Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Februarie 2024

Corectarea datelor inscrise incorect in decontul de TVA

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
08 Dec 2023


Persoanele inregistrate in scopuri de TVA, trebuie sa depuna la ANAF, pentru fiecare perioada fiscala, un decont de TVA, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care se incheie perioada fiscala.
 
Decontul de TVA cuprinde suma taxei deductibile pentru care ia nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare si suma taxei pentru care se exercita dreptul de deducere, suma taxei colectate a carei exigibilitate ia nastere in perioada fiscala de raportare si suma taxei colectate care nu a fost inscrisa in decontul perioadei fiscale in care a luat nastere exigibilitatea taxei.

Datele inscrise incorect intr-un decont de taxa se pot corecta prin decontul unei perioade fiscale ulterioare si se vor inscrie la randurile de regularizari, conform art. 323 alin. 3 din Codul fiscal.

Corectarea declaratiei fiscale

Art. 105 alin. 4) din Codul de procedura fiscala, stabileste ca, in cazul TVA, corectarea erorilor din decont se realizeaza potrivit procedurii aprobate prin ordinul presedintelui A.N.A.F. nr. 3604/2015.

Deconturile de TVA pot fi corectate din punctul de vedere al erorilor materiale de catre organul fiscal competent, la initiativa acestuia sau la solicitarea persoanei impozabile.
Pot fi corectate erori materiale de tipul:
a) erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronata a sumelor din jurnalele de vanzari sau cumparari; inversarea unor cifre din sumele inscrise in decontul de TVA; preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare) etc.;
b) inregistrarea in decontul de TVA a diferentelor de TVA de plata, constatate de organele de control, in alte randuri decat cele stabilite prin reglementarile legale in materie;
c) erori provenind din inscrierea in decontul de TVA a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara.

Se considera eroare materiala si situatia in care persoana impozabila, inregistrata in scopuri de TVA, care poate solicita rambursarea soldului sumei negative a TVA din perioada fiscala de raportare, nu a bifat, prin omisiune, caseta corespunzatoare din decontul de TVA din perioada fiscala de raportare.

In aceasta situatie, se poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte constatarea situatiei, precum si exprimarea intentiei de a indrepta eroarea materiala. Declaratia se depune pana la data depunerii decontului de TVA aferent perioadei fiscale urmatoare, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.

Procedura de regularizare a TVA in cazul corectarii erorilor

- In situatia in care, in urma corectarii erorilor, rezulta TVA de recuperat, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare comunicarii deciziei de corectare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul sumei negative a TVA reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare".

- In situatia in care, in urma corectarii erorilor, rezulta TVA de plata, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare comunicarii deciziei de corectare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente neachitata pana la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plata a diferentei pozitive de TVA, se stabileste in functie de data comunicarii deciziei de corectare.

Termenul limita pentru corectarea erorilor din Decontul de TVA

Corectarea erorilor materiale din decontul de TVA se poate face in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale prevazut de Codul de procedura fiscala:
 
Art. 110. - Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale
(1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.

In ce situatii nu este posibila corectarea decontului de TVA

Corectarea decontului de TVA nu este posibila pentru perioade fiscale care au fost supuse inspectiei fiscale sau pentru care este in curs de derulare o inspectie fiscala.
Prin exceptie, corectarea se poate realiza in baza dispozitiei de masuri comunicata de organul de inspectie fiscala. In acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, va fi insotita de dispozitia de masuri, in copie si original.

Corectarea erorilor materiale din decontul de TVA din initiativa organului fiscal

Corectarea se va efectua, din oficiu, de catre organul fiscal, in cazul in care in decontul depus se poate identifica tipul erorii (eroare de calcul sau preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidentele de TVA).

Daca organul fiscal constata erori in decont, a caror cauza nu poate fi stabilita, va notifica in scris persoana impozabila si va solicita prezenta acesteia la sediul sau, cu documente justificative, pentru a da informatii si lamuriri necesare corectarii erorilor semnalate.

Unde se depune solicitarea de corectare a erorilor materiale

Persoana impozabila care solicita corectarea erorilor materiale din decontul de TVA va depune solicitarea de corectare a erorilor materiale (insotita de documentele necesare justificarii erorilor) la registratura organului fiscal competent sau la posta, prin scrisoare recomandata.

Daca documentele anexate nu justifica solicitarea de corectare a erorilor materiale, compartimentul de specialitate din ANAF va comunica in scris persoanei impozabile data, ora si locul la care trebuie sa se prezinte, precum si documentele necesare justificarii erorilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb232024

Stimulente fiscale. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare

de Profeanu Laura 23 Feb 2024
Facilitatea fiscala privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, introdusa prin O.M.F.P.  nr. 1056/4435/2016, reprezinta un element central pentru stimularea inovatiei si a competitivitatii in economia romaneasca. Aceasta facilitate permite companiilor platitoare de impozit pe profit sa beneficieze de stimulente fiscale, conform art. 20 din Codul fiscal, cu scopul de a ...
Feb222024

Se majoreaza taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale

de Profeanu Laura 22 Feb 2024
Incepand cu 01 martie 2024, taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale se vor majora, conform noilor reglementari oficializate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin Decizia nr. 34/2024. Aceste modificari vizeaza simplificarea si majorarea tarifelor, cu impact direct asupra persoanelor fizice autorizate si a firmelor care integreaza muzica ambientala in ...
Feb202024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

de Profeanu Laura 20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru informatiile si documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolventa

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Pe fondul unei economii dinamice, in care procedurile de insolventa reprezinta un aspect important pentru mediul de afaceri, Ministerul Justitiei a emis Ordinul nr. 381/C/2024. Acest act normativ, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 136 din 19 februarie 2024, introduce o serie de modificari la tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din Buletinul procedurilor de insolventa. ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...