Clarificari de la Ministerul Finantelor privind tratamentul contabil al garantiilor in sistemul de garantie-returnare pentru ambalaje nereutilizabile
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
28 Feb 2024
In contextul implementarii sistemului de garantie-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile, Ministerul Finantelor a oferit clarificari privind tratamentul contabil al garantiilor retinute de comercianti. Aceste prevederi se bazeaza pe Hotararea Guvernului nr. 1074/2021, care stabileste cadrul legal pentru SGR, si sunt disponibile pe pagina oficiala a Ministerului Finantelor:
https://mfinante.gov.ro/despre-minister/noutati/-/asset_publisher/CZub9nBZjx9C/content/1
Prevederi legale aplicabile
HG nr. 1074/2021 defineste cadrul legal pentru implementarea SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile. Acest sistem are ca scop incurajarea reciclarii si reducerea deseurilor de ambalaje, prin impunerea unei garantii pentru ambalajele eligibile, care este restituita consumatorilor la returnarea acestora.
Tratamentul contabil propus de Ministerul Finantelor
Potrivit functiunii conturilor, parte componenta a reglementarilor contabile, valoarea garantiilor incasate de entitate se inregistreaza in creditul contul 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”, iar rambursarea de catre entitate a garantiei primite se inregistreaza in debitul contului 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”.
In situatia in care valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali prin voucher – preschimbat in numerar sau utilizat la efectuarea cumparaturilor:
- evidentierea operatiunii de vanzare a marfurilor, cu reflectarea distincta a garantiei retinute:
5311 „Casa in lei” = %
707 „Venituri din vanzarea marfurilor”
167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”
a) voucherul este preschimbat in numerar:
167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate” = 5311 „Casa in lei”
sau
b) voucherul este utilizat la efectuarea cumparaturilor - garantia este folosita pentru acoperirea contravalorii cumparaturilor:
% = 707 „Venituri din vanzarea marfurilor”
5311 „Casa in lei”/5121 „Conturi la banci in lei”
167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”
In functie de modalitatea de efectuare a operatiunii, operatiunea de vanzare poate implica utilizarea unui cont de creanta (contul 411 „Clienti”).
In situatia in care, potrivit legii, valoarea garantiei nu va fi restituita catre consumatori sau utilizatorii finali, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligatia de a prelua ambalajul in cadrul acestora:
167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate” = 758 „Alte venituri din exploatare”.
Ministerul Finantelor a subliniat ca aspectele contabile prezentate, care vizeaza tratamentul contabil al garantiilor retinute de comercianti in cadrul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR), nu au caracter de reglementare oficiala.
”Aspectele contabile prezentate anterior vizeaza numai tratamentul contabil al garantiilor retinute de comercianti si nu au caracter de reglementare. Tratamentul contabil de mai sus a fost propus in lipsa unor eventuale norme metodologice in aplicarea HG nr. 1.074/2021, emise de initiatorul actului normativ mentionat, respectiv Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor”.
Ministerul subliniaza importanta efectuarii contabilizarii operatiunilor economico-financiare pe baza documentelor justificative, respectandu-se in acelasi timp clauzele contractuale si reglementarile contabile in vigoare. Se atrage atentia asupra necesitatii de a urmari cu strictete legislatia care reglementeaza aspectele economico-financiare specifice, subliniindu-se ca reglementarile contabile aplicabile nu constituie o baza legala pentru efectuarea operatiunilor in sine, ci doar modalitatea de inregistrare a acestora in contabilitate.
Responsabilitatea interpretarii legislatiei aplicabile domeniului SGR revine fiecarei entitati raportoare, iar conform reglementarilor, administratorii entitatii sunt obligati sa aprobe politici contabile pentru operatiunile derulate. Aceste politici trebuie sa fie elaborate avand in vedere specificul activitatii entitatii, de catre specialisti in domeniu. Se mentioneaza, de asemenea, ca, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, responsabilitatea pentru organizarea si conducerea contabilitatii revine administratorului sau persoanei responsabile de gestionarea entitatii.
Prin aceste clarificari, Ministerul Finantelor urmareste sa asigure o mai buna intelegere a inregistrarilor contabile aplicabile in contextul implementarii SGR, reiterand necesitatea unei abordari riguroase si conformitatea cu legislatia in vigoare.
Concluzii
Tratamentul contabil propus de Ministerul Finantelor pentru garantiile retinute in cadrul SGR subliniaza importanta unei gestionari riguroase si transparente a acestor sume. Comerciantii si producatorii trebuie sa asigure ca politicile si procedurile contabile adoptate sunt in concordanta cu prevederile legale si obiectivele sistemului de garantie-returnare. Aceasta abordare contribuie atat la eficienta procesului de reciclare, cat si la consolidarea increderii consumatorilor prin asigurarea unei gestionari corecte si responsabile a garantiilor retinute.
https://mfinante.gov.ro/despre-minister/noutati/-/asset_publisher/CZub9nBZjx9C/content/1
Prevederi legale aplicabile
HG nr. 1074/2021 defineste cadrul legal pentru implementarea SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile. Acest sistem are ca scop incurajarea reciclarii si reducerea deseurilor de ambalaje, prin impunerea unei garantii pentru ambalajele eligibile, care este restituita consumatorilor la returnarea acestora.
Tratamentul contabil propus de Ministerul Finantelor
Potrivit functiunii conturilor, parte componenta a reglementarilor contabile, valoarea garantiilor incasate de entitate se inregistreaza in creditul contul 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”, iar rambursarea de catre entitate a garantiei primite se inregistreaza in debitul contului 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”.
