Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024

Consolidarea fiscala in domeniul impozitului pe profit - GRUP FISCAL

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
13 Aug 2021


 
Prin Legea 296/2020 s-a introdus posibilitatea consolidarii fiscale in domeniul impozitului pe profit, prin constituirea unui grup fiscal.

Anterior, o astfel de consolidare era posibila doar in cazul taxei pe valoare adaugata.
 
Consolidarea fiscala in domeniul impozitului pe profit se poate aplica incepand cu anul 2022 sau cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2022, potrivit cererii.
 
Conditii pentru constituirea unui grup fiscal
 
Conform prevederilor Capitolului IV indice 1 din Titlul II al Codului fiscal, in domeniul impozitului pe profit un grup fiscal se poate constitui din cel putin doua dintre urmatoarele entitati:
(i) o persoana juridica romana/persoana juridica cu sediul social in Romania infiintata potrivit legislatiei europene si una sau mai multe persoane juridice romane/persoane juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene la care aceasta detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot al acestora;
(ii) cel putin doua persoane juridice romane la care o persoana fizica romana detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
(iii) cel putin doua persoane juridice romane detinute, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica/fizica, rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii;
(iv) cel putin o persoana juridica romana detinuta, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii si sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania al acestei persoane juridice straine.
 
Pentru constituirea grupului fiscal membrii trebuie sa indeplineasca, la data depunerii cererii, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
a) conditia de detinere trebuie sa fie indeplinita pentru o perioada neintrerupta de un an, anterioara inceperii perioadei de consolidare fiscala;
b) sunt contribuabili platitori de impozit pe profit care aplica acelasi sistem de plata a impozitului pe profit (trimestrial sau anual);
c) au acelasi an fiscal;
d) nu fac parte dintr-un alt grup fiscal in domeniul impozitului pe profit;
e) nu sunt platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor sau nu sunt concomitent platitori de impozit pe profit si platitori de impozit specific;
f) nu intra sub incidenta prevederilor art. 18 din Codul fiscal – respectiv nu desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor;
g) nu se afla in dizolvare/lichidare, potrivit legii.
 
Perioada de aplicare a sistemului de consolidare
Perioada de aplicare a acestui sistem este de 5 ani, calculati incepand cu primul an al aplicarii sistemului de consolidare fiscala si pana la desfiintarea grupului fiscal, iar sistemul este optional. 
 
Calculul rezultatului fiscal consolidat
 
Rezultatul fiscal consolidat se calculeaza dupa urmatoarele reguli:
 
- fiecare membru al grupului fiscal determina rezultatul fiscal in mod individual potrivit regulilor stabilite de Titlul II din Codul fiscal, luand in considerare si pierderile fiscale inregistrate de un membru al grupului inainte de aplicarea sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit (care se recupereaza de catre membrul respectiv, numai din profiturile impozabile ale acestuia)
 
- rezultatul fiscal consolidat al grupului fiscal se determina prin insumarea algebrica a rezultatelor fiscale determinate in mod individual de fiecare membru al grupului fiscal. 
- impozitul pe profit se calculeaza prin aplicarea cotei de 16%  asupra rezultatului fiscal consolidat pozitiv al grupului.
- la determinarea impozitului pe profit datorat de grupul fiscal se vor avea in vedere sumele reprezentand: creditul fiscal, impozitul pe profit scutit, scutiri si reduceri de impozit pe profit calculate potrivit legislatiei in vigoare, sumele reprezentand cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private, potrivit legii, costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale si alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, determinate de fiecare membru si comunicate persoanei juridice responsabile. Aceste sume se scad in limita impozitului pe profit datorat de grupul fiscal.
 
Declararea si plata impozitului pe profit
 
De la data implementarii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, obligatiile declarative si de plata reglementate de titlul II Impozit pe profit din Codul fiscal revin persoanei juridice responsabile.
Declaratia anuala privind impozitul pe profit se depune la organul fiscal competent, impreuna cu declaratia anuala privind impozitul pe profit a fiecarui membru, pana la termenele prevazute de lege.
Persoana juridica responsabila are obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor/mecenatului/burselor private efectuate/efectuat de membrii grupului.
 
Raspunderea pentru plata impozitului
 
Fiecare membru al grupului trebuie sa se supuna controlului fiscal competent si sa raspunda separat si in solidar pentru plata impozitului pe profit datorat de grupul fiscal pentru perioada cat apartine respectivului grup fiscal. 
 
Procedura de implementare si de administrare a grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit
 
Procedura in baza careia se va implementa si administra grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit a fost aprobata prin O.A.N.A.F. nr. 1.191/2021. Tot prin acest ordin au fost aprobate si modelul, continutul si instructiunile de completare a urmatoarelor formulare conexe procedurii:
- Formularul 173 "Cerere privind grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit";
- Formularul 174 "Decizie privind aprobarea/respingerea implementarii/mentinerea grupului fiscal si continuarea sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit";
- Formularul 175 "Decizie privind modificari ulterioare in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit".
 
Optiunea de constituire a grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit 
 
Pentru constituirea grupului reprezentantul legal al persoanei juridice responsabile a grupului comunica optiunea prin depunerea cererii (Formular 173), prin mijloace electronice de transmitere la distanta, cu cel putin 60 de zile inainte de inceperea perioadei pentru care se solicita aplicarea consolidarii fiscale. La cerere se anexeaza certificatul constatator eliberat de catre oficiul registrului comertului si/sau alte documentele justificative din care sa rezulte indeplinirea conditiei de detinere.
Cererea se solutioneaza in termen de 45 de zile de la data primirii cererii. 
 
Procedura aprobata prin ordinul 1.191/2021 reglementeaza si alte situatii legate de functionarea sau desfiintarea grupului fiscal, ori intrarea unor membrii noi/iesirea membrilor existenti sunt reglementate prin porcedura aprobata 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024

Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...
Apr152024

Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel: a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...
Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...