Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 30 Aprilie 2024

Guvernul a avizat favorabil initiativa privind insolventa persoanelor fizice

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
02 Oct 2014


Guvernul a avizat favorabil o initiativa legislativa, initiata de un deputat PSD, privind insolventa persoanelor fizice, in conditiile in care in ultimii doi ani s-a angajat constant fata de FMI, in scrisorile de intentie, sa faca toate eforturile pentru a evita adoptarea unor astfel de initiative.
 
Avizul favorabil este acordat in contextul in care premierul Victor Ponta a declarat, in vara acestui an, ca Romania nu va avea nevoie sa reinnoiasca acordul cu Fondul Monetar International (FMI), care ajunge la final anul viitor.
 
In ultimii doi ani, Executivul a respins mai multe initiative legislative pe aceasta tema.
 
In proiect se arata ca romanii care au datorii sau credite si rate la banci trebuie sa beneficieze de reglementari clare si coerente care sa protejeze persoanele fizice, debitori de buna credinta, de situatia in care, sufocati de cumulul de datorii pe care trebuie sa le ramburseze, ajung in imposibilitate de plata.
 
Scopul actului normativ este de a asigura acoperirea datoriilor persoanelor fizice fara activitati antreprenoriale, aflate in insolventa, prin intermediul rambursarii datoriilor in baza unui plan ori prin intermediul lichidarii bunurilor respectivilor debitori.
 
"Executarea silita trebuie sa fie o procedura aplicata numai in ultima instanta, atunci cand debitorul persoana fizica nu mai poate, din diferite motive imputabile acestuia, sa-si respecte angajamentele de la momentul contractarii creditului", se arata in proiect.
 
Debitorul va fi considerat in imposibilitate de a-si achita datoriile la scadenta daca este incapabil sa isi achite doua sau mai multe datorii, fata de doi sau mai multi creditori, in decurs de peste 30 de zile de la data scadenta a acestora. in aceasta situatie, va avea dreptul sa depuna o cerere de "insolventa" si o propunere de plan pentru rambursarea datoriilor.
 
Instanta nu va putea refuza deschiderea procedurii de insolventa exclusiv in temeiul faptului ca debitorul nu are destule bunuri sa acopere costurile procedurii, costurile urmand astfel sa fie suportate de catre stat.
 
In ultimii doi ani, inclusiv in scrisoarea de intentie convenita cu Fondul Monetar International si Comisia Europeana in primavara acestui an, Guvernul s-a angajat ca va lua toate masurile pentru a nu fi adoptata o legislatie privind falimentul personal si nici alte propuneri legislative privind recuperarea datoriilor, pe motiv ca ar putea fi "subminata" disciplina de plata a ratelor la credite.
 
"Deoarece mentinerea disciplinei de creditare printre debitori contribuie semnificativ la consolidarea stabilitatii financiare, vom face toate eforturile sa evitam adoptarea initiativelor legislative privind insolventa personala, care creeaza un hazard moral si sunt deschise spre abuzuri la scara larga de catre debitori, ceea ce ar submina disciplina de creditare", se angaja constant Guvernul.
 
Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta London Economics pentru Comisia Europeana, contractat in 2011 si finalizat anul trecut, Romania este una dintre putinele tari europene unde nu exista o legislatie privind insolventa persoanelor fizice, care nu beneficiaza de nicio forma de protectie in fata creditorilor odata ce ajung in situatia de a nu-si mai putea onora obligatiile financiare.
 
Desi FMI neaga ca s-ar fi implicat in aceasta dezbatere, raportul London Economics aminteste ca in scrisorile atasate acordului se mentioneaza ca guvernul va continua consultarile cu FMI si Comisia Europeana inainte de a introduce masuri precum cele prezente in proiectul privind legea insolventei personale, care ar putea creste indisciplina in randul debitorilor.
 
Banca Nationala, care s-a opus de asemenea initiativelor, a invocat stabilitatea sistemului bancar si posibilitatea ca bancile, confruntate cu legiferarea falimentului personal, sa ceara mai multe garantii pentru credite si sa restrictioneze accesul la finantare.US Commercial Service, agentie a guvernului SUA, noteaza ca numarul insuficient de judecatori si avocati specializati in proceduri de faliment ingreuneaza procesul judiciar in astfel de cazuri si impiedica de multe ori solutionarea in mod consecvent a dosarelor.
 
De asemenea, exista motive de ingrijorare legate de sistemul judiciar, care nu ar face fata numarului ridicat de dosare care ar ajunge in instanta in baza unei legi a falimentului personal.
 
Romania are in derulare un acord in valoare de 4 miliarde de euro cu FMI si Uniunea Europeana, din care nu intentioneaza insa sa acceseze fonduri. Scopul acordului este de a proteja Romania de eventuale socuri pe pietele financiare si de a ajuta la reducerea costurilor de finantare.
 
Romania a incheiat cu succes, in ultimii patru ani, doua acorduri cu FMI, UE si Banca Mondiala, in valoare de 20 miliarde euro, respectiv 5 miliarde euro. Al doilea acord, semnat in 2011 si finalizat anul trecut, a avut de asemenea caracter preventiv, autoritatile optand sa nu acceseze fondurile puse la dispozitie de creditorii externi.
 
Mai multi analisti contactati recent de MEDIAFAX au apreciat ca exista un mare risc ca acordul cu FMI sa fie rupt daca Executivul va pune in aplicare masuri electorale.
 
Sursa: Mediafax
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr292024

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei

de Profeanu Laura 29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...