Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 30 Aprilie 2024

Contributiile la fondul pentru mediu si termenul de declarare si plata

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
02 Sep 2014


Fondul pentru mediu, asa cum este el definit de Ordonanta de Urgenta nr. 196/2005 publicata in Monitorul Oficial nr. 1193 din 30.12.2005 este un instrument economico – financiar destinat sustinerii si realizarii proiectelor si programelor pentru protectia mediului si pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene in domeniul mediului si schimbarilor climatice, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.
 
Contributii care se declara si se platesc lunar de catre persoanele juridice si fizice care desfasoara activitatile respective, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea:
 
- contributia de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrarii.
Sumele se retin prin stopaj la sursa de catre operatorii economici, persoane fizice sau juridice, care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu;
 
- taxele pentru emisiile de poluanti in atmosfera, datorate de operatorii economici detinatori de surse stationare generatoare de emisii de poluanti in atmosfera a caror utilizare afecteaza factorii de mediu, cuprinse in intervalul 0,02 lei/kg-20 lei/kg in functie de tipul de poluanti, cum ar fi pulberi, oxizi de azot, poluanti organici persistenti, metale grele

-taxele incasate de la proprietarii sau, dupa caz, administratorii de depozite pentru deseurile inerte si nepericuloase incredintate de catre terti in vederea eliminarii finale prin depozitare.
 
Pentru anul 2017 taxa va fi de 80 lei/tona, in conditiile in care pentru anul 2016 a ramas la nivelul de 120 lei/tona.
Pentru aceasta taxa exista o neconcordanta intre doua acte normative care prevad termene diferite de declarate si plata. si anume in OUG 196/2005, dupa modificarea data de OG 31/2013, incepand cu data de 1 ianuarie 2014 termenul este de 25 inclusiv a lunii urmatoare, in timp ce in Ordinul 578/2006 aceste taxe au ramas cu termen de declarare si plata anual, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator celui in care s-a desfasurat activitatea.
 
- contributia de 2% din valoarea substantelor clasificate prin acte normative ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piata nationala de catre operatorii economici;

- contributia de 2% din veniturile realizate din vanzarea masei lemnoase si/sau a materialelor lemnoase obtinute de catre administratorul, respectiv proprietarul padurii, cu exceptia lemnelor de foc, arborilor si arbustilor ornamentali, pomilor de Craciun, rachitei si puietilor;

- taxa de 0,3 lei/kg, aplicata o singura data cantitatilor de uleiuri, pe baza minerala, semisintetice, sintetice, cu sau fara adaosuri, datorata de catre operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de produse. Taxa se evidentiaza distinct pe documentele de vanzare si se aplica de la 1 ianuarie 2014.

Contributii care se declara si se platesc trimestrial de catre persoanele juridice care desfasoara respectivele activitati, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului in care s-a desfasurat activitatea:
 
- ecotaxa, in valoare de 0,1 lei/bucata, aplicata pungilor si sacoselor pentru cumparaturi, cu maner integrat sau aplicat, fabricate din materiale obtinute din resurse neregenerabile definite potrivit OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, incasata de la operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de ambalaje de desfacere.
 
Ecotaxa se evidentiaza distinct pe documentele de vanzare, iar valoarea acesteia se afiseaza vizibil la punctul de vanzare, in vederea informarii consumatorilor finali.
Neafisarea la punctul de vanzare, in loc vizibil, a valorii ecotaxei, in vederea informarii consumatorilor finali, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 2.500 lei.
 
Contributii care se declara si se platesc anual de catre persoanele juridice si fizice care desfasoara respectivele activitati, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator:
 
- contributia de 2 lei/kg, datorata de:
- operatorii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate
- operatorii care distribuie pentru prima data pe piata nationala ambalaje de desfacere
- operatorii economici care inchiriaza, sub orice forma, cu titlu profesional, ambalaje,
- pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare si cantitatile de deseuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificate prin reciclare;

Operatorii economici autorizati sunt obligati sa declare trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului de raportare, situatia contractelor incheiate si/sau reziliate cu operatorii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate si ambalaje de desfacere. Modelul si continutul formularului “Declaratie privind situatia contractelor incheiate si/sau reziliate cu operatorii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate si ambalaje de desfacere” a fost aprobat prin Ordinul M.M.P. nr. 11/2011.
 
