Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 8 Mai 2025

Cheltuielile de publicitate: deductibilitate fiscala, tratament contabil si limite juridice in lumina jurisprudentei CJUE

05 Mai 2025

Cheltuielile de publicitate sunt frecvent intalnite in activitatea companiilor si, de cele mai multe ori, sunt considerate ca avand un rol primordial in atragerea clientilor si cresterea cifrei de afaceri. Cu toate acestea, dincolo de aspectele fiscale si contabile, publicitatea trebuie sa respecte si un cadru juridic bine reglementat, in special atunci cand este vorba despre produse care pot avea impact asupra sanatatii consumatorilor, cum sunt suplimentele alimentare.

1. Tratamentul fiscal al cheltuielilor de publicitate

Conform art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit, cele efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice. Normele metodologice de aplicare vin cu precizari clare: la punctul 13 lit. a) din HG nr. 1/2016 (TITLUL II Impozitul pe profit - CAPITOLUL II Calculul rezultatului fiscal - SECTIUNEA a 5-a Cheltuieli) se arata ca intra in aceasta categorie inclusiv cheltuielile de reclama si publicitate, cum ar fi:

    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  • promovarea firmei, produselor sau serviciilor;
  • costurile producerii materialelor publicitare;
  • mostrele gratuite sau bunurile oferite in cadrul campaniilor de promovare (demonstratii, degustari etc.).

Important: cheltuielile trebuie sa aiba un scop economic clar - promovarea si stimularea vanzarilor -pentru a fi deductibile. Daca publicitatea are un caracter exclusiv personal sau nu poate fi justificata printr-o strategie coerenta de marketing, exista riscul ca ANAF sa o considere nedeductibila fiscal.

2. Tratamentul contabil al cheltuielilor de publicitate

Din punct de vedere contabil, potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014, cheltuielile de publicitate se inregistreaza in contul 623 „Cheltuieli de protocol, reclama si publicitate”, cu urmatoarele analitice:

  • 6231 – Cheltuieli de protocol;
  • 6232 – Cheltuieli de reclama si publicitate.

Se impune utilizarea conturilor analitice pentru a distinge clar intre cele doua tipuri de cheltuieli, deoarece tratamentul fiscal difera:

  • cheltuielile de protocol sunt deductibile in limita unei cote de 2% aplicata asupra profitului contabil, la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol, conform art. 25 alin. 3) lit. a) din Codul fiscal;
  • cheltuielile de publicitate sunt integral deductibile, daca sunt justificate. Pentru ca o cheltuiala de publicitate sa fie integral deductibila, trebuie sa fie documentata si justificata ca fiind efectuata in scopul desfasurarii activitatii economice, ceea ce presupune existenta unei legatura clare si directe intre cheltuiala si promovarea firmei, produselor sau serviciilor sale.

Situatie: O firma care produce cosmetice naturale organizeaza o campanie de promovare pe retele sociale si ofera 100 de mostre gratuite de crema hidratanta influenceritelor din domeniul beauty.

Documente justificative:

  • Contract de prestari servicii;
  • Factura;
  • Proces-verbal de predare;
  • Rapoarte de vizualizari din social media;
  • Note explicative in care se precizeaza scopul campaniei si modul in care aceasta contribuie la atragerea de clienti;
  • Bugetul de marketing aprobat si strategia anuala sau trimestriala in care campania se incadreaza.

Exemplu de justificare:

„Cheltuiala cu mostrele gratuite si promovarea in social media este aferenta campaniei de lansare a produsului X, derulata in perioada ianuarie–februarie 2025, cu scopul de a atrage noi clienti si a creste notorietatea brandului pe segmentul Y. Campania a fost planificata conform strategiei de marketing aprobata pentru 2025. In urma acesteia, traficul pe site a crescut cu 35% fata de perioada anterioara, iar comenzile pentru produsul X au inregistrat o crestere de 18% in luna februarie comparativ cu ianuarie.”

3. Riscuri juridice in publicitate: lectii din jurisprudenta CJUE

Daca din punct de vedere fiscal si contabil regulile sunt relativ clare, juridic, publicitatea ridica probleme de legalitate a mesajelor transmise publicului, in special in domeniul suplimentelor alimentare.

Un caz recent - C-386/23 judecat de Curtea de Justitie a Uniunii Europene - aduce clarificari importante. O companie germana, promova un supliment alimentar pe baza de sofran si pepene, utilizand afirmatii despre efectele benefice asupra somnului, starii de spirit si reducerii stresului.

