Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024

Modificari fiscale 16 - 22 mai 2022

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
24 Mai 2022


1. O.M.F. nr. 1.113/2022 pentru completarea Procedurii de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.810/2019
 
Publicat in: M.Of. nr. 483 din 16.05.2022 
 
Ce prevede: Ordinul aduce completari cu privire la obligatiile bugetare care pot face obiectul restructurarii conform O.G. nr. 6/2019.

Conform prevederilor introduse prin acest ordin, se includ in obligatiile bugetare ce pot face obiectul restructurarii si obligatiile de plata reprezentand taxa pe valoarea adaugata cu scadente anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv si care rezulta din inscrierea in randurile de regularizari din decontul de TVA a taxei colectate, precum si a taxei deductibile, prin care se corecteaza taxa pe valoarea adaugata cu scadente anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv.

Ori de cate ori se face o regularizare, in scopul stabilirii obligatiilor de plata accesorii ce pot face obiectul restructurarii, debitorii trebuie sa detalieze in planul de restructurare informatiile cu privire la taxa pe valoarea adaugata inscrisa pe randul de regularizare, cu precizarea perioadei fiscale, a scadentei, precum si a sumei aferente.

2. O.M.F. nr. 1.108/2022 privind modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 105/2016 pentru aprobarea Normelor privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevazuta la art. 293 alin. (1) lit. d) si art. 395 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si a Procedurii privind autorizarea unor organisme pentru a importa bunuri in regim de scutire
 
Publicat in: M.Of. nr. 486 din 16.05.2022 
 
Ce prevede: Prin acest ordin competenta in analiza si solutionarea cererilor de autorizare pentru a importa bunuri in regim de scutire de TVA se transfera catre Autoritatea Vamala Romana, prin unitatile sale subordinate. Autoritatea Vamala Romana este un organ de specialitate al administratiei publice centrale in domeniul vamal, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Finantelor, infiintata prin Legea 268/2021 ca efect al reorganizarii prin divizare partiala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Cererile privind autorizarea unor organisme pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata TVA, nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a acestui ordin, se solutioneaza in conformitate cu prevederile acestui ordin. Deciziile privind aprobarea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata TVA, emise pana la data intrarii in vigoare a acestui ordin, se aplica pana la expirarea perioadei de valabilitate.
 
3. Legea nr. 135/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative
 
Publicat in: M.Of. nr. 489 din 17.05.2022 
 
Ce prevede: Prin aceasta lege se stabilesc urmatoarele:
  • facilitatile pentru salariatii din constructii se vor aplica conform unei procedurii ce urmeaza a fi aprobata prin ordin al ministrului finantelor, in termen de 30 de zile de la publicarea acestei legi, metodologia de calcul aprobata prin ordin al presedintelui Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza nu se mai aplica iar Declaratia 112 reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.
  • introducerea unor facilitati similare celor pentru constructii, pentru pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor la angajatorii care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati in sectorul agricol si in industria alimentara definite de urmatoarele coduri CAEN:
1.cod CAEN 01: Agricultura, vanatoare si servicii anexe
011 - Cultivarea plantelor nepermanente;
012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente;
013 - Cultivarea plantelor pentru inmultire;
014 - Cresterea animalelor;
015 - Activitati in ferme mixte (cultura vegetala combinata cu cresterea animalelor);
016 - Activitati auxiliare agriculturii si activitati dupa recoltare;
2.cod CAEN 10: Industria alimentara;
  • pana la sfarsitul anului 2022, pentru sectorul agricol si in industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de minimum 3.000 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand in medie 17,928 lei/ora. In perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2028, pentru sectorul agricol si in industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de minimum 3.000 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna. Aceste prevederi se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege.
  • legea a intrat in vigoare la data de 20 mai 2022 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iunie 2022 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iunie 2022.
 
4. Legea nr. 139/2022 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea

Publicat in: M.Of. nr. 490 din 17.05.2022 
 
Ce prevede:  Prin aceasta lege se stabilesc aduc unele modificari privind utilizarea facturii electronice si se introduce obligatia de a emite facturi electronice si a le transmite prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura pentru operatorii economici stabiliti in Romania, in relatia B2G, incepand cu data de 1 iulie 2022.

Facturile electronice vor fi insotite de sigiliul electronic al Ministerului Finantelor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Aplicarea sigiliului electronic al Ministerului Finantelor atesta primirea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Exemplarul original al facturii electronice se considera fisierul de tip XML insotit de sigiliul electronic al Ministerului Finantelor.

Operatorii economici inregistrati in Registrul RO e-Factura care nu dispun de o aplicatie de conversie pot utiliza aplicatia informatica pusa la dispozitie de Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, la momentul operationalizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.

