Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Entitati si grupuri. Criterii de marime

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
27 Sep 2023


In functie de criteriile de marime, entitatile prevazute de Ordinul ministrului finantelor nr. 1802/2014 (SECTIUNEA 1.3 Categorii de entitati raportoare, punctul 9) se grupeaza in trei categorii, astfel: microentitati; entitati mici; entitati mijlocii si mari:

Tabel 1

Categorie de Entitati Raportoare
(la data bilantului)
Totalul Activelor (lei/euro) Cifra de Afaceri Neta (lei/euro) Numarul Mediu de Salariati
Microentitati Mai mic sau egal cu 1.500.000 lei / 338.310 euro Mai mic sau egal cu 3.000.000 lei / 676.620 euro Mai mic sau egal cu 10
Entitati Mici Mai mare de 1.500.000 lei si mai mic sau egal cu 17.500.000 lei / 3.946.953 euro Mai mare de 3.000.000 lei si mai mic sau egal cu 35.000.000 lei / 7.893.906 euro Mai mic sau egal cu 50
Entitati Mijlocii si Mari Mai mare de 17.500.000 lei / 3.946.953 euro Mai mare de 35.000.000 lei / 7.893.906 euro Mai mare de 50

Atunci cand, la data bilantului, o entitate depaseste sau inceteaza sa mai depaseasca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate de mai sus, acest fapt afecteaza aplicarea derogarilor prevazute de Ordinul 1802/2014, numai daca acest lucru are loc in doua exercitii financiare consecutive.

In functie de criteriile de marime, grupurile prevazute de OMFP nr. 1802/2014 (SECTIUNEA 1.3 punctul 10) se impart in doua categorii, astfel: grupuri mici si mijlocii, respectiv grupuri mari*:

Tabel 2

Categorie de Grupuri Raportoare Totalul Activelor (lei/euro) Cifra de Afaceri Neta (lei/euro) Numarul Mediu de Salariati
Grupuri Mici si Mijlocii Mai mic sau egal cu 105.000.000 lei / 23.681.717 euro Mai mic sau egal cu 210.000.000 lei / 47.363.435 euro Mai mic sau egal cu 250
Grupuri Mari Mai mare de 105.000.000 lei / 23.681.717 euro Mai mare de 210.000.000 lei / 47.363.435 euro Mai mare de 250
 
O societate-mama intocmeste situatii financiare anuale consolidate incepand cu primul exercitiu financiar in care sunt depasite criteriile de marime de mai sus, cu respectarea conditiilor prevazute la cap. 8 "Situatii financiare anuale consolidate si rapoarte consolidate" din Ordinul 1802/2014. Pentru urmatorul exercitiu financiar se aplica prevederile alin. (3) punctul 12 din OMFP 1802/2014:  
Atunci cand, la data bilantului, un grup depaseste sau inceteaza sa mai depaseasca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate la pct. 10 (Tabel 2) acest fapt are incidenta asupra aplicarii derogarilor prevazute de prezentele reglementari, numai daca acest lucru are loc in doua exercitii financiare consecutive.

Determinarea valorii criteriilor de marime prevazute mai sus, se bazeaza doar pe indicatorii corespunzatori societatii-mama si filialelor cuprinse in consolidare. La stabilirea criteriilor de marime, societatea-mama poate sa nu ia in considerare filialele pe care intentioneaza sa le excluda din consolidare in baza oricarei situatii prevazute la  punctul 504 din OMFP 1802/2014:
  O entitate, inclusiv o entitate de interes public, poate fi exclusa din situatiile financiare anuale consolidate daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii: 
   a) in cazurile extrem de rare in care informatiile necesare pentru intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate in conformitate cu prezentele reglementari nu pot fi obtinute fara cheltuieli disproportionate sau intarzieri nejustificate; 
   b) actiunile sau partile sociale ale entitatii in cauza sunt detinute exclusiv in vederea vanzarii lor ulterioare; sau 
   c) restrictii severe pe termen lung impiedica in mod substantial exercitarea de catre societatea-mama a drepturilor sale asupra activelor sau conducerii entitatii in cauza. 
 
*In scopul determinarii limitelor legate de totalul activelor si de cifra de afaceri neta,  nu se efectueaza nici compensarea prevazuta la pct. 508 alin. 1 din OMF 1802/2014:
(1) Valorile contabile ale actiunilor sau partilor sociale in capitalul entitatilor incluse in consolidare se compenseaza cu proportia pe care o reprezinta in capitalurile proprii ale acestor entitati, astfel: compensarea se efectueaza pe baza valorilor juste ale activelor si datoriilor identificabile la data achizitiei actiunilor sau partilor sociale ori, in cazul in care achizitia are loc in doua sau mai multe etape, la data la care entitatea a devenit o filiala.  

si nici eventualele eliminari ca urmare a aplicarii prevederilor pct. 512 alin. 1 din OMF 1802/2014:
(1) Situatiile financiare anuale consolidate prezinta activele, datoriile, pozitia financiara si profiturile sau pierderile entitatilor incluse in consolidare, ca si cum acestea ar fi o singura entitate. In special, din situatiile financiare anuale consolidate se elimina urmatoarele: 
   a) datoriile si creantele dintre entitati, inclusiv dividendele interne; 
   b) veniturile si cheltuielile aferente tranzactiilor dintre entitati; si 
   c) profiturile si pierderile rezultate din operatiuni efectuate intre entitati si care sunt incluse in valoarea contabila a activelor. 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...