Ajutoare de stat si scutiri fiscale: Ce spune Curtea de Justitie a UE in cauza C-453/23

Sursa: Comunicat de presa Curia nr. 54/25, 29 aprilie 2025
Contextul spetei
Intr-un litigiu polonez cu implicatii europene, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a fost sesizata pentru a clarifica daca o scutire de impozit pe bunuri imobile poate fi considerata ajutor de stat in sensul dreptului Uniunii. Speta vizeaza o intreprindere care detinea o linie feroviara secundara, pusa la dispozitia unui operator de transport feroviar, si care solicitase o scutire fiscala prevazuta de legislatia poloneza.
Poate o scutire fiscala generala fi considerata ajutor de stat?
CJUE porneste de la premisa ca o scutire fiscala generala si abstracta, precum cea instituita de legea poloneza, nu constituie ajutor de stat, deoarece:
- nu confera un avantaj selectiv beneficiarilor sai;
- se aplica pe baza unor criterii neutre, fara discriminari evidente;
- este deschisa unui grup eterogen de contribuabili, inclusiv entitati non-economice;
- urmareste un dublu obiectiv: bugetar si de mediu (stimularea reabilitarii cailor ferate dezafectate si promovarea transportului feroviar).
Cu toate acestea, CJUE precizeaza doua situatii in care o astfel de scutire poate fi totusi considerata selectiva:
1. Daca face parte dintr-un regim fiscal discriminatoriu, creat pentru a favoriza in mod vadit anumite entitati;
2. Daca beneficiarii scutirii sunt identificati prin caracteristici specifice, legate de natura intreprinderii sau a activitatii sale, formand astfel o categorie omogena si favorizata.
Rolul instantei nationale si implicatiile practice
Decizia finala privind existenta unui avantaj selectiv si, implicit, a unui ajutor de stat revine instantei nationale, care va analiza concret modul de aplicare a scutirii.
In cazul in care instanta apreciaza ca exista un avantaj selectiv, aceasta trebuie sa verifice si daca scutirea denatureaza sau ameninta sa denatureze concurenta, in special intr-un sector economic liberalizat, cum este cel feroviar.
CJUE subliniaza ca scutirile care reduc sarcina fiscala in mod nejustificat pot afecta conditiile concurentiale, mai ales cand degreveaza intreprinderile de costuri normale de functionare.
Relevanta pentru Romania
Aceasta hotarare are implicatii importante si pentru Romania, in contextul in care autoritatile locale sau centrale pot institui facilitati fiscale pentru anumite categorii de contribuabili (ex: scutiri de impozit pe cladiri pentru ONG-uri, stimulente pentru investitii in energie verde etc.).
Ce trebuie avut in vedere:
- Criteriile de eligibilitate trebuie sa fie neutre si generale, nu sa vizeze direct sau indirect doar anumite intreprinderi.
- Obiectivele declarate (sociale, de mediu, economice) trebuie sa fie justificate si sa se regaseasca in cadrul normativ general.
- In cazul in care exista dubii privind caracterul de ajutor de stat, scutirea ar trebui notificata Comisiei Europene inainte de aplicare.
Concluzie
Hotararea in cauza Prezydent Miasta Mielca reafirma principiul conform caruia nu orice facilitate fiscala constituie ajutor de stat, dar subliniaza totodata necesitatea unei analize riguroase din partea autoritatilor nationale. Pentru Romania, este un semnal de prudenta in conceperea si aplicarea schemelor de scutiri fiscale, mai ales in domeniile sensibile din perspectiva concurentei.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Impozit pe constructii 2025"!