaceri se refera cand vorbim de plafonul de 50.000.000 mil.euro, cifra de afaceri din BILANT, cifra de afaceri fiscala sau cifra de afaceri contabila? Va multumesc pentru colaborare.
10Sep2025

Impozit minim si impozit pe profit in anul fiscal. Inregistrari contabile. Sponsorizari

de Irina Dumitrescu valabil la 10 Sep 2025
Intrebare: Societatea noastra, care aplica an financiar /fiscal modificat a achitat pe trim 1 si 2 ale anului 2025 impozit minim intrucat din comparatia cu impozitul pe profit (16%) acesta a fost mai mare. La trimestrul 3 din calcul pe cumulat impozitul calculat dupa metoda clasica (16%) este mai mare decat cel minim (1% la venituri). Cum ar trebui inregistrat in contabilitate impozitul aferent trim 3? ...
25Aug2025

Proiect de OUG pentru modificarea Legii impozitului minim global: ce schimbari sunt pregatite?

de Profeanu Laura 25 Aug 2025
Guvernul a publicat in dezbatere un proiect de ordonanta care vizeaza modificarea si completarea Legii nr. 431/2023 privind impozitul minim global. Actul normativ transpune Directiva (UE) 2022/2523 privind Pilonul 2 si se aplica grupurilor multinationale si grupurilor nationale de mari dimensiuni. Modificarile propuse deriva din observatiile formulate in procesul de autoevaluare la nivel ...
Vezi toate studiile de caz despre impozit minim keyboard_double_arrow_right
x