Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 6 Noiembrie 2025

Doua cazuri din inspectiile fiscale ANAF: venituri salariale mascate si TVA dedusa fara justificare

06 Nov 2025

Raportul ANAF pentru luna august 2025 scoate din nou la iveala situatii frecvente intalnite in practica, dar care continua sa genereze consecinte fiscale negative pentru contribuabili. Doua cazuri distincte - unul privind plata salariilor prin contul personal al administratorului si altul referitor la deducerea nejustificata a TVA - arata cat de atent trebuie tratate operatiunile care implica fluxuri financiare si documente justificative.

1. Venituri salariale platite „pe persoana fizica”

In primul caz, inspectorii ANAF au verificat o societate cu activitate in domeniul constructiilor (CAEN 4120), unde s-a constatat ca veniturile incasate de la clienti nu erau virate in contul societatii, ci in contul personal al administratorului, care era si angajat al firmei.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Din aceste sume, administratorul efectua ulterior plati catre salariati, fara ca taxele salariale - impozitul pe venit si contributiile sociale - sa fie declarate si achitate la buget.

Inspectorii au recalificat sumele respective ca venituri de natura salariala, stabilind obligatii suplimentare privind:

- impozitul pe veniturile din salarii (10%);

- contributia la asigurari sociale - pensii (CAS 25%);

- contributia la sanatate (CASS - 10%);

- contributia asiguratorie pentru munca (2,25%).

Pe langa obligatiile fiscale suplimentare si accesoriile aferente (dobanzi si penalitati), situatia intra si sub incidenta Legii nr. 241/2005 privind evaziunea fiscala, care prevede sanctiuni penale pentru neretinerea sau neplata impozitelor si contributiilor datorate.

Incepand cu modificarile aduse prin Legea nr. 126/2024, neretinerea impozitelor si contributiilor salariale constituie infractiune, pedepsita cu inchisoare de la 1 la 5 ani sau cu amenda penala.

Art. 61.

(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amenda retinerea si neplata, incasarea si neplata, in cel mult 60 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si/sau contributiilor prevazute in anexa la prezenta lege (in vigoare la data de 1 martie 2022)

(11) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani sau cu amenda neretinerea impozitelor si/sau contributiilor prevazute in anexa la prezenta lege. (in vigoae de la data de 16 mai 2024).

Totodata, trebuie amintit ca, in baza Codului de procedura fiscala, ANAF primeste periodic informatii de la institutiile bancare privind rulajele conturilor, astfel ca astfel de situatii pot fi identificate rapid prin corelarea datelor.

2. Deducerea TVA fara documente justificative

Cel de-al doilea caz analizat de ANAF priveste o societate cu activitate de comert cu ridicata al cerealelor (CAEN 4621), unde verificarile au evidentiat o diferenta semnificativa de TVA dedusa nejustificat.

Inspectorii au retinut doua aspecte principale:

- Societatea a dedus TVA aferenta unor prestari de servicii pentru care nu a putut demonstra utilizarea acestora in scopul operatiunilor taxabile, contrar prevederilor art. 297 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.

- Totodata, a fost respins dreptul de deducere al TVA aferent unor diminuari scriptice si faptice ale stocurilor de marfuri, in lipsa documentelor justificative care sa explice diminuarea conform prevederilor legale.

Ca urmare, inspectorii au aplicat ajustarea taxei deductibile, potrivit art. 304 alin. (1) din Codul fiscal, care prevede ca deducerea initiala se ajusteaza atunci cand suma dedusa este mai mare sau mai mica decat cea permisa de lege ori cand apar modificari ale elementelor luate in considerare la momentul deducerii.

Ajustarea nu s-ar fi aplicat daca societatea ar fi putut demonstra, cu documente corespunzatoare, ca diminuarea stocurilor se incadra in exceptiile prevazute de art. 304 alin. (2) - respectiv in situatiile de bunuri distruse, pierdute sau furate, confirmate de autoritatile competente, ori de bunuri oferite gratuit in scopuri legate de activitatea economica (sponsorizare, reclama, protocol etc.), conform art. 270 alin. (8) si art. 271 alin. (5) din Codul fiscal.

Neprezentarea documentelor justificative a condus la pierdea dreptului de deducere si la stabilirea unor obligatii suplimentare de plata privind TVA.

Lectia fiscala: separarea clara intre patrimoniul personal si cel al firmei

Cele doua cazuri, desi apartin unor domenii diferite, au un numitor comun: lipsa documentelor justificative si amestecul intre operatiunile personale si cele ale societatii.