- contributia de 2 lei/kg anvelopa, datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala anvelope noi si/sau uzate destinate reutilizarii, pentru diferenta dintre cantitatile de anvelope corespunzatoare obligatiilor anuale de gestionare prevazute in legislatia in vigoare si cantitatile efectiv gestionate;
- contributia de 3% din suma care se incaseaza anual pentru gestionarea fondurilor de vanatoare, platita de catre gestionarii fondurilor de vanatoare;
- contributia de 100 lei/tona, datorata de unitatile administrativ – teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ – teritoriale ale municipiilor, in cazul neindeplinirii obiectivului anual de reducere cu 15% a cantitatilor de - deseuri eliminate prin depozitare din deseurile municipale si asimilabile colectate prin serviciul public de salubrizare, plata facandu-se pentru diferenta dintre cantitatea corespunzatoare obiectivului anual de diminuare si cantitatea efectiv incredintata spre valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie.

Contributii care se platesc o singura data:
 
- timbrul de mediu pentru autovehicule;
Taxa se aplica pentru autovehiculele din categoriile M1, M2, M3 si N1, N2, N3, astfel cum sunt acestea definite in RNTR 2.
 
- o contributie de 2 lei/kg aplicata pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje, respectiv anvelope uzate declarate ca valorificate de catre operatorii economici autorizati pentru preluarea obligatiilor anuale de gestionare a respectivelor deseuri si cantitatile constatate de Administratia Fondului ca fiind valorificate. Se aplica de la 1 ianuarie 2014.

Modelul si continutul formularului “Declaratie privind obligatiile la Fondul pentru mediu” precum si instructiunile de completare si depunere au fost aprobate prin Ordinul M.M.G.A. nr. 549/2006, conform caruia „Formularul editat pe suport hartie de catre contribuabili cu ajutorul programului informatic de asistenta se semneaza, se stampileaza si se depune in original la sediul Administratiei Fondului pentru Mediu sau se comunica cu confirmare de primire.”

Conform datelor de pe site-ul Administratiei Fondului, versiunea actuala de program poate fi folosita pentru declaratiile depuse la Fondul pentru Mediu pana in luna septembrie 2014 inclusiv.

Nedepunerea la termen a declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru persoane fizice, si cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru persoane juridice.

Toate aceste contributii si taxe constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu, se gestioneaza de Administratia Fondului si urmeaza regimul juridic al impozitelor, taxelor, contributiilor si al altor sume datorate bugetului general consolidat, reglementat de catre Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
 
Pentru neachitarea lor la termen se datoreaza dobanzi si penalitati, cu exceptia timbrului de mediu pentru autovehicule, si de asemenea Administratia Fondului poate proceda la aplicarea masurilor de recuperare a creantelor prin executare silita.
 
Incepand cu data de 01.01.2014, noul cont al Administratiei Fondului pentru Mediu, in care se incaseaza taxele si contributiile care se fac venit la bugetul Fondului pentru mediu, este: RO23TREZ70620I185000XXXX Cod fiscal: 14715650.

Sumele colectate la Fondul pentru mediu se utilizeaza pentru finantarea proiectelor si programelor – pilot destinate pentru protectia mediului, prin sustinere financiara sau cofinantare, propuse de:
 
- persoane fizice si de persoane juridice, de drept public sau de drept privat
- unitati administrativ – teritoriale si subdiviziuni administrativ – teritoriale ale municipiilor
- asociatii de dezvoltare intercomunitara
- institutii publice
- institute/institutii de cercetare, dezvoltare, inovare
- unitati si institutii de invatamant
- organizatii neguvernamentale
- culte recunoscute potrivit legii
- forme asociative de administrare si exploatare a terenurilor agricole sau cu vegetatie forestiera, operatori economici, ocoale silvice
- asociatii de proprietari
- persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale.
 
Baza legala
- Ordonanta de Urgenta 196/2005 privind Fondul pentru mediu
- Ordin 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
- Ordin 549/2006 pentru aprobarea modelului si continutului formularului “Declaratie privind obligatiile la Fondul pentru mediu” si a instructiunilor de completare si depunere a acestuia

Sursa: contaconect.ro
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr302024

Rectificarea declaratiilor fiscale dupa primirea notificarii de conformare emisa de organul fiscal

de Profeanu Laura 30 Apr 2024
Recent, in Monitorul Oficial Partea I nr. 374 din 22 aprilie 2024, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 779/2024 care aduce modificari semnificative in cadrul procesului de declarare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale. Aceste schimbari survin in urma adoptarii O.U.G. nr. 188/2022, care a introdus in Codul de procedura fiscala, la art. 121^1, procedura conformarii ...
Apr292024

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei

de Profeanu Laura 29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...