Noutati in fiscalitatea locala: al doilea pachet de masuri al Guvernului Bolojan

La scurt timp dupa intrarea in vigoare a primului pachet fiscal-bugetar (Legea nr. 141/2025), Guvernul revine cu o noua etapa de reforma, de aceasta data sub coordonarea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei (MDLPA). Proiectul de lege aflat in dezbatere publica urmareste consolidarea finantelor locale printr-o combinatie de majorari de venituri si optimizari administrative. Potrivit expunerii de motive, obiectivul central este sprijinirea autoritatilor locale in acoperirea cheltuielilor din resurse proprii, cu respectarea tintelor de deficit bugetar asumate la nivel european.
Contextul aparitiei proiectului
Documentul este justificat de mai multe presiuni externe si interne:
- recomandarile Comisiei Europene privind limitarea cheltuielilor si cresterea veniturilor fiscale;
- nevoia de a moderniza administratia locala, unde s-au identificat intarzieri si blocaje cauzate de birocratie, proceduri greoaie si lipsa resurselor pentru intretinerea patrimoniului public.
Pe acest fundal, noul proiect aduce modificari consistente la Codul fiscal, Codul de procedura fiscala si alte acte normative conexe.
Impozite pe cladiri: tratament mai dur pentru constructiile ilegale
Unul dintre cele mai discutate capitole vizeaza impozitarea cladirilor. Pentru lucrarile autorizate, baza de impunere va fi stabilita pe baza documentelor oficiale (autorizatie si proiect anexat).
Constructiile ridicate fara autorizatie (cu exceptia celor anterioare datei de 1 august 2001) vor fi impozitate in functie de suprafata executata si vor suporta o majorare de 100% a impozitului, aplicabila timp de 5 ani. Sunt vizate si cladirile edificate cu autorizatie expirata sau neprelungita, precum si cele finalizate doar partial. Pentru acestea, proprietarii vor fi obligati sa depuna declaratii pe baza proceselor-verbale de receptie partiala.
Masura are un dublu rol: descurajarea constructiilor ilegale si cresterea veniturilor bugetare locale.
In acest sens, la art. 460 din Codul fiscal, dupa alineatul (10) se vor introduce doua noi alineate (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
„(11) Pentru lucrarile realizate cu autorizatie de construire, valoarea de impozitare se calculeaza in raport cu informatiile cuprinse in anexa la cererea pentru emiterea autorizatiei de construire si/sau proiectul anexat la autorizatia de construire.
(12) Pentru lucrarile realizate fara autorizatie de construire, cu exceptia celor edificate anterior datei de 1 august 2001,valoarea de impozitare se calculeaza in raport cu suprafata cladirii executate si se stabileste un impozit majorat cu o cota de 100% fata de valoarea de impozitare stabilita conform legii, pentru o perioada de 5 ani, incepand cu anul urmator constatarii.”
Tehnologie in slujba fiscalitatii: inspectii cu drone si imagini satelit
Proiectul permite autoritatilor sa identifice imobile nedeclarate sau construite ilegal folosind drone, imagini satelit si alte tehnologii moderne. Folosirea dronelor, se va face cu avizul institutiilor care asigura respectarea drepturilor garantate inclusiv la nivelul Uniunii Europene. Imaginile obtinute, vot putea fi utilizate ca probe pentru aplicarea sanctiunilor privind disciplina in constructii, in conditiile legislatiei privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, dar si pentru impunerea din oficiu a cladirilor in conditiile prevederilor Codului de procedura fiscala.
Totodata, se prevede o interconectare automata intre compartimentele de urbanism si cele fiscale, pentru a elimina intarzierile si omisiunile in declararea cladirilor.
Publicarea restantierilor - si pentru persoane fizice
Un alt punct sensibil este extinderea obligatiei de publicare a listelor cu debitorii fiscali. Daca pana acum vizate erau in principal persoanele juridice, noile prevederi obliga autoritatile sa publice online si listele persoanelor fizice cu restante, cu detalierea cuantumului datoriilor.
In cazul persoanelor fizice, se va mentiona:
a) numele si prenumele;
b) denumirea unitatii administrativ-teritoriale unde-si are domiciliul fiscal;
c) numarul rolului nominal unic.
In oglinda, vor fi publicate si listele celor care si-au achitat la timp obligatiile, pentru a stimula conformarea voluntara.
Noi atributii si fonduri speciale pentru autoritatile locale
Pe langa masurile de sanctionare, proiectul introduce si instrumente noi pentru dezvoltarea comunitatilor:
- posibilitatea constituirii unui „Fond de regenerare locala” de pana la 5% din veniturile proprii, in scopul prezervarii fondului imobiliar valoros din punct de vedere cultural, istoric si arhitectural; in acest sens, se va modifica art. 36 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale.
- atributii sporite pentru consiliile locale in reglementarea activitatilor de jocuri de noroc, inclusiv instituirea unor taxe locale distincte;
- interdictia de a percepe taxe pentru eliberarea certificatelor de atestare fiscala si a adeverintelor necesare obtinerii actelor de identitate.
Pasii urmatori
Pentru a intra in vigoare, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, promulgat de Presedintele Romaniei si publicat in Monitorul Oficial. Exista posibilitatea ca Guvernul sa isi asume raspunderea, asa cum s-a intamplat cu primul pachet de reforma fiscala. Acest al doilea pachet de masuri marcheaza o schimbare de paradigma: fiscalitatea locala devine mai stricta si mai tehnologizata, iar autoritatile primesc instrumente suplimentare pentru a combate evaziunea si a valorifica patrimoniul. Ramane de vazut cat de eficient vor fi implementate aceste prevederi si ce impact vor avea asupra conformarii fiscale si a veniturilor colectate la nivel local.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!