Impozitul pe bacsis - intre intentie si realitate fiscala. O masura care (nu) a adus bani la buget

La peste un an de la intrarea in vigoare a legislatiei privind impozitarea bacsisului, realitatea bugetara contrazice asteptarile initiale. Desi masura a fost gandita pentru a fiscaliza o parte consistenta din veniturile angajatilor din HoReCa, sumele colectate efectiv sunt modeste si genereaza din ce in ce mai multe voci critice in randul operatorilor economici, dar si al parlamentarilor.
Sub 35 de milioane de lei in 2024. A meritat?
Conform unui raspuns oficial al Ministerului Finantelor transmis in aprilie 2025, suma totala declarata in formularul D100 pentru impozitul pe bacsis se ridica la 34,64 milioane lei in anul 2024. Pentru intreg anul 2023, valoarea colectata a fost chiar mai mica – 30,21 milioane lei.
Costuri mai mari, preturi crescute, venituri mici
Criticile la adresa acestei masuri nu s-au lasat asteptate. Atat organizatiile patronale din HoReCa, cat si o parte a parlamentarilor sustin ca efectele negative ale impozitului depasesc cu mult beneficiile. Pe de o parte, operatorii au fost obligati sa isi adapteze sistemele contabile si de plata, ceea ce a generat costuri suplimentare si o povara administrativa crescuta. Pe de alta parte, pentru a compensa aceste cheltuieli, multi dintre ei au fost nevoiti sa majoreze preturile, afectand astfel direct clientul final.
Mai mult, impozitarea a produs o demotivare a personalului, mai ales in randul ospatarilor, pentru care bacsisul reprezenta o componenta de baza a venitului lunar. Impozitarea acestei forme de recompensa, in lipsa unei cresteri salariale proportionale, a dus - conform unor semnale din piata - la o scadere a calitatii serviciilor in anumite locatii.
Initiativa legislativa pentru abrogare. Ce urmeaza?
In acest context, un grup de parlamentari a depus un proiect de lege care vizeaza eliminarea impozitului pe bacsis. Acestia argumenteaza ca masura nu a produs rezultatele asteptate si a generat un climat de nemultumire in randul angajatilor si antreprenorilor din HoReCa.
De altfel, initiatorii proiectului fac trimitere si la o estimare anterioara, realizata in 2019, care evalua potentialul de bacsis din Romania la valori cuprinse intre 750 milioane lei si 1,5 miliarde lei anual. Prin urmare, veniturile colectate efectiv (sub 35 milioane lei/an) se afla la o fractiune infima din potentialul estimat.
Poate fi inlocuit impozitul pe bacsis cu o alta masura?
Ministerul Finantelor nu a exprimat un punct de vedere clar privind sustinerea sau respingerea acestei initiative legislative. A precizat insa ca, in cazul eliminarii acestei surse de venit, impactul bugetar negativ estimat pentru 2025 este de aproximativ 32 milioane lei, iar compensarea ar necesita majorarea altor venituri bugetare.
Prin urmare, orice decizie de natura fiscala - chiar si una cu impact redus - trebuie dublata de o analiza atenta a surselor alternative, avand in vedere contextul bugetar deja tensionat.
Concluzie: intre reglementare si realitate
Impozitul pe bacsis a fost, in teorie, o masura bine-intentionata, menita sa fiscalizeze o sursa informala de venituri. In practica insa, conform datelor oficiale, aplicarea acestei reglementari a fost ineficienta din punct de vedere fiscal si costisitoare pentru mediul de afaceri.
In actuala perioada, in care digitalizarea fiscala (e-Factura, RO e-TVA) solicita deja efort suplimentar din partea contribuabililor, orice masura care adauga birocratie fara un beneficiu clar, devine discutabila.
Poate ca este momentul ca statul sa regandeasca aceasta forma de impozitare - fie prin simplificare, fie prin eliminare - si sa se concentreze pe masuri care aduc cu adevarat valoare adaugata la buget, fara a sufoca initiativa privata.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!