Unitatile protejate, noi reguli din octombrie 2025: doar produse si servicii realizate de persoanele cu handicap vor putea fi vandute sau intermediate

Un nou pas spre o integrare reala a persoanelor cu dizabilitati pe piata muncii a fost facut prin Legea nr. 153/2025, care a modificat Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Noile prevederi vizeaza, in special, modul de functionare a unitatilor protejate autorizate si modalitatile prin care angajatorii pot indeplini obligatiile legale privind angajarea persoanelor cu handicap.
Ce se schimba pentru unitatile protejate
De la 20 octombrie 2025, unitatile protejate – fie ele organizatii in cadrul ONG-urilor, fie entitati economice independente – vor putea desfasura activitati de vanzare si/sau intermediere numai pentru produse si servicii realizate partial sau integral prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate.
In acelasi timp, unitatile protejate raman obligate sa aloce minimum 75% din profit catre programe de integrare socioprofesionala pentru persoanele cu handicap si sa prezinte rapoarte financiare anuale care sa demonstreze utilizarea acestor fonduri.
Obligatiile angajatorilor – nicio schimbare in procent, dar o aplicare mai riguroasa
Articolul 78 din Legea 448/2006 continua sa impuna angajatorilor publici si privati cu cel putin 50 de salariati, obligatia de a incadra persoane cu handicap in proportie de minimum 4% din totalul personalului.
Cei care nu indeplinesc aceasta cota au in continuare doua optiuni:
- sa plateasca lunar la bugetul de stat o suma echivalenta cu salariul minim brut pentru fiecare loc neocupat de o persoana cu handicap; sau
- sa achite jumatate din aceasta suma, iar diferenta sa o foloseasca pentru achizitia de produse si servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Noutatea adusa de Legea nr. 153/2025 este accentul pe autenticitatea activitatii unitatilor protejate, care nu mai pot actiona doar ca intermediari comerciali fara implicarea efectiva a persoanelor cu dizabilitati.
Cine verifica respectarea noilor reguli
Responsabilitatea monitorizarii si controlului revine, in mod expres, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Organele fiscale vor verifica atat indeplinirea cotei minime de angajare, cat si legalitatea aplicarii obligatiei alternative de plata sau achizitie de la unitati protejate.
Masura urmareste o aplicare mai stricta a legii si descurajarea practicii prin care unii angajatori preferau sa trateze obligatia legala ca pe o simpla taxa, fara a face demersuri reale pentru integrarea persoanelor cu dizabilitati in mediul profesional.
Obiectivul principal – incluziune si responsabilitate
Prin modificarile aduse, legiuitorul urmareste cresterea nivelului de incluziune pe piata muncii si stimularea parteneriatului real intre angajatori si organizatiile care sprijina persoanele cu handicap. Totodata, se consolideaza principiul conform caruia beneficiile fiscale si economice trebuie sa se traduca in beneficii sociale concrete.
Legea nr. 153/2025 a fost publicata in Monitorul Oficial si a intrat in vigoare la 20 octombrie 2025.
Temeiul principal ramane Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!