Problema? Aceste mentiuni de sanatate nu fusesera autorizate conform Regulamentului (CE) nr. 1924/2006, care reglementeaza utilizarea mentiunilor nutritionale si de sanatate in publicitate. Chiar daca evaluarea acestor mentiuni la nivelul Comisiei Europene este suspendata de mai multi ani, CJUE a stabilit ca:

  • afirmatiile despre beneficiile plantelor (substante botanice) nu pot fi utilizate in publicitate daca nu au fost autorizate oficial;
  • nici expresii generale precum „contribuie la echilibrul emotional” nu sunt permise fara o baza stiintifica solida si aprobata;
  • exceptia se aplica doar afirmatiilor utilizate legal inainte de 2007, daca s-a solicitat autorizarea lor pana in ianuarie 2008.

Curtea a respins si ideea ca interdictia acestor afirmatii ar incalca libertatea comerciala a firmelor, aratand ca protectia consumatorilor si sanatatii publice primeaza in fata intereselor comerciale.

Concluzii

  • Deductibilitatea fiscala a cheltuielilor de publicitate este permisa, cu conditia ca ele sa fie efectuate in interesul activitatii economice si sa fie documentate;
  • Contabilizarea corecta, in conturi analitice distincte, este obligatorie pentru evitarea confuziilor intre protocol si publicitate;
  • Juridic, publicitatea trebuie sa respecte legislatia UE privind mentiunile despre sanatate. In lipsa unei autorizari explicite, orice afirmatie despre beneficii asupra sanatatii poate atrage raspundere legala.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Impozit pe constructii 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre cheltuieli reclama si publicitate

08Apr2025

Acordare excursie pentru fidelizare clienti

de Mariana Prejbeanu valabil la 08 Apr 2025
Intrebare: O firma platitoare de impozit pe profit doreste sa isi fidelizeze clientii care depasesc anumite limite de tranzactii prin acordarea de excursii gratuite. In ce fel se poate realiza acest lucru si care sunt implicatiile din punctul de vedere al impozitului si al TVA-ului, de asemenea, care este monografia contabila? Va multumesc.
29Mar2025

Cheltuieli reclama si publicitate. Regim fiscal

de Mariana Prejbeanu valabil la 29 Mar 2025
Intrebare: Un SRL face reclama pentru produsele sale pe retelele de socializare (tiktoc, facebook etc.) pe baza unui contract de reclama si publicitate incheiat cu o firma cu cod CAEN - activitati ale agentiilor de publicitate. Sunt aceste cheltuieli deductibile integral? Firma intermediara trebuie sa faca anumite rapoarte lunar pentru serviciile de reclama sau este suficient contractul incheiat? ...
21Mar2025

Regimul contabil si TVA aferent livrarii de mostre

de Alexandru Palaghia valabil la 21 Mar 2025
Intrebare: Societatea noastra livreaza la un client o mostra (tabla), pentru testare, care va ramane la client. Cum trebuie sa emit factura fiscala pentru client? Cum fac descarcarea de gestiune? Care sunt implicatiile din punct de vedere al TVA-ului? Va rog sa ma ajutati si cu monografiile contabile. Multumesc.  
25Nov2024

Cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei

de Profeanu Laura valabil la 25 Nov 2024
Intrebare: Suntem in negocieri cu un client A (companie multinationala) de intermediere prestare servicii. Acest contract s-ar derula conform unui buget estimat initial, in baza caruia se vor obtine discount-uri de la furnizorii nostri. Clientul A va fi facturat in functie de serviciile prestate efectiv, nu de bugetul estimat. La sfarsitul anului, in situatia in care nivelul serviciilor prestate depasesc ...
25Oct2024

Premii in vouchere

de Vera Constantin valabil la 25 Oct 2024
Intrebare: Societatea noastra lanseaza o campanie de vanzare orientata catre populatie, conform careia fiecare persoana fizica care achizitioneaza 4 buc dintr-un anumit produs va primi un voucher cu valoare de 50-100 lei pe care firma noastra le achizitioneaza de la o unitate locala care se ocupa cu distributia de fast food. Va rog sa ne ajutati cu tratamentul fiscal si contabil al acestei campanii, ...
12Aug2024

Cod special de TVA pentru cabinete de stomatologie

de Profeanu Laura valabil la 12 Aug 2024
Intrebare: Societatea B, neplatitoare de TVA, presteaza servicii de stoamatologie, isi face reclama prin Facebook (Meta Platforms Ireland Limited) si Google Ireland Limitd, primeste facturile fara TVA. Are obligatia sa se inregistreze in scop special de TVA (pentru achizitii din UE)? Datoreaza TVA in Romania pentru aceste achizitii? Ce declaratii se depun?
Vezi toate studiile de caz despre cheltuieli reclama si publicitate keyboard_double_arrow_right