Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 10 Iulie 2025

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

11 Mai 2024

ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.

Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata (D 311) care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, respectiv:
a) taxa colectata care trebuie platita de catre contribuabilii inactivi sau carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA;
b) taxa colectata care trebuie platita pentru livrari de bunuri/prestari de servicii, efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA.

In acest sens, prin sistemele e-Factura si e-Case de marcat, ANAF intentioneaza sa foloseasca digitalizarea pentru a identifica mai eficient contribuabilii care nu depun declaratia 311, necesara pentru inregistrarea colectarilor si platilor de TVA.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Detalii ale procedurii propuse:

Sub noile reglementari, ANAF va putea impune TVA din oficiu pentru fiecare perioada fiscala neinregistrata, proces care va fi insa sub rezerva unei verificari ulterioare. In prezent, astfel de masuri sunt posibile doar dupa efectuarea unui control fiscal. Procedura nu se va aplica perioadelor fiscale care sunt deja subiectul unei inspectii fiscale sau a unei verificari documentare.

Utilizarea informatiilor din sistemele e-Factura si e-Case de Marcat:

Atat RO e-Factura, cat si RO e-Case de marcat electronice, ofera informatii valoroase despre tranzactiile realizate de catre  persoanele inregistrate in scopuri de TVA, dar si de cele neinregistrate. Exploatarea acestor date va permite identificarea rapida a celor care emit facturi sau bonuri fiscale in perioadele cand codul de TVA este anulat, fara a indeplini obligatiile de raportare prin formularul 311.

Ca urmare a utilizarii sistemului informatic de interes strategic national (S.I.I.S.N.) si a modulelor de valorificare, compartimentul de specialitate acceseaza Lista persoanelor impozabile care aveau obligatia depunerii declaratiei 311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie. Lista se genereaza si se acceseaza lunar si cuprinde persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata,
- in perioada in care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata, au efectuat livrari de bunuri/prestari de servicii taxabile in Romania si
- nu au depus declaratiile 311 pentru perioadele in care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata.

Pasii prevazuti in procedura de impunere din oficiu:

Procedura include mai multi pasi inainte de a ajunge la impunerea efectiva din oficiu, oferind contribuabililor mai multe oportunitati de a se conforma. In acest sens, prin proiectul de ordin se propune aprobarea modelului si continutul urmatoarelor formulare care vizeaza persoanele impozabile prevazute la art.11 alin. (6) si alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
a) Notificare privind nedeclararea TVA (termen de conformare de 20 zile de la primirea notificarii);
b) Invitatie privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, in cazul neprezentarii la primul termen stabilit de organul fiscal in vederea audierii (termen 7 zile pentru prezentare la sediul unitatii fiscale, in vederea audierii - acesta fiind cel de-al doilea termen consecutiv);
c) Referat privind impunerea din oficiu a TVA (ca urmare a emiterii Deciziei de impunere din oficiu);
d) Decizie de impunere din oficiu a TVA (va cuprinde: perioada de raportare pentru care s-a stabilit din oficiu TVA, Baza impozabila, cuantum TVA de plata stabilita din oficiu);
e) Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adaugata.
TVA stabilita din oficiu de organul fiscal se va  plati in functie de data comunicarii deciziei de impunere, astfel:
- daca data comunicarii va fi cuprinsa in intervalul 1 - 15 din luna, termenul de plata va fi pana la data de 5 a lunii urmatoare;
- daca data comunicarii va fi cuprinsa in intervalul 16 - 31 din luna, termenul de plata va fi pana la data de 20 a lunii urmatoare. Pentru neplata la termenele de plata scadente prevazute de lege a obligatiilor fiscal, organul fisal va calcula obligatii fiscale accesorii.

Concluzie:

Proiectul de ordin este un pas important in adaptarea proceselor fiscale la era digitala si reflecta eforturile ANAF de a asigura conformitatea fiscala. Contribuabilii trebuie sa fie vigilenti si sa se asigure ca isi indeplinesc obligatiile fiscale, in special in perioadele de anulare a codului de TVA, pentru a evita penalitatile asociate cu impunerile din oficiu.
Pentru a intra in vigoare, acest proiect de ordin trebuie sa fie aprobat de catre Presedintele ANAF si publicat in Monitorul oficial.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre tva

09Iul2025

Contract cu o platforma de schimburi valutare. Comision din Belgia

de Vera Constantin valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: O firma din Romania, care are ca obiect de activitate "Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal" are incheiat un contract cu o platforma de schimburi valutare, care are sediul in Belgia. Contractul prevede ca firma din Romania sa recomande platformei de schimb valutar clienti (persoane juridice sau fizice din Romania). Pentru aceste servicii ...
09Iul2025

Cota tva 2025 livrare condimente

de Vera Constantin valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: In contextul noilor modificari legislative se pune intrebarea: ce cota de tva se va aplica pentru livrarea de ceai si condimente? Societatea noastra produce si ambaleaza ceaiuri si condimente, iar pana la 31.07.2025, cota cu care se facturau aceste produse a fost de 9%. Multumim.
09Iul2025

Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA pentru un SRL detinut de medic oftalmolog. Riscuri de reclasificare a activitatii ca dependenta

de Profeanu Laura valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: Medic oftalmolog detine un srl, activitatea desfasurata sub cod caen 8622, primeste notificare de la ANAF ca a despasit plafonul de scutire TVA si este necesara inregistrarea ca platitor de TVA. Medicul prin SRL pe care il detine unde si este salariat are un contract de prestari servicii cu o clinica privata, tot cu profil oftalmologic, unde face consultatii, la fiecare final de luna emite ...
08Iul2025

Servicii prestate catre un client fara cod de TVA valid in VIES

de Elena Garofil valabil la 08 Iul 2025
Intrebare: Societatea emite o factura de prestari servicii catre beneficiarul YOMALI LABS LIMITED, VAT CODE 658788 Republica Irlanda, in moneda USD. Factura este incasata. Am cautat in VIES si nu gasesc informatii despre acest cod fiscal. Se poate considera livrare de servicii intracomunitare, in ce declaratii trebuie raportata? Va multumesc.
09Iul2025

Obligatia de depunere a formularului 311 dupa anularea din oficiu a codului de TVA - limitari impuse de termenul de prescriptie

de Profeanu Laura valabil la 09 Iul 2025
TVA
Intrebare: Daca mi-a fost anulata din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (11) din Codul Fiscal la data de 24.12.2013, fara ca eu sa fi solicitat aceasta anulare, sunt obligat sa declar retroactiv TVA-ul aferent facturilor emise in perioada respectiva prin formularul 311 pentru toata perioada de 10 ani sau doar pentru ultimii 5 ani?
08Iul2025

Institutie publica. Achizitie intracomunitara

de Vera Constantin valabil la 08 Iul 2025
Intrebare: Institutie publica (platitoare de TVA) achizitioneaza dotari medicale (achizitionate prin PNRR) de la o societate din Spania, contractul incheiat fiind cu valoarea totala, cu TVA. Societatea spaniola emite factura fara TVA. Solicitam clarificari cu privire la corectitudinea emiterii facturii fara TVA.
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right
x
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.