Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Octombrie 2025

Doua dintre legile din al doilea pachet de reforme fiscal-bugetare, declarate partial neconstitutionale de CCR

22 Oct 2025

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis, la inceputul acestei saptamani, ca doua dintre legile incluse in al doilea pachet de reforme fiscal-bugetare al Guvernului nu respecta prevederile Constitutiei. Este vorba despre legea privind reforma pensiilor magistratilor si cea referitoare la noile masuri fiscal-financiare si de insolventa.

Decizia Curtii: probleme procedurale si aspecte legate de testarea personalului bugetar

CCR a identificat, in cazul legii privind pensiile magistratilor, o problema de procedura – mai exact, lipsa solicitarii avizului Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), etapa obligatorie in procesul legislativ.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
In privinta legii care introduce noi masuri fiscal-financiare, Curtea a considerat neconstitutionala doar o parte din continutul actului normativ, si anume dispozitiile referitoare la testarea cu detectorul de minciuni a anumitor categorii de personal bugetar. Masura viza in special functionarii implicati in activitatea de control fiscal si vamal.

Ambele legi vor trebui, prin urmare, modificate si readoptate de Parlament pentru a putea fi puse in aplicare.

Al doilea pachet de reforme: cinci legi, asumate de Guvern in septembrie

Guvernul si-a asumat raspunderea in fata Parlamentului pe 1 septembrie 2025 pentru un pachet amplu de cinci legi, care face parte din cea de-a doua etapa a reformei fiscal-bugetare.

Dupa ce primele trei acte normative – cele referitoare la eficientizarea activitatii unor autoritati autonome, la sistemul de sanatate si la guvernanta corporativa a companiilor de stat – au fost confirmate ca fiind constitutionale, ultimele doua legi au fost intoarse din drum de Curte.

Interesant este ca proiectul care viza administratiile locale si unele ajustari fiscale punctuale nu mai figureaza in acest pachet, informatiile publice indicand ca documentul a fost amanat, cel mai probabil pentru etapa urmatoare a reformei.

Urmeaza pachetul trei: noi restrictii si o posibila revizuire a impozitului minim

Premierul Ilie Bolojan a anuntat recent, cu ocazia prezentarii bilantului primelor 100 de zile de mandat, ca al treilea pachet de reforme urmeaza sa fie adoptat in curand. Printre masurile avute in vedere se numara:

  • interdictia cumulului pensiei cu salariul la stat;
  • limitarea posibilitatilor de pensionare anticipata;
  • ajustari suplimentare privind pensiile speciale.

Totodata, seful Guvernului a mentionat ca impozitul minim pe cifra de afaceri va fi analizat pana la finalul anului, pentru a asigura stabilitate si predictibilitate mediului de afaceri, in contextul semnalelor venite din partea marilor investitori.

Un proces de reforma etapizat

Reforma fiscal-bugetara demarata de actualul Executiv este structurata in trei etape. Primul pachet – Legea nr. 141/2025 – a fost deja aprobat si publicat inainte de luna august, introducand o serie de masuri de eficientizare bugetara si modificari fiscale punctuale.

Celelalte doua pachete – aflate in diverse stadii de avizare si adoptare – urmeaza sa redefineasca, potrivit autoritatilor, cadrul fiscal si administrativ al Romaniei pentru perioada urmatoare.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre reforma fiscala

23Oct2025

Romania si drumul catre OCDE: intre reforme fiscale, credibilitate internationala si realismul calendarului

de Profeanu Laura 23 Oct 2025
Romania se afla, de mai bine de trei ani, intr-un proces complex de aderare la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) – clubul celor mai dezvoltate economii din lume. Cu un roadmap aprobat inca din 2022 si cu opinii favorabile din partea majoritatii comitetelor tehnice care evalueaza conformitatea, tara noastra se afla intr-o pozitie avansata in procesul de admitere. ...
07Iul2025

Reforma fiscal-bugetara 2025: Ce se schimba in privinta concediilor medicale si asigurarii la sanatate?

de Profeanu Laura 07 Iul 2025
Guvernul si-a asumat luni, 7 iulie 2025, raspunderea in fata Parlamentului pentru un amplu proiect de lege privind reforma fiscal-bugetara. Daca nu se va depune o motiune de cenzura pana la 10 iulie, legea va fi considerata adoptata incepand cu 11 iulie si se estimeaza ca va intra in vigoare la 1 august 2025. Printre cele mai importante modificari incluse in acest proiect se numara revizuirea ...
10Iun2025

Reforma fiscala 2025: Ce ne recomanda FMI pentru un sistem echitabil si sustenabil

de Profeanu Laura 10 Iun 2025
Romania se confrunta cu presiuni fiscale tot mai mari, iar o reforma fiscala profunda devine inevitabila. Recent, autoritatile romane au solicitat sprijin tehnic din partea Fondului Monetar International (FMI) pentru a contura reforma fiscala a anului 2025. Rezultatul? Un raport publicat in mai 2025 care ofera o analiza critica a sistemului actual si un set de recomandari concrete pentru ...
19Mar2025

ViDA - Reforma TVA in era digitala. Eliminarea declaratiilor recapitulative

de Profeanu Laura 19 Mar 2025
Uniunea Europeana a finalizat procesul de adoptare a Directivei „TVA in Era Digitala” (VAT in the Digital Age – ViDA), un set de masuri ambitioase care urmaresc modernizarea sistemului de TVA si reducerea decalajului fiscal la nivel comunitar. Reforma a fost adoptata dupa indelungi negocieri si urmeaza sa fie implementata treptat, primele prevederi intrand in vigoare la 20 de ...
03Nov2024

Reforma Fiscala 2025-2031: Masuri pentru modernizarea sistemului de impozitare in Romania

de Profeanu Laura 03 Nov 2024
Recent, Ministerul Finantelor a publicat un document strategic privind Planul Bugetar-Structural pe Termen Mediu 2025-2031, oferind o imagine clara asupra reformelor fiscale planificate. Reformele sunt dezvoltate cu sprijinul Bancii Mondiale si au drept scop principal consolidarea sustenabilitatii financiare a Romaniei si respectarea obligatiilor bugetare conform Pactului de Stabilitate si ...
29Oct2024

Reforma Fiscala 2025-2031: Reducerea pragului de impozitare pentru MICRO si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin 1 angajat

de Profeanu Laura 29 Oct 2024
In cadrul eforturilor sustinute pentru conformarea la cerintele Uniunii Europene si reducerea deficitului bugetar sub pragul de 3% pana in 2031, Guvernul a inclus in Planul Bugetar-structural national pe termen mediu 2025 - 2031 o serie de masuri fiscale ce vizeaza si microintreprinderile. Printre acestea, se numara reducerea pragului de impozitare pentru aceste entitati si eliminarea ...
Vezi toate studiile de caz despre reforma fiscala keyboard_double_arrow_right
x