Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 August 2025

Mirosurile intra din nou in atentia autoritatilor: metodologie si plan de gestionare in consultare publica

25 Aug 2025

Dupa ani de amanari, Ministerul Mediului a publicat in transparenta doua proiecte importante pentru aplicarea Legii nr. 123/2020, cunoscuta drept „Legea mirosurilor”: Metodologia de stabilire a nivelului de disconfort olfactiv si Planul de gestionare a disconfortului olfactiv.

Desi legea prevedea ca aceste norme sa fie elaborate in cel mult sase luni de la intrarea sa in vigoare (iulie 2020), procesul a fost intarziat aproape cinci ani. Practic, fara aceste norme, legea nu a putut fi aplicata, iar autoritatile nu au avut instrumentele necesare pentru a sanctiona sau corecta situatiile de disconfort olfactiv.

Cum este definit si masurat disconfortul olfactiv

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Metodologia propune o abordare mixta, ce combina evaluarea subiectiva – prin perceptia populatiei afectate, jurnale de mirosuri si sondaje – cu evaluarea obiectiva, realizata prin masuratori standardizate (olfactometrie dinamica si metode de inspectie pe teren, conform standardelor europene).

Un rol central il au factorii FIDOL (Frecventa, Intensitate, Durata, Ofensivitate, Locatie), care permit descrierea impactului mirosurilor asupra oamenilor. De asemenea, metodologia stabileste praguri de expunere admisibile, adaptate la specificul zonelor (rezidentiale, mixte, industriale) si la sensibilitatea receptorilor, precum scoli, spitale sau zone turistice.

Reclamatiile cetatenilor - punctul de pornire al investigatiilor

Orice persoana care se considera afectata de un miros persistent va putea completa un jurnal al mirosurilor, pe o perioada de cateva saptamani, si il va transmite Directiei de Sanatate Publica. In baza acestor date, autoritatile vor investiga plangerea, parcurgand pasi clari: verificari la fata locului, evaluarea factorilor FIDOL, identificarea sursei si verificarea conformitatii cu autorizatiile de mediu.

Aceasta abordare pune accent pe experienta directa a cetatenilor, recunoscand perceptia publicului ca indicator principal al existentei disconfortului olfactiv.

Planul de gestionare - obligatie pentru operatorii economici

Cel de-al doilea document aflat in dezbatere vizeaza operatorii economici. Acestia vor fi obligati sa elaboreze un plan de gestionare a disconfortului olfactiv, document care trebuie sa includa:

- sursele de miros identificate si monitorizate;

- masuri tehnologice (biofiltre, instalatii de spalare a gazelor), operationale (intretinerea echipamentelor, gestionarea deseurilor) si urbanistice (planificarea zonelor de protectie);

- modalitati de monitorizare periodica si actualizare a planului;

- proceduri de raspuns la sesizarile cetatenilor .

Planul va fi obligatoriu nu doar pentru instalatiile noi, ci si pentru cele existente, mai ales acolo unde exista receptori sensibili sau unde comunitatea a formulat reclamatii.

Autoritatile si costurile

Metodologia atrage atentia si asupra responsabilitatii autoritatilor publice locale si centrale, care trebuie sa asigure monitorizarea si aplicarea masurilor. In plus, se introduce obligatia unei analize cost–beneficiu, pentru ca solutiile tehnologice impuse companiilor sa fie justificate si proportionale cu impactul asupra comunitatii.

Ce urmeaza

Cele doua proiecte se afla in prezent in consultare publica. Pentru a deveni aplicabile, ele trebuie aprobate prin ordin al ministrului Mediului si publicate in Monitorul Oficial. Abia dupa acest pas, Legea mirosurilor va putea fi pusa in aplicare efectiv, oferind un cadru clar pentru combaterea situatiilor de disconfort olfactiv.

 

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre mediu

10Aug2025

Certificare ISCC catre o companie romana. Prestatori persoane afiliate. Maniera de colaborare si facturare

de Otilia Roman valabil la 10 Aug 2025
Intrebare: Va adresam prezenta solicitare in vederea obtinerii unei opinii scrise privind regimul fiscal si legal aplicabil unui mecanism de facturare utilizat in cadrul unui grup de companii multinationale. Compania din Germania este o entitate acreditata care desfasoara activitati de certificare ISCC pentru clienti din diverse tari, inclusiv din Romania. Serviciile includ auditarea, validarea ...
15Iul2025

Valorificare stocuri ca deseuri

de Vera Constantin valabil la 15 Iul 2025
Intrebare: Fabrica face pasii necesari pentru a se inchide. Dupa oprirea productiei au ramas stocuri de materii prime de aproximativ 10 milioane ron. Aceste materii prime au fost achizitionate atat de pe piata interna, UE, dar si importuri (tva amanare la plata). S-a luat legatura cu furnizorii precum si cu alti producatori locali pentru a se preda aceste stocuri chiar si la un pret mai scazut, dar ...
14Iul2025

Facturare deseuri de fier. Taxa de mediu

de Vera Constantin valabil la 14 Iul 2025
Intrebare: Societatea A (platitoare de TVA) a predat catre Societatea B (neplatitoare de TVA) o cantitate de 1.000 kg deseu de fier rezultat in urma casarii/dezmembrarii unor mijloace fixe. Deseurile au fost cantitate la sediul Societatii B; In urma cantaririi Societatea B a emis un Borderou de achizitii in care s-a mentionat: Denumire deseu: Fier Cantitate: 1.000 kg; Pret Unitar 0.75 lei/kg; ...
14Iun2025

Excluderea salariatilor in concediu medical din calculul mediei angajatilor pentru fondul de handicap

de Profeanu Laura valabil la 14 Iun 2025
Intrebare: La stabilirea numarului mediu de salariati pentru calculul fondului de handicap datorat de o unitate cu peste 50 de angajati, se considera suspendati salariatii care sunt in concediul medical suportat din FNUASS?
16Mai2025

Obligatii privind Fondul pentru mediu

de Profeanu Laura valabil la 16 Mai 2025
Intrebare: Firma neplatitoare de tva, platitoare de impozit pe profit. Administratorul societatii isi schimba cod CAEN in comert cu ridicata al deseurilor si resturilor. O sa cumpere fier vechi de la persoane fizice si juridice, si o sa le vanda la Remat. Care este monografia contabila? Ce declaratii se depun? Societatea poate sa ramana in continuare neplatitoare de tva?

Achizitiile ecologice devin obligatorii pentru institutiile publice din 2025: ambitii mari, bugete limitate?

de Profeanu Laura 01 Mai 2025
Incepand cu 2025, autoritatile publice din Romania vor avea obligatia legala de a integra criterii de mediu in procedurile de achizitie publica, ca urmare a aprobarii Hotararii Guvernului nr. 427/2025 si a publicarii Programului national de achizitii ecologice 2025–2030 (PNAE). Este pentru prima data cand Romania adopta un astfel de cadru coerent, aliniindu-se astfel la tendintele ...
Vezi toate studiile de caz despre mediu keyboard_double_arrow_right
x