Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata (D 311) care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, respectiv:
a) taxa colectata care trebuie platita de catre contribuabilii inactivi sau carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA;
b) taxa colectata care trebuie platita pentru livrari de bunuri/prestari de servicii, efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA.
In acest sens, prin sistemele e-Factura si e-Case de marcat, ANAF intentioneaza sa foloseasca digitalizarea pentru a identifica mai eficient contribuabilii care nu depun declaratia 311, necesara pentru inregistrarea colectarilor si platilor de TVA.
Detalii ale procedurii propuse:
Sub noile reglementari, ANAF va putea impune TVA din oficiu pentru fiecare perioada fiscala neinregistrata, proces care va fi insa sub rezerva unei verificari ulterioare. In prezent, astfel de masuri sunt posibile doar dupa efectuarea unui control fiscal. Procedura nu se va aplica perioadelor fiscale care sunt deja subiectul unei inspectii fiscale sau a unei verificari documentare.
Utilizarea informatiilor din sistemele e-Factura si e-Case de Marcat:
Atat RO e-Factura, cat si RO e-Case de marcat electronice, ofera informatii valoroase despre tranzactiile realizate de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA, dar si de cele neinregistrate. Exploatarea acestor date va permite identificarea rapida a celor care emit facturi sau bonuri fiscale in perioadele cand codul de TVA este anulat, fara a indeplini obligatiile de raportare prin formularul 311.
Ca urmare a utilizarii sistemului informatic de interes strategic national (S.I.I.S.N.) si a modulelor de valorificare, compartimentul de specialitate acceseaza Lista persoanelor impozabile care aveau obligatia depunerii declaratiei 311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie. Lista se genereaza si se acceseaza lunar si cuprinde persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata,
- in perioada in care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata, au efectuat livrari de bunuri/prestari de servicii taxabile in Romania si
- nu au depus declaratiile 311 pentru perioadele in care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata.
Pasii prevazuti in procedura de impunere din oficiu:
Procedura include mai multi pasi inainte de a ajunge la impunerea efectiva din oficiu, oferind contribuabililor mai multe oportunitati de a se conforma. In acest sens, prin proiectul de ordin se propune aprobarea modelului si continutul urmatoarelor formulare care vizeaza persoanele impozabile prevazute la art.11 alin. (6) si alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
a) Notificare privind nedeclararea TVA (termen de conformare de 20 zile de la primirea notificarii);
b) Invitatie privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, in cazul neprezentarii la primul termen stabilit de organul fiscal in vederea audierii (termen 7 zile pentru prezentare la sediul unitatii fiscale, in vederea audierii - acesta fiind cel de-al doilea termen consecutiv);
c) Referat privind impunerea din oficiu a TVA (ca urmare a emiterii Deciziei de impunere din oficiu);
d) Decizie de impunere din oficiu a TVA (va cuprinde: perioada de raportare pentru care s-a stabilit din oficiu TVA, Baza impozabila, cuantum TVA de plata stabilita din oficiu);
e) Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adaugata.
TVA stabilita din oficiu de organul fiscal se va plati in functie de data comunicarii deciziei de impunere, astfel:
- daca data comunicarii va fi cuprinsa in intervalul 1 - 15 din luna, termenul de plata va fi pana la data de 5 a lunii urmatoare;
- daca data comunicarii va fi cuprinsa in intervalul 16 - 31 din luna, termenul de plata va fi pana la data de 20 a lunii urmatoare. Pentru neplata la termenele de plata scadente prevazute de lege a obligatiilor fiscal, organul fisal va calcula obligatii fiscale accesorii.
Concluzie:
Proiectul de ordin este un pas important in adaptarea proceselor fiscale la era digitala si reflecta eforturile ANAF de a asigura conformitatea fiscala. Contribuabilii trebuie sa fie vigilenti si sa se asigure ca isi indeplinesc obligatiile fiscale, in special in perioadele de anulare a codului de TVA, pentru a evita penalitatile asociate cu impunerile din oficiu.
Pentru a intra in vigoare, acest proiect de ordin trebuie sa fie aprobat de catre Presedintele ANAF si publicat in Monitorul oficial.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre tva
17Sep2025
D406 trecere de la neplatitor la platitor de TVA
de
Gina Popescu
valabil la 17 Sep 2025
Intrebare:
OG 22/2025 - Depasire plafon de scutire 395.000 lei
Regimul normal de taxare se aplica incepand cu tranzactia care a generat depasirea plafonului.
In ziua de 12 septembrie 2025 am depasit plafonul de 395.000 lei.
In aceasta zi am emis 3 facturi:
1. Factura 1 26.000 fara TVA
2. Factura 2 15.000 fara TVA
3. Factura 3 56.000 + TVA
Intrebare:
Cum raportez D406 aferenta lunii ...
17Sep2025
Achizitie servicii din Irlanda
de
Vera Constantin
valabil la 17 Sep 2025
Intrebare:
O societate platitoare de TVA la trimestru achizitioneaza in luna septembrie servicii de publicitate de la Meta Platforms Ireland Limited din Irlanda. Care este tratamentul din punct de vedere al TVA? Societatea va trebuie sa treaca de la tva la trimestru la TVA lunar?
16Sep2025
Ajustare tva imobil inchiriat in regim de scutire
de
Vera Constantin
valabil la 16 Sep 2025
Intrebare:
Societatea a achizitionat un imobil (apartament) care a fost facturat cu taxare inversa, in acest an societatea inchiriaza imobilul unei persoane fizice la care i factureaza fara TVA (SFDD) conform Art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal. In acest caz societatea trebuie sa faca ajustare de tva pentru imobilul dat in chirie?
16Sep2025
TVA transport intracomunitar pentru beneficiar din Romania
de
Gina Popescu
valabil la 16 Sep 2025
Intrebare:
O societate din Romania efectueaza un transport catre o alta societate din Romania, ambele platitoare de TVA. Marfurile ajung in Olanda, deci pleaca dintr-un depozit din Romania si ajung in Olanda. Comanda de transport este Romania - Olanda. CMR-ul este Romania - Olanda - Emiratele Arabe, insa firma din Romania asigura transportul pana in Olanda. Cum se intocmeste factura intre cei doi ...
16Sep2025
Tratamentul TVA pentru serviciile intracomunitare achizitionate de ONG neinregistrat in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
valabil la 16 Sep 2025
Intrebare:
ONG din Romania nu are cod de tva, dar achizitioneaza serviciu intracomunitar. Factura se face inainte de obtinere cod de tva intracomunitar. Cum se procedeaza in acest caz cu tva si cu declaratiile fiscale?
16Sep2025
Organizare teambuilding
de
Vera Constantin
valabil la 16 Sep 2025
Intrebare:
Va rog un punct de vedere legat de cheltuielile facute de o societate cu organizarea teambuilding. Cum sunt acestea din punct de vedere impozit pe profit, TVA si din punct de vedere impozit pe venitul salariatilor. In ce conditii aceste cheltuieli nu sunt impozabile la salariat?
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right