Facturile stornate fara restituirea banilor atrag obligatii suplimentare de plata - TVA si impozit pe profit

O practica aparent inofensiva - emiterea unei facturi de stornare fara returnarea efectiva a sumelor incasate - poate avea consecinte fiscale serioase. O societate din domeniul constructiilor a aflat acest lucru pe propria piele, in urma unui control ANAF care a vizat perioada 2018–2024.
In esenta, firma stornase facturi emise anterior catre persoane fizice, insa nu a restituit si banii incasati prin virament bancar. Mai grav, nu a putut prezenta documente justificative care sa explice de ce a decis stornarea acelor facturi. In lipsa dovezilor, organele de inspectie fiscala au considerat ca TVA colectata trebuia mentinuta si achitata, intrucat operatiunea de stornare nu a fost completa - adica fara restituirea efectiva a sumelor.
Aceeasi logica a fost aplicata si in ceea ce priveste impozitul pe profit: pentru ca veniturile au fost diminuate artificial prin stornari nejustificate, fara returnarea sumelor si fara documente justificative, autoritatile fiscale nu au acceptat ajustarea bazei impozabile. Consecinta? Societatea a fost obligata sa plateasca suplimentar impozit pe profit aferent veniturilor pe care, in fapt, le-a incasat si pastrat.
Important de retinut:
- Emiterea unei facturi storno presupune intotdeauna corectarea tuturor elementelor legate de tranzactia initiala, inclusiv returnarea sumelor incasate.
- Daca restituirea banilor nu are loc, nu se poate vorbi de o diminuare reala a bazei de impozitare.
- In lipsa documentelor justificative - de exemplu, notificari din partea clientilor, contracte anulate, dovezi de plata inapoiata - autoritatile fiscale vor reincadra operatiunea si vor solicita plata TVA si a impozitului pe profit aferent.
- Practica stornarii facturilor fara suport economic real poate fi interpretata drept o tentativa de diminuare artificiala a obligatiilor fiscale.
Aceasta speta nu este singulara si demonstreaza inca o data ca documentele justificative nu sunt un „lux birocratic”, ci un element de baza pentru validarea oricarei operatiuni in contabilitate si in declaratiile fiscale.
Sfat:
Inainte de a emite o factura storno, analizati temeinic contextul economic al tranzactiei si asigurati-va ca exista atat baza legala, cat si documentatia aferenta. In caz contrar, va puteti expune la inspectii fiscale costisitoare si obligatii de plata suplimentare.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!