In situatia in care valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali prin voucher – preschimbat in numerar sau utilizat la efectuarea cumparaturilor:
- evidentierea operatiunii de vanzare a marfurilor, cu reflectarea distincta a garantiei retinute:
5311 „Casa in lei” = %
707 „Venituri din vanzarea marfurilor”
167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”
a) voucherul este preschimbat in numerar:
167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate” = 5311 „Casa in lei”
sau
b) voucherul este utilizat la efectuarea cumparaturilor - garantia este folosita pentru acoperirea contravalorii cumparaturilor:
% = 707 „Venituri din vanzarea marfurilor”
5311 „Casa in lei”/5121 „Conturi la banci in lei”
167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate”
In functie de modalitatea de efectuare a operatiunii, operatiunea de vanzare poate implica utilizarea unui cont de creanta (contul 411 „Clienti”).
In situatia in care, potrivit legii, valoarea garantiei nu va fi restituita catre consumatori sau utilizatorii finali, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligatia de a prelua ambalajul in cadrul acestora:
167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate” = 758 „Alte venituri din exploatare”.
Ministerul Finantelor a subliniat ca aspectele contabile prezentate, care vizeaza tratamentul contabil al garantiilor retinute de comercianti in cadrul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR), nu au caracter de reglementare oficiala.
”Aspectele contabile prezentate anterior vizeaza numai tratamentul contabil al garantiilor retinute de comercianti si nu au caracter de reglementare. Tratamentul contabil de mai sus a fost propus in lipsa unor eventuale norme metodologice in aplicarea HG nr. 1.074/2021, emise de initiatorul actului normativ mentionat, respectiv Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor”.
Ministerul subliniaza importanta efectuarii contabilizarii operatiunilor economico-financiare pe baza documentelor justificative, respectandu-se in acelasi timp clauzele contractuale si reglementarile contabile in vigoare. Se atrage atentia asupra necesitatii de a urmari cu strictete legislatia care reglementeaza aspectele economico-financiare specifice, subliniindu-se ca reglementarile contabile aplicabile nu constituie o baza legala pentru efectuarea operatiunilor in sine, ci doar modalitatea de inregistrare a acestora in contabilitate.
Responsabilitatea interpretarii legislatiei aplicabile domeniului SGR revine fiecarei entitati raportoare, iar conform reglementarilor, administratorii entitatii sunt obligati sa aprobe politici contabile pentru operatiunile derulate. Aceste politici trebuie sa fie elaborate avand in vedere specificul activitatii entitatii, de catre specialisti in domeniu. Se mentioneaza, de asemenea, ca, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, responsabilitatea pentru organizarea si conducerea contabilitatii revine administratorului sau persoanei responsabile de gestionarea entitatii.
Prin aceste clarificari, Ministerul Finantelor urmareste sa asigure o mai buna intelegere a inregistrarilor contabile aplicabile in contextul implementarii SGR, reiterand necesitatea unei abordari riguroase si conformitatea cu legislatia in vigoare.
Concluzii
Tratamentul contabil propus de Ministerul Finantelor pentru garantiile retinute in cadrul SGR subliniaza importanta unei gestionari riguroase si transparente a acestor sume. Comerciantii si producatorii trebuie sa asigure ca politicile si procedurile contabile adoptate sunt in concordanta cu prevederile legale si obiectivele sistemului de garantie-returnare. Aceasta abordare contribuie atat la eficienta procesului de reciclare, cat si la consolidarea increderii consumatorilor prin asigurarea unei gestionari corecte si responsabile a garantiilor retinute.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr072024
Ghid contabil pentru achizitiile prin puncte de fidelitate
de
Profeanu Laura
07 Apr 2024
In contextul economic actual, programele de fidelitate si recompensarea clientilor fideli prin puncte acumulate, reprezinta o strategie de marketing raspandita, oferind oportunitati atat consumatorilor cat si companiilor. Un aspect interesant si mai putin discutat, este modul in care se inregistreaza in contabilitate achizitiile de bunuri realizate prin utilizarea punctelor de fidelitate, in ...
Apr082024
Principiul continuitatii activitatii in contextul reglementarilor contabile
de
Profeanu Laura
08 Apr 2024
Principiul continuitatii activitatii reprezinta o piatra de temelie in elaborarea si interpretarea situatiilor financiare. Acest principiu, reglementat de OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate, la punctul 49, joaca un rol decisiv in asigurarea unei intelegeri corecte si realiste a pozitiei financiare a ...
Mar012024
Clarificari esentiale privind notele explicative la situatiile financiare anuale
de
Profeanu Laura
01 Mar 2024
In conformitate cu reglementarile contabile actuale, notele explicative atasate situatiilor financiare anuale, joaca un rol important in asigurarea transparentei si furnizarea unei imagini fidele a pozitiei financiare a entitatilor. Aceste note ofera detalii suplimentare care nu sunt direct vizibile in situatiile financiare, permitand astfel partilor interesate sa inteleaga mai bine performanta ...
Feb292024
Calculul rezultatului fiscal
de
Profeanu Laura
29 Feb 2024
Reguli generale (art. 19 din Codul fiscal)
Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre venituri si cheltuieli, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, precum si pierderile fiscale care se recupereaza conform art. 31 ...
Ian262024
Reconstituirea documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse
de
Profeanu Laura
26 Ian 2024
In caz de pierdere, sustragere sau distrugere a documentelor financiar-contabile, se vor lua masuri de reconstituire a acestora, potrivit art. 26 din Legea contabilitatii, in termen de maximum 30 de zile de la constatare, iar in caz de forta majora, in termen de 90 de zile de la constatarea incetarii acesteia.
Forta majora (definita la art. 1351 din Codul civil) este orice eveniment extern, ...
Dec012023
Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor
de
Profeanu Laura
01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.
Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea ...