Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.

Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de impozitare a TVA era limitata doar la reducerile de pret oferite direct clientilor dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor.

Aceasta prevedere a fost eliminata prin Legea nr. 33/2024, care a modificat art. 287, lit. c) din Codul fiscal. Noua formulare extinde posibilitatea de ajustare a bazei de impozitare pentru a include toate reducerile de pret acordate ulterior, indiferent de modalitatea prin care acestea sunt oferite.

Art. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
c) in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevazute la art. 286 alin. (4) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor; 

Legea nr. 33/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (in vigoare de la 08 martie 2024)
Art. I.
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (…) se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 287, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
c) in cazul in care se acorda reduceri de pret dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;

Totodata, notabila este si introducerea unui document centralizator pentru perioadele fiscale, obligatoriu pentru furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii care acorda reduceri de pret (nu direct clientilor).
7. La articolul 330, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
(2^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in situatiile prevazute la art. 287 lit. c), daca reducerile de pret nu sunt acordate direct clientului, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita pentru fiecare perioada fiscala un document centralizator in vederea ajustarii bazei de impozitare.

Schimbarile vin in urma unei hotarari a Curtii de Justitie a UE, care a clarificat ca Directiva TVA permite ajustarea bazei de impozitare si in cazurile in care reducerile de pret nu sunt oferite direct clientilor. Aceasta interpretare indeparteaza ambiguitatile anterioare si ofera o baza solida pentru ajustarea echitabila a TVA intr-un spectru mai larg de situatii comerciale.

Prevederile anterioare permiteau ajustarea TVA colectata in situatia acordarii ulterioare de reduceri de pret, doar daca acestea erau acordate direct clientilor, desi art. 90 alin. 1 din Directiva TVA prevede ca in cazul anularii, al refuzului sau al neplatii totale sau partiale sau in cazul in care pretul este redus dupa livrare, baza de impozitare se reduce, in consecinta, in conditiile stabilite de statele membre.

Din hotararea Curtii de Justitie a UE in cauza C-717/19, rezulta ca art. 90 alin. 1 din Directiva TVA permite persoanelor impozabile reducerea bazei de impozitare a TVA si in situatia in care reducerile de pret nu au fost acordate direct clientilor. Astfel, va fi posibila ajustarea TVA  colectata initial, pentru toate reducerile de pret acordate ulterior, indiferent ca acestea sunt acordate direct clientilor sau prin alte mecanisme de reducere a pretului.

(Cauza C-717/19) 
(Trimitere preliminara - TVA - Directiva 2006/112/CE – Art. 90 alin. (1) - Reducerea bazei de impozitare in cazul in care pretul este redus dupa livrare 

Dispozitivul
1) Articolul 90 alineatul (1) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata trebuie interpretat in sensul ca se opune unei reglementari nationale care prevede ca o intreprindere farmaceutica nu poate deduce din baza sa de impozitare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata partea din cifra sa de afaceri care provine din vanzarea de medicamente subventionate de organismul de asigurari de sanatate de stat pe care o transfera acestui organism, in temeiul unui contract incheiat intre acesta din urma si intreprinderea respectiva, pentru motivul ca sumele platite in acest temei nu au fost determinate pe baza modalitatilor stabilite in prealabil de intreprinderea mentionata in cadrul politicii sale comerciale, iar platile respective nu au fost efectuate in scop promotional.
 
2) Articolul 90 alineatul (1) si articolul 273 din Directiva 2006/112 trebuie interpretate in sensul ca se opun unei reglementari nationale care supune reducerea a posteriori a bazei de impozitare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata conditiei ca persoana impozabila care are dreptul la rambursare sa dispuna de o factura pe numele sau care sa ateste efectuarea tranzactiei ce da nastere rambursarii mentionate, chiar si atunci cand o asemenea factura nu a fost emisa, iar efectuarea acestei tranzactii poate fi dovedita prin alte mijloace.
 
Alinierea la standardele europene este asteptata sa sporeasca transparenta fiscala si sa reduca sarcina administrativa atat pentru autoritatile fiscale, cat si pentru entitatile comerciale. Prin extinderea domeniului de aplicare al ajustarii bazei de impozitare, legislatia romaneasca devine mai flexibila si adaptata la dinamica actuala a comertului si prestarilor de servicii.

In concluzie, modificarile aduse Codului fiscal de Legea 33/2024, in privinta ajustarii bazei de impozitare, marcheaza un pas important catre o mai buna aliniere cu principiile fiscale europene si ofera un cadru mai clar si mai flexibil pentru gestionarea reducerilor de pret.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr152024

Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel: a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...