Modificari fiscale 04 - 10 octombrie 2021

12 Oct 2021
1. O.U.G. nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2
Ce prevede: Prin aceasta ordonanta de urgenta se stabilesc conditiile in care angajatii pot beneficia de zile libere pentru supravegherea copiilor cu varsta de pana la 12 ani inclusiv in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta fizica a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, unde acestia sunt inscrisi.
Zilele libere se pot acorda pe perioada starii de alerta si dupa incetarea acesteia, dar nu mai tarziu de finalizarea cursurilor anului scolar 2021-2022, fara a se include vacantele.
2. O.U.G. nr. 111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2
Publicat in: M.Of. nr. 945 din 04.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta ordonanta de urgenta se instituie urmatoarele masuri se protectie sociala:
- indemnizatie pe perioada suspendarii CIM pentru salariatii angajatorilor pe perioada intreruperii temporare a activitatii, total sau partial, in contextul cresterii incidentei raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si al masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei. Indemnizatia se acorda pana la data de 31 decembrie 2021 si este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021
- indemnizatie pe perioada intreruperii temporare a activitatii, total sau partial, in contextul cresterii incidentei raspandirii coronavirusului SARSCoV-2 si al masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei, pentru alte categorii de persoane care realizeaza venituri, dupa cum urmeaza:
- persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare.
- persoanele prevazute la art. 671 alin. (1) lit. a)-c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare
Indemnizatiile se acorda pana la 31 decembrie 2021 si sunt in cuantum lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021.
3. H.G. nr. 1.071/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata
Publicat in: M.Of. nr. 950 din 05.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta hotarare, incepand cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 2.550 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 15,239 lei/ora.
4. H.G. nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile
Publicat in: M.Of. nr. 955 din 06.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta hotarare se stabileste cadrul legal pentru implementarea pe intreg teritoriul Romaniei a sistemului de garantie-returnare aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile prevazute la art. 10 alin. (5) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare. Hotararea instituie o serie de obligatii pentru comercianti si producatorii care introduc pe piata nationala produse ambulate.
Sistemul de garantie returnare – SGR va intra in functiune incepand cu data de 1 octombrie 2022 si va fi obligatoriu tuturor producatorilor si comerciantilor in conditiile acestei hotarari, aplicandu-se atat produselor fabricate pe teritoriul national, cat si produselor importate sau achizitionate intracomunitar, in conditii nediscriminatorii, inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea participarii efective a operatorilor economici la functionarea sistemului si tarifele impuse acestora de catre administratorul SGR.
5. O.M.F.P. nr. 1244/2021 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul II al anului 2021
Publicat in: M.Of. nr. 956 din 06.10.2021
Ce prevede: Prin acest ordin valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa, stabilita potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificarile ulterioare, se stabileste la 490 lei. Aceasta valoarea se aplica pentru semestrul II al anului 2021, incepand cu luna octombrie 2021, si pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2022, respectiv februarie 2022 si martie 2022. In perioada aprilie – septembrie 2021 valoarea nominala a fost 480 lei.
6. O.M.F.P. nr. 1245/2021 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2021
Publicat in: M.Of. nr. 956 din 06.10.2021
Ce prevede: Ordinul stabileste valoarea nominala maxima a unui tichet de masa la nivelul sumei de 20,09 lei. Valoarea nominala astfel stabilita se aplica pentru semestrul II al anului 2021, incepand cu luna octombrie 2021 si pentru primele doua luni ale semestrului I al anului 2022, respectiv februarie 2022 si martie 2022. In perioada aprilie – septembrie 2021 valoarea maxima a fost 20.01 lei.
7. O.U.G. nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea
Publicat in: M.Of. nr. 960 din 07.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta ordonanta de urgenta se introduce cadrul legal privind implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica la nivel national.
Factura electronica este o factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronica si automata;
Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura devine operational in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta.
Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica in cazul existentei unei relatii B2G in situatia in care operatorii economici opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.
Si in relatia comerciala B2B emitentul facturii electronice poate opta pentru transmiterea acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. In situatia in care emitentul facturii electronice opteaza pentru transmiterea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, acesta este obligat sa fie inregistrat in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.
Factura electronica se transmite de catre emitent in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. In situatia in care factura electronica transmisa respecta structura prevazuta de ordonanta, se aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor si se comunica de indata destinatarului. Aplicarea semnaturii electronice a Ministerului Finantelor atesta primirea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.
