Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Aprilie 2024

Impozit Minim: O noua perspectiva fiscala

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
14 Ian 2024


Articolul 18^1 din Codul fiscal introduce, incepand cu 01.01.2024, o noua regula fiscala destinata contribuabililor (altii decat cei mentionati in art. 15 din Codul fiscal) care inregistreaza o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro. Acesti contribuabili sunt acum obligati sa plateasca un impozit pe profit care nu poate fi mai mic decat un impozit minim calculat pe baza cifrei de afaceri.

Calculul impozitului minim

In situatia in care rezultatul fiscal este pierdere fiscala sau profit impozabil, inainte de recuperarea pierderii fiscale din anii precedenti, contribuabilul determina impozitul minim pe cifra de afaceri astfel:
IMCA = 1% x (VT - Vs - I - A), unde indicatorii au urmatoarea semnificatie:
IMCA - impozit minim pe cifra de afaceri;
VT - venituri totale;
Vs - venituri care se scad din veniturile totale, reprezentand:
-veniturile neimpozabile;
-veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
-veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
-veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
-veniturile din subventii;
-veniturile realizate din despagubiri;
-veniturile reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli;
I - valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024;
A - amortizarea contabila la nivelul costului istoric aferenta activelor achizitionate/produse incepand cu data de 1 ianuarie 2024.
Nu se cuprinde in acest indicator amortizarea contabila a activelor incluse in valoarea indicatorului I.

In cazul in care din aplicarea formulei rezulta o valoare negativa, impozitul minim este zero.

Compararea cu impozitul pe profit

Pentru efectuarea comparatiei intre impozitul pe profit si IMCA, impozitul pe profit reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii, ajustat astfel: din acest impozit pe profit se scad sumele reprezentand sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legilor speciale, precum si reducerea impozitului pe profit, conform OUG 153/2020,  dupa caz, si nu se scad sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 si impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei Agricole nr. 566/2004.

In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, prevederile de mai sus se aplica pentru trimestrele I, II si III, prin compararea IMCA cu platile anticipate, urmand ca definitivarea impozitului pe profit anual sa se efectueze pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.

Comparatia se efectueaza astfel:

pentru trim. I, cu plata anticipata aferenta acestui trimestru;
pentru trim. II, cu suma platilor anticipate aferente trim. I si II;
pentru trim. III, cu suma platilor anticipate aferente trim. I, II si III.

Impactul asupra grupurilor fiscale

In cazul grupului fiscal, cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro se calculeaza de persoana juridica responsabila, prin insumarea cifrei de afaceri a membrilor grupului fiscal, avand in vedere si urmatoarele reguli:
a) in cazul in care grupul aplica sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului, calculeaza IMCA, in functie de situatia individuala si il comunica persoanei juridice responsabile;
b) in cazul in care grupul aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, fiecare membru al grupului, calculeaza trimestrial IMCA, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; pentru definitivarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului, calculeaza IMCA, in functie de situatia individuala si il comunica persoanei juridice responsabile;
c) in cazul in care grupul aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, pentru determinarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului, calculeaza IMCA, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
d) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit determinat la nivelul grupului, cu valoarea insumata a IMCA transmise de membrii grupului fiscal. In cazul in care rezultatul fiscal al grupului este pierdere fiscala, impozitul grupului se datoreaza la nivelul valorii insumate a IMCA transmise de membrii grupului.

In cazul in care contribuabilul datoreaza IMCA, din acesta nu se scad sumele reprezentand impozitul pe profit scutit, redus si alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legilor speciale, precum si reducerea impozitului pe profit conform OUG 153/2020.

Implicatii pentru contribuabili in contextul sponsorizarilor si actelor de mecenat

Contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, scad sumele aferente din impozitul minim datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri;
valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit.

In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe minim datorat, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.

Articolul 18^1 marcheaza o schimbare semnificativa in legislatia fiscala, vizand o distributie mai echitabila a sarcinilor fiscale intre contribuabili.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024

Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...