Pentru a evita consecinte similare, contribuabilii ar trebui sa tina cont de cateva reguli simple:

- Toate veniturile obtinute din activitatea economica trebuie sa fie incasate exclusiv in conturile societatii;
- Platile catre angajati se fac doar prin contul firmei, cu declararea si achitarea taxelor salariale;
- Dreptul de deducere a TVA trebuie sustinut prin documente justificative care sa demonstreze legatura directa cu operatiunile taxabile;
- Orice diminuare de stoc trebuie documentata (procese-verbale, note de receptie si constatare, rapoarte de inventariere etc.);
- Fluxurile financiare dintre persoana fizica si persoana juridica trebuie clar delimitate, pentru a nu fi recalificate de ANAF.

Spetele de mai sus demonstreaza ca, in contextul digitalizarii si al schimbului automat de informatii intre institutii, „solutiile creative” pentru evitarea impozitelor sunt rapid descoperite.

ANAF dispune astazi de instrumente moderne de analiza a riscului fiscal, iar incercarile de a ocoli legislatia genereaza impuneri suplimentare si sanctiuni, putand atrage si raspundere penala.

In actualul climat fiscal din ce in ce mai transparent, corectitudinea si documentarea riguroasa raman cea mai sigura strategie pentru orice contribuabil.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre inspectie fiscala

13Oct2025

Procedura TVA in baza facturilor de corectie emise dupa inspectia fiscala

de Alexandru Palaghia valabil la 13 Oct 2025
Intrebare: Persoana fizica, obtine venituri din drepturi de autor. Fiscul constata ca trebuia sa se inregistrez ca platitor de TVA in martie 2021. Face controlul si emite in luna octombrie 2025 decizie de impunere pentru perioada martie 2021- martie 2025. Persoana fizica s-a inregistrat in luna Aprilie 2025 in scopuri de TVA. Conform art. 330 al 3 din Cod fiscal persoana fizica inregistrata acum in ...
10Oct2025

ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Firma saraca - patron bogat

de Profeanu Laura 10 Oct 2025
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a demarat o actiune de control fiscal la nivel national, care vizeaza peste 3.700 de case de amanet si punctele lor de lucru. Decizia vine in urma unor analize de risc efectuate pe baza datelor fiscale si financiare, care au scos la iveala discrepante semnificative intre situatiile raportate de societati si realitatea financiara a persoanelor ...
04Oct2025

Diferente de inventar constatate la control: monografie contabila, decont TVA si esalonare obligatii fiscale

de Profeanu Laura valabil la 04 Oct 2025
Intrebare: 1. In urma controlului din septembrie 2025 s-a constatat o diferenta de inventar de 115000 lei tva 19% aferent de 21850 (s-a considerat lipsa de inventar ca fiind la 31.12.2024). Asociatul a dat o declaratie ca estimeaza un stoc de 5000 lei scriptic, fiind un stoc de 120000 lei. Va rog sa-mi spuneti monografia contabila pentru tva aferent diferentei de inventar stabilit la 31.12.2024. Scrie in ...
03Sep2025

Inspectie fiscala, contracte in limba engleza

de Elena Garofil valabil la 03 Sep 2025
Intrebare: Va contactez pentru a solicita o clarificare legata de documentele necesare in cazul unei inspectii fiscale. Vom avea nevoie sa prezentam contractele traduse din engleza in romana. Intrebarea mea este daca aceste traduceri trebuie sa fie traduceri autorizate? Exista specificatii sau cerinte legale in acest sens pe care trebuie sa le respectam? Va multumesc anticipat pentru ajutorul si ...
01Sep2025

Noutati in fiscalitatea locala: al doilea pachet de masuri al Guvernului Bolojan

de Profeanu Laura 01 Sep 2025
La scurt timp dupa intrarea in vigoare a primului pachet fiscal-bugetar (Legea nr. 141/2025), Guvernul revine cu o noua etapa de reforma, de aceasta data sub coordonarea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei (MDLPA). Proiectul de lege aflat in dezbatere publica urmareste consolidarea finantelor locale printr-o combinatie de majorari de venituri si optimizari ...
26Aug2025

Regimul fiscal al asocierilor in participatiune intre persoane juridice romane. Obligatia (sau nu) de inregistrare la ANAF

de Profeanu Laura valabil la 26 Aug 2025
Intrebare: Verificare ANAF. Doresc de la dumneavoastra urmatoarea informatie. In urma unor verificari s-a constatat ca avem in bilant sume in contul 4582 care sunt din asocierea in paticipatiune pentru construirea unor silozuri, intre doua societati afiliate. Aceste silozuri nu au fost date in folosinta, nu au fost terminate din lipsa de bani o perioada destul de mare de timp. Contractul de asociere a ...
Vezi toate studiile de caz despre inspectie fiscala keyboard_double_arrow_right
x