Confiscarea graduala a bunurilor nedeclarate in e-Transport: ce aduce nou ordinul procedural din iulie 2025

Desi sistemul RO e-Transport a fost reglementat in mod oficial inca din toamna anului 2024 pentru a permite confiscarea treptata a contravalorii bunurilor nedeclarate, masura a devenit cu adevarat aplicabila abia din 7 iulie 2025, odata cu publicarea in Monitorul Oficial a Ordinului comun ANAF – Autoritatea Vamala – Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025.
De la sanctiuni disproportionate la o abordare etapizata
Modificarile aduse de OUG nr. 129/2024, in vigoare din 21 noiembrie 2024, au venit ca raspuns la solicitarile insistente ale mediului de afaceri, care a semnalat lipsa de proportionalitate in sanctionarea nedeclararii bunurilor in e-Transport. Pana atunci, confiscarea totala a valorii bunurilor era posibila chiar de la prima abatere.
- la prima abatere – nu se aplica masura confiscarii;
- la a doua abatere – se confisca 15% din valoarea bunurilor nedeclarate;
- la a treia abatere – se confisca 50%;
- de la a patra abatere in sus – se confisca 100%.
Sanctiunea complementara se adauga amenzilor principale, care raman valabile indiferent de recurenta abaterii: intre 10.000 si 50.000 lei pentru persoane fizice, respectiv intre 20.000 si 100.000 lei pentru persoane juridice, conform art. 13 indice 1 din Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport.
Registrul electronic – cheia aplicarii corecte
Pentru ca aceasta aplicare progresiva sa fie functionala, era nevoie de un instrument de evidenta si consultare a istoricului sanctiunilor si anume Registrul electronic de evidenta centralizata a sanctiunilor, gestionat printr-un punct unic de contact la nivelul Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF.
Ordinul comun publicat in iulie 2025 reglementeaza modul de acces, completare si corectare a acestui registru de catre autoritatile implicate: ANAF, Autoritatea Vamala Romana si Politia Romana.
Mai exact:
- Datele privind sanctiunile se introduc in registru imediat, de catre agentii constatatori sau de personalul desemnat;
- Accesul la registru se face prin platforma informatica utilizata si pentru consultarea codurilor UIT, in baza unor credentiale de acces;
- Eventualele erori inregistrate pot fi corectate doar de persoana/institutia care a introdus sanctiunea, cu aprobarea conducerii;
- In cazul anularii unei sanctiuni prin hotarare judecatoreasca, acest lucru trebuie consemnat in registru in maximum 30 de zile de la ramanerea definitiva a deciziei.
Registrul centralizat este un instrument administrativ de baza, util pentru a evita aplicarea discretionara sau dubla a sanctiunilor, mai ales in contextul in care trei institutii diferite pot constata abateri in sistemul e-Transport. Schimbul de informatii si coordonarea intre aceste institutii devin acum posibile si eficiente datorita procedurii instituite.
Operatorii economici care efectueaza transporturi de bunuri cu risc fiscal ridicat trebuie sa acorde o atentie sporita declaratiilor in e-Transport. Desi prima abatere nu mai atrage confiscarea, istoricul sanctiunilor este monitorizat, iar recidiva vine cu penalitati din ce in ce mai severe.
In plus, comunicarile interne ale institutiilor implicate, stabilesc clar cine are acces la platforma si cum se face schimbul de informatii – un detaliu important pentru trasabilitate si transparenta.
Concluzie:
Confiscarea graduala a valorii bunurilor nedeclarate in sistemul RO e-Transport, este acum o masura aplicabila cu adevarat, datorita operationalizarii registrului electronic. Este un pas necesar spre echilibru intre control fiscal si realitatile operationale ale firmelor, dar si o dovada ca vocea mediului de afaceri poate influenta in mod concret reglementarile fiscale.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!