In termen de 30 de zile de la data adoptarii Deciziei de autorizare a Romaniei sa aplice o masura speciala de derogare de la articolele 178, 218 si 232 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cu modificarile ulterioare, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se stabilesc categoriile de operatori economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obligatia de a emite facturi electronice in relatia B2B si de a le transmite prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, precum si data de la care intervine aceasta obligatie.
 
5. O.U.G. nr. 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

Publicat in: M.Of. nr. 494 din 18.05.2022 
 
Ce prevede: Prin aceasta lege se introduce:
  • O facilitate in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, constand in introducerea unui venit neimpozabil si neinclus in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii, pentru o suma de 200 de lei reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor in urmatoarele situatii:
a) angajatorii majoreaza voluntar, oricand in perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv, nivelul salariului de baza lunar brut cu suma de 200 de lei, respectiv de la 2.550 de lei la 2.750 de lei, pentru salariatii care desfasoara activitate in baza contractelor individuale de munca, in executare la data de 1 iunie 2022, ce prevad un nivel al salariului de baza lunar brut la aceeasi data, fara a include sporuri si alte adaosuri, egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin Hotararea Guvernului nr. 1.071/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata;
b) nivelul salariului de baza lunar brut stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este de 2.750 de lei, in cazul persoanelor nou-angajate in perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv.
Suma de 200 de lei nu se ia in calcul pentru aplicarea deducerilor personale.
Facilitatea se aplica in perioada in care salariul majorat/de incadrare, dupa caz, este mentinut/stabilit la nivelul de 2.750 de lei, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate in perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv.
Suma de 200 de lei se diminueaza in functie de:
a) perioada din luna pentru care s-a acordat majorarea salariala;
b) data de la care angajatii noi sunt incadrati in munca la un nivel al salariului de 2.750 de lei;
c) fractia din luna pentru care se determina veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) data de la care inceteaza contractul individual de munca.
Aceste prevederi nu sunt aplicabile personalului salarizat potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • O obligatie de raportare in sarcina furnizorilor de servicii postale de trimitere contra ramburs.
Furnizorul de servicii postale de trimitere contra ramburs este obligat, sub rezerva respectarii inviolabilitatii secretului corespondentei, sa furnizeze lunar organului fiscal central informatii referitoare la trimiterile postale care au ca particularitate achitarea de catre destinatar expeditorului, prin intermediul retelei postale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii postale inregistrate.

Informatiile referitoare la trimiterile postale se refera la:
a) numarul de inregistrare si data trimiterii postale;
b) datele de identificare a expeditorului;
c) numele si prenumele in cazul persoanelor fizice si denumirea in cazul persoanelor juridice destinatare;
d) adresele de expeditie, respectiv livrare;
e) contravaloarea bunului livrat.

Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculata de la data primirii de catre organul fiscal central, urmand ca datele sa fie sterse automat dupa implinirea acestui termen. Furnizorul de servicii postale informeaza persoanele ale caror date cu caracter personal sunt prelucrate privind transmiterea acestora catre organul fiscal central.
Persoanele ale caror date cu caracter personal sunt prelucrate beneficiaza de toate drepturile prevazute de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor)."

Furnizarea informatiilor se face prin completarea unei declaratii pe propria raspundere de catre contribuabili/platitori ori, dupa caz, de catre furnizorii de servicii postale de trimitere contra ramburs.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr152024

Teritorii terte

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Teritoriile terte sunt definite in contextul legislatiei vamale a Uniunii Europene ca fiind teritorii care, desi sunt parte din teritoriul vamal al UE, sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal. Potrivit art. 337 din Codul fiscal, acestea includ: Insulele Canare - Un arhipelag situat in Atlantic, apartinand Spaniei. Insulele Aland - Un arhipelag in Marea Baltica, ...
Mar302024

Guvernul a extins perioada de gratie pentru e-Factura in relatia B2B

de Profeanu Laura 30 Mar 2024
Guvernul Romaniei a adoptat recent Ordonanta de Urgenta nr. 30/2024, o masura asteptata cu interes de catre mediul de afaceri, in contextul implementarii sistemului electronic de facturare (e-Factura) in relatiile B2B (business-to-business). Aceasta ordonanta vine ca o mana de ajutor pentru contribuabili, oferindu-le o perioada extinsa de adaptare la noile cerinte fara riscul de a fi ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Feb122024

Corectia facturilor electronice

de Profeanu Laura 12 Feb 2024
Odata cu implementarea obligatorie a sistemului e-Factura de la 1 ianuarie 2024 pentru relatiile comerciale B2B procedura de corectie a facturilor electronice capata o noua dimensiune. Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice, precum si ...