Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Criterii pentru evaluarea riscului fiscal la inregistrarea in scopuri de TVA

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
09 Oct 2017


Incepand cu 01 octombrie 2017, inregistrarea in scopuri de TVA se face in functie de riscul fiscal, conform procedurii aprobata prin OANAF 2856/2017.  In cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, evaluarea riscului fiscal se face pe baza urmatoarelor criterii:

La evaluarea riscului fiscal se vor avea in vedere urmatoarele aspecte legate de sediul social al persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA:
sediul social este stabilit la sediul profesional al avocatului si este utilizat in cadrul unui contract de asistenta juridica, iar persoana impozabila analizata nu detine sediu/sedii secundare.
sediul social este stabilit la sediul unei persoane fizice care desfasoara profesii liberale (exclusiv avocat), unei persoane fizice autorizate (PFA), unei intreprinderi individuale (II), unei intreprinderi familiale (IF), unei persoane juridice, precum si la proprietatea unei persoane fizice si este utilizat in cadrul unui contract de comodat/inchiriere/subinchiriere pe o perioada mai mica sau egala cu 1 an si persoana impozabila analizata:
  • nu detine sediu/sedii secundare.
  • detine sediu/sedii secundare in cadrul unor contracte de comodat/inchiriere/subinchiriere pe o perioada mai mica sau egala cu 1 an.
  • detine sediu/sedii secundare in cadrul unor contracte de comodat/inchiriere/subinchiriere pe o perioada mai mare de 1 an.
La evaluarea riscului fiscal se va avea in vedere daca cel putin unul dintre asociatii si/sau administratorii persoanei impozabile analizate detine sau a detinut calitatea de actionar/asociat/administrator/titular PFA sau II /membru in cadrul unei intreprinderi familiale (IF) la cel putin o persoana impozabila la care a fost declansata procedura insolventei/falimentului in ultimii 5 ani fiscali incheiati si persoana impozabila inregistreaza obligatii fiscale principale restante.

Pentru analiza se vor avea in vedere asociatii/actionarii -persoane fizice si juridice, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990 a caror cota de participare la capitalul social este ≥ 25%, cu exceptia societatilor la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale detin participatii.

Constituie risc fiscal situatia in care cel putin unul dintre asociatii si/sau administratorii persoanei impozabile analizate detine calitatea de actionar/asociat/administrator/titular al unei persoane fizice autorizate (PFA), respectiv al unei intreprinderi individuale (II)/membru in cadrul unei intreprinderi familiale (IF):
- la cel putin o persoana impozabila declarata inactiva fiscal in ultimii 5 ani fiscali incheiati, fara a fi reactivate;
- la cel putin 3 persoane impozabile declarate inactive fiscal in ultimii 5 ani fiscali incheiati.
-  la cel putin doua persoane impozabile la care a expirat termenul legal de inactivitate temporara inscrisa la registrul comertului fara ca acestea sa fie reactivate.

Reprezinta un risc fiscal daca cel putin unul dintre asociatii si/sau administratorii persoanei impozabile analizate detine sau a detinut calitatea de actionar/asociat/administrator/titular PFA sau II /membru membru in cadrul unei intreprinderi familiale (IF)   la cel putin o persoana impozabila la care a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (11) lit. c)-e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in ultimii 5 ani fiscali incheiati.

Un alt criteriu vizeaza obligatiile fiscale restante, respectiv daca suma totala a obligatiilor fiscale principale restante  inregistrate de persoanele impozabile  la care asociatii si/sau administratorii persoanei impozabile analizate detin sau au detinut in ultimii 5 ani fiscali incheiati calitatea de actionar/asociat/administrator/titular PFA/II /membru IF si de asociatii (persoane juridice) si/sau administratorii (persoane juridice) persoanei impozabile analizate este mai mare sau egala cu 50.000 lei.
Constituie risc fiscal daca cel putin unul dintre asociatii si/sau administratorii persoanei impozabile analizate si/sau cel putin una dintre persoanele impozabile la care acestia detin sau au detinut calitatea de actionar/asociat/administrator/titular PFA-II /membru  IF au inscrise in prezent in cazierul fiscal:
- fapte de natura contraventiilor prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1.000/2015 privind faptele pentru care se inscriu informatii in cazierul fiscal al contribuabililor, potrivit legislatiei in vigoare.
- infractiuni si/sau fapte prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobata cu modificari prin Legea nr. 327/2015.

Criterii pe baza rezidentei fiscala, veniturilor, conturilor bancare si activitatii desfasurate

Constituie criterii de risc urmatoarele situatii:
- administratorii (persoane fizice rezidente) persoanei impozabile analizate nu au obtinut venituri in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune cererea de inregistrare in scopuri de TVA, respectiv in anul fiscal precedent, dupa caz.
- administratorii (persoane fizice rezidente) persoanei impozabile analizate au obtinut, in ultimele 12 luni anterioare solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, venituri exclusiv salariale preponderent ca valoare, din ocupatii corespunzatoare grupei majore 9 (conform COR ISCO08) – muncitori necalificati.
- cel putin unul dintre administratorii (persoana fizica) persoanei impozabile analizate este cetatean strain care nu detine rezidenta fiscala in Romania si capitalul social al persoanei impozabile analizate este sub 45.000 lei.
- persoana impozabila analizata nu detine cont bancar (altele decat cele dedicate incasarii si platii TVA)  sau cel putin una dintre persoanele imputernicite  de persoana impozabila analizata pentru a desfasura operatiuni pe conturile bancare ale acesteia nu au calitatea de administrator/asociat/salariat.

Constituie criterii de risc fiscal situatiile in care persoana impozabila analizata:
- nu desfasoara activitati economice in spatiul destinat sediului social si/sau sediilor secundare si nici in afara acestora.
- desfasoara exclusiv activitati economice in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (punctelor de lucru).
- nu are desemnata o persoana care sa conduca compartimentul de contabilitate sau are desemnata o persoana care nu indeplineste prevederile art. 10 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, in cazul in care contabilitatea este organizata si condusa in compartimente distincte, inclusiv situatia in care persoana impozabila analizata nu are incheiate contracte de prestari de servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, in cazul in care contabilitatea este organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii.
- nu are incheiate contracte individuale de munca  la data efectuarii analizei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...