Clauza de mobilitate: CCF solicita clarificari Ministerului Finantelor privind plafonul neimpozabil al prestatiilor suplimentare

Camera Consultantilor Fiscali (CCF) a transmis Ministerului Finantelor, la data de 28 octombrie 2025, adresa nr. 12013, prin care solicita clarificari privind modul de aplicare a tratamentului fiscal pentru prestatiile suplimentare acordate salariatilor care lucreaza in baza clauzei de mobilitate.
Contextul reglementarii
Potrivit art. 25 din Codul muncii, clauza de mobilitate se aplica salariatilor care nu isi desfasoara activitatea intr-un loc fix de munca, ci in mai multe locatii, in functie de specificul activitatii. In acest caz, angajatul beneficiaza de prestatii suplimentare in bani sau in natura, prevazute in mod expres in contractul individual de munca.
Din perspectiva Codului fiscal, aceste prestatii sunt considerate venituri neimpozabile in anumite limite, reglementate de art. 76 alin. (4^1) lit. a):
„prestatiile suplimentare primite de salariati in baza clauzei de mobilitate potrivit legii sunt neimpozabile in limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia de delegare/detasare (...) si cu incadrarea in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza”.
Problemele semnalate de CCF
In practica, aplicarea acestor prevederi a generat numeroase neclaritati, in special in ceea ce priveste modul de calcul al plafonului neimpozabil si delimitarea intre diferitele tipuri de indemnizatii de mobilitate si delegare.
Astfel, CCF solicita Ministerului Finantelor clarificari cu privire la urmatoarele aspecte:
1. Delimitarea intre lit. k) si k¹) ale art. 76 alin. (2) din Codul fiscal
- Daca tratamentul fiscal al prestatiilor suplimentare se aplica uniform tuturor sectoarelor economice, nu doar lucratorilor mobili din transporturile rutiere reglementati prin HG nr. 38/2008. CCF subliniaza ca aplicarea unui regim fiscal diferentiat ar fi discriminatorie.
2. Determinarea plafonului neimpozabil
Daca plafonul individual neimpozabil trebuie calculat in functie de numarul de zile efective de activitate in aria de mobilitate, similar modului de calcul al diurnei.
3. Stabilirea numarului de zile luate in calcul
Se solicita clarificari privind situatiile in care salariatul se deplaseaza in interiorul localitatii in care se afla sediul angajatorului sau domiciliul propriu, si daca aceste zile sunt eligibile pentru prestatia neimpozabila.
4. Determinarea sumei zilnice
In cazul in care contractul de munca prevede o suma lunara fixa pentru clauza de mobilitate, CCF intreaba daca suma zilnica trebuie calculata prin impartirea acesteia la numarul de zile lucratoare din luna.
5. Inaplicabilitatea conditiilor de delegare
CCF solicita confirmarea faptului ca criteriile aplicabile delegarii (deplasarea de peste 12 ore, in localitati aflate la peste 5 km etc.) nu se aplica mobilitatii, intrucat natura juridica a acesteia este distincta.
Motivatia demersului
Camera Consultantilor Fiscali subliniaza ca lipsa unor clarificari precise duce la interpretari neunitare, atat din partea contribuabililor, cat si din partea autoritatilor fiscale, ceea ce poate genera risc de reincadrare a sumelor ca venituri salariale impozabile.
Totodata, se mentioneaza ca si alte sectoare economice - nu doar transporturile rutiere - includ activitati care implica clauze de mobilitate, precum vanzari, constructii, mentenanta sau servicii de teren, motiv pentru care este necesar un tratament fiscal coerent si unitar.
CCF solicita Ministerului Finantelor sa emita un punct de vedere oficial privind aplicarea corecta a plafonului neimpozabil al prestatiilor de mobilitate, pentru a asigura o practica fiscala unitara la nivel national.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!



Un produs marca 