Fondurile asociatiilor de proprietari - posibilitatea de a fi folosite si pentru cheltuieli curente, nu doar pentru reparatii

Un proiect legislativ aflat in dezbaterea Senatului, aduce modificari importante asupra modului in care asociatiile de proprietari pot gestiona resursele financiare. Daca in prezent banii obtinuti din inchirierea spatiilor comune, din publicitate sau din dobanzi bancare pot fi utilizati exclusiv pentru constituirea fondului de reparatii, initiativa propune ca acestia sa poata fi directionati si catre cheltuielile curente, atunci cand fondul de rulment nu dispune de lichiditati suficiente.
De ce se doreste schimbarea legii?
Actuala forma a Legii nr. 196/2018, care reglementeaza infiintarea si functionarea asociatiilor de proprietari, obliga la constituirea a doua tipuri de fonduri:
- fondul de reparatii, alimentat cu veniturile obtinute din exploatarea proprietatii comune (inchirieri, publicitate, dobanzi).
Problema apare atunci cand fondul de rulment se goleste, iar asociatia nu poate acoperi la timp facturile, desi are bani disponibili in fondul de reparatii sau in alte fonduri speciale. In lipsa unei solutii legale, asociatiile risca sa ajunga in situatii extreme: blocaje financiare, acumularea de restante sau chiar debransarea de la utilitati.
Ce prevede proiectul?
Noua propunere legislativa introduce un articol suplimentar in Legea 196/2018. Astfel:
- in cazuri exceptionale, atunci cand rezervele din fondul de rulment sunt insuficiente, adunarea generala a proprietarilor va putea decide utilizarea banilor din fondul de reparatii sau din alte fonduri speciale pentru plata cheltuielilor curente;
- pentru fiecare situatie de acest fel va fi nevoie de o hotarare distincta a adunarii generale, ceea ce asigura un control riguros al utilizarii sumelor;
- scopul principal este evitarea dezechilibrelor de cash-flow ale asociatiilor si protejarea proprietarilor buni-platnici de consecintele intarzierilor cauzate de restantieri.
Argumentele initiatorilor
In expunerea de motive, parlamentarii care au depus proiectul arata ca reglementarea actuala este lacunara. Situatiile in care exista fonduri disponibile, dar acestea nu pot fi folosite, creeaza un paradox administrativ si financiar.
Initiatorii subliniaza ca noua regula nu este menita sa schimbe destinatia fondurilor in mod permanent, ci doar sa permita o utilizare temporara si punctuala, in situatii critice, astfel incat asociatiile sa evite sanctiuni si proceduri costisitoare din partea furnizorilor de utilitati.
Ce urmeaza?
Pentru a intra in vigoare, proiectul trebuie sa fie adoptat de Parlament, promulgat de Presedinte si publicat in Monitorul Oficial. Pana atunci, regulile actuale raman aplicabile: veniturile din exploatarea proprietatii comune pot fi folosite exclusiv pentru fondul de reparatii.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!