Doua cazuri din inspectiile fiscale ANAF: venituri salariale mascate si TVA dedusa fara justificare

Raportul ANAF pentru luna august 2025 scoate din nou la iveala situatii frecvente intalnite in practica, dar care continua sa genereze consecinte fiscale negative pentru contribuabili. Doua cazuri distincte - unul privind plata salariilor prin contul personal al administratorului si altul referitor la deducerea nejustificata a TVA - arata cat de atent trebuie tratate operatiunile care implica fluxuri financiare si documente justificative.
1. Venituri salariale platite „pe persoana fizica”
In primul caz, inspectorii ANAF au verificat o societate cu activitate in domeniul constructiilor (CAEN 4120), unde s-a constatat ca veniturile incasate de la clienti nu erau virate in contul societatii, ci in contul personal al administratorului, care era si angajat al firmei.
Inspectorii au recalificat sumele respective ca venituri de natura salariala, stabilind obligatii suplimentare privind:
- impozitul pe veniturile din salarii (10%);
- contributia la asigurari sociale - pensii (CAS 25%);
- contributia la sanatate (CASS - 10%);
- contributia asiguratorie pentru munca (2,25%).
Pe langa obligatiile fiscale suplimentare si accesoriile aferente (dobanzi si penalitati), situatia intra si sub incidenta Legii nr. 241/2005 privind evaziunea fiscala, care prevede sanctiuni penale pentru neretinerea sau neplata impozitelor si contributiilor datorate.
Incepand cu modificarile aduse prin Legea nr. 126/2024, neretinerea impozitelor si contributiilor salariale constituie infractiune, pedepsita cu inchisoare de la 1 la 5 ani sau cu amenda penala.
Art. 61.
(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amenda retinerea si neplata, incasarea si neplata, in cel mult 60 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si/sau contributiilor prevazute in anexa la prezenta lege (in vigoare la data de 1 martie 2022)
(11) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani sau cu amenda neretinerea impozitelor si/sau contributiilor prevazute in anexa la prezenta lege. (in vigoae de la data de 16 mai 2024).
Totodata, trebuie amintit ca, in baza Codului de procedura fiscala, ANAF primeste periodic informatii de la institutiile bancare privind rulajele conturilor, astfel ca astfel de situatii pot fi identificate rapid prin corelarea datelor.
2. Deducerea TVA fara documente justificative
Cel de-al doilea caz analizat de ANAF priveste o societate cu activitate de comert cu ridicata al cerealelor (CAEN 4621), unde verificarile au evidentiat o diferenta semnificativa de TVA dedusa nejustificat.
Inspectorii au retinut doua aspecte principale:
- Societatea a dedus TVA aferenta unor prestari de servicii pentru care nu a putut demonstra utilizarea acestora in scopul operatiunilor taxabile, contrar prevederilor art. 297 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.
- Totodata, a fost respins dreptul de deducere al TVA aferent unor diminuari scriptice si faptice ale stocurilor de marfuri, in lipsa documentelor justificative care sa explice diminuarea conform prevederilor legale.
Ca urmare, inspectorii au aplicat ajustarea taxei deductibile, potrivit art. 304 alin. (1) din Codul fiscal, care prevede ca deducerea initiala se ajusteaza atunci cand suma dedusa este mai mare sau mai mica decat cea permisa de lege ori cand apar modificari ale elementelor luate in considerare la momentul deducerii.
Ajustarea nu s-ar fi aplicat daca societatea ar fi putut demonstra, cu documente corespunzatoare, ca diminuarea stocurilor se incadra in exceptiile prevazute de art. 304 alin. (2) - respectiv in situatiile de bunuri distruse, pierdute sau furate, confirmate de autoritatile competente, ori de bunuri oferite gratuit in scopuri legate de activitatea economica (sponsorizare, reclama, protocol etc.), conform art. 270 alin. (8) si art. 271 alin. (5) din Codul fiscal.
Neprezentarea documentelor justificative a condus la pierdea dreptului de deducere si la stabilirea unor obligatii suplimentare de plata privind TVA.
Lectia fiscala: separarea clara intre patrimoniul personal si cel al firmei
Cele doua cazuri, desi apartin unor domenii diferite, au un numitor comun: lipsa documentelor justificative si amestecul intre operatiunile personale si cele ale societatii.
Pentru a evita consecinte similare, contribuabilii ar trebui sa tina cont de cateva reguli simple:
- Toate veniturile obtinute din activitatea economica trebuie sa fie incasate exclusiv in conturile societatii;
- Platile catre angajati se fac doar prin contul firmei, cu declararea si achitarea taxelor salariale;
- Dreptul de deducere a TVA trebuie sustinut prin documente justificative care sa demonstreze legatura directa cu operatiunile taxabile;
- Orice diminuare de stoc trebuie documentata (procese-verbale, note de receptie si constatare, rapoarte de inventariere etc.);
- Fluxurile financiare dintre persoana fizica si persoana juridica trebuie clar delimitate, pentru a nu fi recalificate de ANAF.
Spetele de mai sus demonstreaza ca, in contextul digitalizarii si al schimbului automat de informatii intre institutii, „solutiile creative” pentru evitarea impozitelor sunt rapid descoperite.
ANAF dispune astazi de instrumente moderne de analiza a riscului fiscal, iar incercarile de a ocoli legislatia genereaza impuneri suplimentare si sanctiuni, putand atrage si raspundere penala.
In actualul climat fiscal din ce in ce mai transparent, corectitudinea si documentarea riguroasa raman cea mai sigura strategie pentru orice contribuabil.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!



Un produs marca 