Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Mai 2025

Cresterea plafonului de deducere fiscala pentru pensii facultative si asigurari voluntare de sanatate - un pas spre stimularea conformarii fiscale

18 Dec 2024

Recent, Senatul Romaniei a votat o propunere legislativa ce prevede modificarea Codului fiscal in sensul cresterii plafonului de deducere fiscala pentru contributiile la pensiile facultative si primele de asigurare voluntara de sanatate de la 400 la 1.200 de euro anual. Initiativa vine in contextul in care plafonul actual, stabilit acum aproape un deceniu, nu mai reflecta realitatea economica si nivelul de trai actual. Propunerea urmeaza sa fie dezbatuta si votata de Camera Deputatilor, forul decizional.

Motivatia actualizarii plafonului

La momentul adoptarii Codului Fiscal in 2015, nivelul de 400 de euro anual (33,3 euro lunar) era considerat adecvat pentru a stimula dezvoltarea pensiilor private si asigurarilor de sanatate voluntare. Insa, in ultimii ani, cresterea salariilor si inflatia au diminuat semnificativ valoarea reala a acestui plafon. Conform expunerii de motive, contribuabilii intampina dificultati in utilizarea acestui beneficiu fiscal, fie pentru contributiile la Pilonul III, fie pentru asigurarile private de sanatate.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Beneficiile propusei modificari

Cresterea plafonului la 1.200 de euro anual (100 de euro lunar) urmareste sa asigure accesul contribuabililor la servicii private de calitate si sa stimuleze acumularea in conturile de pensii facultative. Pe termen scurt, impactul bugetar al masurii ar fi redus, intrucat relativ putini contribuabili folosesc acest beneficiu in forma actuala. Insa, pe termen mediu si lung, masura poate genera venituri suplimentare din servicii private si poate imbunatati conformarea fiscala, contribuind la dezvoltarea economica.

Principalele modificari legislative

Conform proiectului de lege, plafonul deducerilor fiscale va fi modificat in mai multe articole din Codul Fiscal:

- articolul 76 Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor

alin.(4.1) Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii:

literele e)-f)

- contributiile la un fond de pensii facultative si cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 1.200 euro anual pentru fiecare persoana;

- primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale fumizate sub forma de abonament, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 1.200 euro, pentru flecare persoana;

- articolul 78 Determinarea impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor

alin.(2) Impozitul lunar prevazut la alin. (1) se determina astfel:

lit.a): la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni (...) si urmatoarele:

punctele iii-iv

 - contributiile la fondurile de pensii facultative si cele la scheme de pensii facultative, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 1.200 euro;  

- primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale fumizate sub forma de abonament, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 1.200 euro. Contractul de asigurare, respectiv abonamentul vizeaza servicii medicale fumizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa;

- articolul 142 Venituri din salarii si venituri asimilate salariilor care nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale

 litera aa.1), punctele 5-6

- contributiile la un fond de pensii facultative si cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara,  suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 1.200 euro anual pentru fiecare persoana;

- primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale fumizate sub forma de abonament, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 1.200 euro, pentm fiecare persoana;

In cazul angajatorilor, cheltuielile suportate pentru aceste beneficii vor ramane integral deductibile la calculul impozitului pe profit, iar sumele respective nu vor fi incluse in baza de calcul a contributiilor sociale.

Impactul asupra contribuabililor si angajatorilor

Prin aceasta masura, angajatii vor avea oportunitatea de a beneficia de deduceri fiscale mai generoase, iar angajatorii vor putea oferi beneficii mai atractive fara costuri fiscale suplimentare. Mai mult, masura poate contribui la cresterea interesului pentru servicii private, stimuland astfel piata asigurarilor si pensiilor facultative.

Pasii urmatori

In prezent, este doar o propunere legislativa. Daca va fi aprobata de Camera Deputatilor si promulgata de Presedintele Romaniei, legea ar urma sa intre in vigoare incepand cu anul fiscal 2025.

Concluzie

Cresterea plafonului de deducere fiscala reprezinta o masura bine-venita, aliniata cu realitatile economice actuale, care poate aduce beneficii atat pentru contribuabili, cat si pentru economie, promovand servicii private de calitate si o mai buna conformare fiscala. Ramane de vazut daca propunerea va fi adoptata in timp util pentru a intra in vigoare incepand cu 01 ianuarie 2025.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre deducere

30Apr2025

Operatiuni de asigurare

de Profeanu Laura valabil la 30 Apr 2025
Intrebare: Conform Codului Fiscal, operatiunile de asigurari sunt scutite de la TVA, fara drept de deducere. Acest lucru inseamna ca serviciile de asigurari nu sunt supuse taxei pe valoare adaugata (TVA), deoarece sunt considerate servicii de interes public si nu intra in sfera de aplicare a TVA-ului. Va rugam sa ne spuneti daca aceste operatiuni se inregistreaza in D 300, la 'LIVRARI " ...

Cheltuieli fara justificare si taxe neplatite: concluziile ANAF in doua cazuri de inspectii fiscale

de Profeanu Laura 25 Apr 2025
Doua societati active in domenii total diferite – servicii de paza si protectie si jocuri de noroc – au fost supuse inspectiei fiscale, care a evidentiat un ser de nereguli: deduceri nejustificate, lipsa documentelor si nerespectarea obligatiilor declarative. In ambele cazuri, au fost stabilite obligatii fiscale suplimentare, atat in materie de TVA, cat si in privinta impozitului ...

Din 1 mai 2025 se majoreaza taxele pentru muzica ambientala folosita in spatiile comerciale. Ce trebuie sa stie firmele

de Profeanu Laura 24 Apr 2025
Incepand cu data de 1 mai 2025, firmele si persoanele fizice autorizate care utilizeaza muzica in spatiile accesibile publicului - fie ca este vorba de hoteluri, restaurante, magazine, sali de evenimente sau call center-uri - vor plati tarife majorate pentru drepturile de autor aferente comunicarii publice a operelor muzicale in scop ambiental. Modificarea survine in urma aplicarii Deciziei ...
24Apr2025

Inscriere in decont de TVA livrare produse farmaceutice cu TVA 0%

de Gina Popescu valabil la 24 Apr 2025
TVA
Intrebare: Societatea comercializeaza produse farmaceutice cu diferite cote de TVA: 19, 9, 5 inclusiv 0%. La ce rand din D300 se trec livrarile de marfa cu cota de TVA 0%?

TVA dedusa fara justificare: pierderea dreptului de deducere pentru titeiul "disparut" in procesare

de Profeanu Laura 24 Apr 2025
In urma unei inspectii fiscale desfasurate la o societate ce activeaza in domeniul comertului cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi (CAEN 4671), denumita in continuare SC X SRL, autoritatile fiscale au identificat deficiente majore in justificarea TVA dedusa pentru o cantitate de titei importat, care nu se regaseste nici in stoc, nici in livrarile catre terti si nici in ...

Livrari intracomunitare fara documente justificative. TVA colectata suplimentar si TVA deductibila respinsa: concluzii ale unei inspectii fiscale la o firma de transport

de Profeanu Laura 23 Apr 2025
O societate comerciala cu obiect principal de activitate in domeniul transportului rutier de marfuri (cod CAEN 4941), denumita in continuare SC X SRL, a fost supusa unei inspectii fiscale pentru perioada 1 ianuarie 2018 – 28 februarie 2022. In urma verificarilor efectuate, organele de inspectie fiscala au constatat nerespectarea unor obligatii privind regimul TVA aplicabil livrarilor ...
Vezi toate studiile de caz despre deducere keyboard_double_arrow_right