Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

Din august CAS si CASS datorate de angajatori pentru salariatii cu timp partial ar putea fi calculate la valoarea salariului minim si nu la venitul realizat

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

In data de 14 iulie 2017, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rubrica Transparenta Decizionala a fost publicat un Proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.Proiectul propune introducerea ca baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate, datorate de angajatori sau persoanele asimilate acestora, pentru veniturile realizate in baza contractelor individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, inclusiv in cazul celor care prevad plata in acord, al caror nivel este sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, la acest nivel.

In prezent, baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii datorate de angajatori sau persoanele asimilate acestora, o reprezinta suma castigurilor brute din salarii sau asimilate salariilor realizate de persoanele fizice, asupra carora se datoreaza contributiile sociale individuale. Ca urmare, pentru veniturile realizate in baza contractelor individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, inclusiv in cazul celor care prevad plata in acord, al caror nivel este sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, venitul luat in calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contributiilor sociale datorate de angajatori sau persoanele asimilate acestora, este venitul realizat, chiar daca acesta este sub nivelul salariului minim.

Astfel, daca ordonanta se va publica in Monitorul Oficial, incepand cu veniturile aferente lunii august 2017, pentru salariarii cu contracte individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, inclusiv in cazul celor care prevad plata in acord,al caror nivel este sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, pentru determinarea contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de angajator venitul luat in calcul va fi salariul minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile si nu venitul realizat de salariat. Avand in vedere ca salariul minim in anul 2017 este de 1.450 lei, pentru veniturile sub nivelul acestuia angajatorii vor datora CAS (pentru conditii normale de munca -15,8%) in suma de 229 lei si CASS (5,2%) in suma de 75 lei, restul contributiilor datorate de angajator, precum si contributiile individuale calculandu-se pe baza venitului realizat de salariat.

Proiectul prevede si unele exceptii de la aceasta regula pentru persoanele care se afla intr-una dintre urmatoarele situatii:
a) sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;
b) sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 de ani;
c) sunt persoane cu dizabilitati carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;
d) sunt pensionari pentru limita de varsta din sistemul public de pensii, potrivit legii in vigoare la data pensionarii, cu exceptia pensionarilor care beneficiaza de pensii in baza unor  legi speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia din sistemul public de pensii cu orice alta pensie stabilita intr-un sistem de pensii neintegrat sistemului public de pensii;
e) realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, dintre care unul este cu norma intreaga, iar baza lunara de calcul al acestuia este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara.
Exceptiile se vor putea aplica de catre angajator doar pe baza documentelor justificative pentru situatiile prevazute la lit.a), c) si d), iar in cazul situatiei prevazute la lit. e), pe baza unei declaratii pe propria raspundere.

Conform Notei de fundamentare a proiectului aceste masuri fiscale prin care sa se asigurare plata de catre angajator a contributiei pentru pensii si sanatate la nivelul salariului minim pentru toti salariatii, inclusiv pentru cei cu timp partial de lucru si cei cu plata in acord, au drept scop protejarea acestor categorii de salariati prin prisma drepturilor de pensii si de ocrotire a sanatatii si ”descurajarea angajatorilor, care in incercarea de a reduce sarcina fiscală, incheie contracte de munca cu timp partial in situatii in care activitatea desfasurata ar presupune un program normal de munca”.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Mar072024

Stabilirea si plata contributiei asiguratorie pentru munca

de Profeanu Laura 07 Mar 2024
Calculul contributiei asiguratorie pentru munca (CAM) se realizeaza prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul prevazuta la art. 220^4 din Codul fiscal (suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate) cu respectarea prevederilor art. 220^5, care prevede: Contributia asiguratorie pentru munca nu se datoreaza pentru ...
Ian132024

Scutirea de impozit pentru IT-isti extinsa si in perioadele de suspendare a contractelor de munca

de Profeanu Laura 13 Ian 2024
Recentele modificari aduse Codului Fiscal prin Legea nr. 296/2023 au deschis discutii importante privind impozitarea veniturilor IT-istilor. In centrul dezbaterii se afla aplicabilitatea scutirilor fiscale in perioadele de suspendare a contractelor de munca, cum ar fi in timpul concediilor medicale sau de maternitate. Cererea CCF si Raspunsul MF: Camera Consultantilor Fiscali (CCF) a solicitat ...
Dec182023

2024 marcheaza startul noilor Beneficii Extrasalariale: Tichete pentru Servicii Casnice

de Profeanu Laura 18 Dec 2023
Incepand cu 01 ianuarie 2024, peisajul beneficiilor extrasalariale se va imbogati semnificativ. O noutate legislativa, introdusa prin Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, permite angajatorilor sa ofere tichete pentru servicii casnice, alaturi de cele deja cunoscute, cum ar fi tichetele de masa sau cadou. Aceasta noutate este parte a unui efort mai larg de a ...
Nov112023

Modificari semnificative la Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati în numerar

de Profeanu Laura 11 Nov 2023
Legea nr. 70/2015, un pilon important in reglementarea disciplinii financiare din Romania, a suferit modificari semnificative aduse de Legea 296/2023. Aceasta lege reglementeaza operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoane juridice si fizice. Recent (11.11.2023) prin OUG nr. 98/2023, guvernul a adus ajustari importante, mentinand in mare parte plafoanele existente si abordand ...