Corectia facturii electronice comunicata destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem national privind factura electronica RO e-Factura.
Exemplarul original al facturii electronice se considera fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor.
8. H.G. nr. 1.090/2021 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 10 octombrie 2021, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
Publicat in: M.Of. nr. 962 din 07.10.2021
Ce prevede: Prin aceasta hotarare, incepand cu data de 10 octombrie 2021 se prelungeste cu 30 de zile starea de alerta pe intreg teritoriul tarii, instituita prin H.G nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, aprobata cu modificari si completari prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 5/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, si prelungita ulterior prin acte normative.
9. O.M.M.P.S. nr. 920/2021 pentru aprobarea modelelor cererii si declaratiei pe propria raspundere prevazute la art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2
Publicat in: M.Of. nr. 964 din 08.10.2021
Ce prevede: Ordinul aproba documentele conexe OUG 110/2021 respectiv modelul cererii de acordare zile libere pentru supravegherea copiilor cu varsta de pana la 12 ani inclusiv in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta fizica a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, unde acestia sunt inscrisi si al declaratiei pe proprie raspundere prevazuta la art. 5 alin. (3) din ordonanta de urgenta.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre indemnizatie
25Aug2025
Depunerea declaratiilor de asociatul unic in concediul de crestere copil
de
Florentina Buzea
valabil la 25 Aug 2025
Intrebare:
O firma de contabilitate cu asociat unic care este si administrator are 1 angajat (functia- contabil) care se ocupa de activitatea firmei si depune declaratiile clientilor cu semnatura asociatului unic.
Asociatul unic nu are contract de munca si nici contract de mandat in firma aceasta el are contract de munca la o alta firma.
Asociatul unic va intra in concediu de crestere copil.
...
25Aug2025
Venituri realizate pe perioada concediului pentru cresterea copilului
de
Dani Cucu
valabil la 25 Aug 2025
Intrebare:
Rog un raspuns urgent!
Daca asociata unica a firmei este in CIC pana la 2 ani, va mai beneficia de indemnizatia aferenta CIC, daca retrage dividende in acesti doi ani? Ce plafon poate avea ca venituri din investitii?
Pentru a angaja o persoana - post - manager, acesta e obligatoriu sa aiba studii economice pentru a ocupa functia?
Multumesc!
24Aug2025
Delegare vs mobilitate. Indemnizatii neimpozabile acordate salariatilor
de
Rodica Mantescu
valabil la 24 Aug 2025
Intrebare:
Societatea are sediul social in judetul Timis dar isi desfasoara activitatea in alte judete pentru anumite lucrari de instalatii sanitare. Lucrarile respective se intind si pe interval de mai multe luni firma inchiriind un apartament pentru cazarea salariatilor.
Spuneti-mi, va rog care este modalitatea prin care se poate acorda diurna salariatilor pe o perioada mai mare de 60 zile!!!
...
16Aug2025
Concediul pentru cresterea copilului. Activitati permise si plafonul veniturilor
de
Nicolae Liviu
valabil la 16 Aug 2025
Intrebare:
O angajata la entitatea unde are CIM cu norma intreaga de 8 ore/zi, in concediu de lauzie. Aceasta angajata este inclusa intr-un proiect important si entitatea doreste sa continue colaborarea si pe perioada de crestere copil.
Angajata ulterior concediului de lauzie intra in CCC.
Intrebare:
Are voie angajata sa revina la munca din CCC la acelasi angajator cu 1 ora /zi dupa o scurta ...
07Aug2025
Tratament fiscal si contabil acordare indemnizatie hrana
de
Costin A. Istrate
valabil la 07 Aug 2025
Intrebare:
In cadrul unui srl cu 5 angajati care lucreaza la 235 km fata de sediul social, acolo are lucrari contractate, administratorul doreste sa acorde bani pentru hrana muncitorilor, deoarece in localitatea unde se afla nici o societate nu are catering. Va rog sa ne ajutati cu un raspuns cum ar putea face acest lucru, o baza legala si o monografie contabila. Administratorul nu doreste sa dea tichete ...
01Aug2025
Concediul paternal. Contributii
de
Florentina Buzea
valabil la 01 Aug 2025
Intrebare:
In timpul suspendarii contractului de munca pentru concediul paternal, se achita contributiile salariale? Dar indemnizatia pentru aceasta perioada cine o achita? Poate sta mai putin de 10 zile lucratoare? Multumesc!
Vezi toate studiile de caz despre indemnizatie keyboard_double_arrow_right