Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 10 Mai 2024

Modificari fiscale 23 - 29 mai 2022

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil

1. Legea 142/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
 
Publicat in: M.Of. nr. 502 din 23.05.2022 
 
Ce prevede: Legea aduce modificari in domeniul impunerii castigurilor din investitii – transferul titlurilor de valoare si castigul/pierderea din operatiuni cu instrumentele financiare derivate, incepand cu 01 ianuarie 2023

Prin aceasta lege se implementeaza un sistem de impozitare la sursa de catre intermediarii definiti potrivit legislatiei in materie, societatile de administrare a investitiilor, societatile de investitii autoadministrate, administratorii de fonduri de investitii alternative, rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent care efectueaza transferurile/operatiunile prevazute la art. 94 si 95 din Codul fiscal. Impozitul se calculeaza la fiecare transfer/operatiune, atat pentru veniturile obtinute din Romania, cat si pentru cele obtinute din strainatate, astfel:
 
a) in cazul titlurilor de valoare:
(i) prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii;
 
b) in cazul operatiunilor cu instrumente financiare derivate:
(i) prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii. Pentru determinarea perioadei in care au fost detinute se considera ca titlurile de valoare si instrumentele financiare sunt instrainate/rascumparate in aceeasi ordine in care au fost dobandite, respectiv primul intrat - primul iesit, pe fiecare simbol.
 
Impozitul pe venit calculat si retinut la sursa se declara si se vireaza la bugetul de stat de catre aceste entitati pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut si este impozit final.
 
Castigul/Pierderea din operatiuni cu instrumentele financiare derivate care nu sunt efectuate printr-un intermediar definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman sau nerezident care are in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, se determina de catre beneficiarul de venit, pe baza de documente justificative. Determinarea castigului/pierderii se efectueaza anual, cumulat, la sfarsitul anului fiscal.
 
Legea prevede urmatoarele masuri tranzitorii:
 
a) pentru anul fiscal cuprins intre 1 ianuarie 2022 - 31 decembrie 2022, inclusiv, se procedeaza dupa cum urmeaza:
 
(i) pentru castigurile/pierderile aferente perioadei, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare la data realizarii castigului/inregistrarii pierderii;
(ii) pierderea neta obtinuta din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate care nu au fost efectuate prin intermediari rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent, aferenta anului fiscal 2022, respectiv perioadei cuprinse intre 1 ianuarie 2022-31 decembrie 2022, inclusiv, se reporteaza si se compenseaza, potrivit regulilor de reportare;
 
b) in cazul transferului titlurilor de valoare si operatiunilor cu instrumente financiare derivate, efectuate prin intermediari rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent, dobandite anterior datei de 1 ianuarie 2023, impozitul se calculeaza astfel:
 
(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra castigului realizat incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru cele detinute o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 1% asupra castigului determinat potrivit legii, realizat incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru cele detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
 
c) pierderile obtinute si necompensate pana la data de 1 ianuarie 2023 din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate efectuate prin intermediari rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent nu se reporteaza, acestea reprezentand pierderi definitive ale contribuabilului indiferent de data la care au fost inregistrate.
 
 
2. Legea nr. 144/2022 pentru modificarea si completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
 
Publicat in: M.Of. nr. 502 din 23.05.2022 
 
Ce prevede: Legea implementeaza cadrul legal pentru ca Registrul general de evidenta a salariatilor sa fie accesibil online pentru salariati/fosti salariati, in privinta datelor care ii privesc.

Dreptul de acces se limiteaza la vizualizarea, descarcarea si tiparirea acestor date, precum si la generarea online si descarcarea unui extras din registru. Vechimea in munca si/sau in specialitate poate fi dovedita si cu acest extras.  Metodologia de intocmire a registrului general de evidenta a salariatilor, inregistrarile care se efectueaza, conditiile privind accesul online al salariatilor sau al fostilor salariati la datele din registru, inclusiv conditiile privind dovada vechimii in munca si/sau in specialitate precum si orice alte elemente in legatura cu intocmirea acestora se vor stabili prin hotarare a Guvernului.
 
3. H.G. nr. 664/2022 privind reactualizarea valorii taxelor pentru activitatile miniere, prevazute de Legea minelor nr. 85/2003
 
Publicat in: M.Of. nr. 502 din 23.05.2022 
 
Ce prevede: Valoarea taxelor anuale, prevazute la art. 44 alin. (2)-(4) din Legea minelor nr. 85/2003, reactualizate prin aceasta hotarare sunt: 
a) taxa anuala pentru activitatea de prospectiune - 411 lei/km2;
b) taxa anuala pentru activitatea de explorare - 1.651 lei/km2;
c) taxa anuala pentru activitatea de exploatare - 41.275 lei/km2.
 
4. O.A.N.A.F. nr. 1000/2022 privind aprobarea procedurilor de anulare a obligatiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. I din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative
 
Publicat in: M.Of. nr. 517 din 26.05.2022 
 
Ce prevede: Ordinul aproba:
 
a) Procedura privind intocmirea si transmiterea de catre structura de inspectie fiscala a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de art. I din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative, individualizate in decizii de impunere emise si comunicate contribuabilului in perioada cuprinsa intre 1 iulie 2015 si data intrarii in vigoare a legii, prevazuta in anexa nr. 1;

b) Procedura pentru emiterea deciziei de anulare a obligatiilor fiscale in baza prevederilor art. I din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative, prevazuta in anexa nr. 2;

c) modelul formularului "Decizie de anulare a obligatiilor fiscale", prevazut in anexa nr. 3.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai092024

Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - impozitul pe cifra de afaceri

de Profeanu Laura 09 Mai 2024
Legea 296/2023 a introdus in Codul fiscal la art. Art. 18^2, un impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine. Masura vizeaza cresterea veniturilor bugetare prin impunerea unei taxari mai agresive asupra sectorului bancar, recunoscut pentru generarea de venituri ...
Mai012024

Proiect de OUG. Se extinde lista contribuabililor obligati sa faca raportari in e-Transport pentru transporturile internationale de bunuri

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Recent, Guvernul a adoptat un proiect de OUG care propune extinderea listei de contribuabili obligati sa efectueze raportari in Sistemul national de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri, RO e-Transport. Masura extinderii urmareste intensificarea luptei impotriva fenomenelor de frauda si evaziune fiscala asociate cu comercializarea bunurilor pe teritoriul national si ...
Mai072024

Amanarea termenului pentru declararea si plata impozitului pe bunurile de valoare mare

de Profeanu Laura 07 Mai 2024
Prin OUG nr. 43/2024, publicata la data de 30 aprilie 2024, Guvernul a decis sa amane termenul pentru declararea si plata impozitului special destinat proprietatilor imobiliare de valoare mare, pana la data de 30 septembrie 2024. Modificarea a fost justificata, intrucat: - baza de impozitare pentru impozitul pe cladiri nu s-a prevazut in cuprinsul deciziei de impunere; - in prezent, aceasta ...
Apr302024

Rectificarea declaratiilor fiscale dupa primirea notificarii de conformare emisa de organul fiscal

de Profeanu Laura 30 Apr 2024
Recent, in Monitorul Oficial Partea I nr. 374 din 22 aprilie 2024, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 779/2024 care aduce modificari semnificative in cadrul procesului de declarare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale. Aceste schimbari survin in urma adoptarii O.U.G. nr. 188/2022, care a introdus in Codul de procedura fiscala, la art. 121^1, procedura conformarii ...
Apr292024

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei

de Profeanu Laura 29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...