Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Modificari fiscale 22 - 28 ianuarie 2024

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
31 Ian 2024


1. O.M.F. nr. 85/2024 pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea
Publicat in: M.Of. nr. 75 din 26.01.2024
Ce prevede: Ordinul introduce prevederi privind raportarea unor aspecte de durabilitate in reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 si cele aprobate prin OMFP 2844/2016.
Aspecte de durabilitate inseamna factori de mediu, factori sociali si care privesc drepturile omului si factori de guvernanta, inclusiv factori de durabilitate. Factori de durabilitate  inseamna aspectele de mediu, sociale si cele legate de forta de munca, respectarea drepturilor omului, chestiunile legate de combaterea coruptiei si a darii de mita.
 
Entitatile mijlocii si mari includ in raportul administratorilor informatiile necesare pentru intelegerea impactului entitatii asupra aspectelor de durabilitate si informatiile necesare pentru intelegerea modului in care aspectele de durabilitate afecteaza dezvoltarea, performanta si pozitia entitatii.
Este reglementata si raportarea consolidata privind durabilitatea.
 
Aceste prevederi se aplica pentru exercitiile financiare care incep la urmatoarea data:
a) 1 ianuarie 2024:
(i) de catre entitatile de interes public care depasesc, la data bilantului, criteriile prevazute la pct. 9 alin. (4) din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1.802/2014  precum si numarul mediu de 500 de salariati in cursul exercitiului financiar;
(ii) de catre entitatile de interes public, care sunt societati-mama ale unui grup mare, care depasesc, la data bilantului, pe baza consolidata, numarul mediu de 500 de salariati in cursul exercitiului financiar;
 
b) 1 ianuarie 2025:
(i) de catre entitatile care depasesc criteriile prevazute la pct. 9 alin. (4) din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1.802/2014, altele decat entitatile mentionate la lit. a) pct. (i);
(ii) de catre entitatile care sunt societati-mama ale unui grup mare, altele decat cele mentionate la lit. a) pct. (ii);
 
c) 1 ianuarie 2028, de catre entitatile prevazute la sectiunea 72.1 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1.802/2014 
Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic aplica prevederile prezentului articol de la inceputul primului exercitiu financiar ales, care incepe ulterior datelor de mai sus.
 
Pentru entitatile care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP 2844/2016 aceste prevederi se aplica pentru exercitiile financiare care incep la urmatoarea data:
a) 1 ianuarie 2024:
(i) de catre entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a) si b) din OMFP 2844/2016, care depasesc, la data bilantului, criteriile prevazute la pct. 483 alin. (1) pct. 2 din anexa nr. 1 la acest ordin precum si numarul mediu de 500 de salariati in cursul exercitiului financiar;
(ii) de catre entitatile prevazute la pct. 483 alin. (1) pct. 1 din anexa nr. 1 la OMFP 2844/2016, care sunt societati-mama ale unui grup mare, care depasesc, la data bilantului, pe baza consolidata, numarul mediu de 500 de salariati in cursul exercitiului financiar;

b) 1 ianuarie 2025:
(i) de catre entitatile care depasesc criteriile prevazute la pct. 483 alin. (1) pct. 2 din anexa nr. 1 la OMFP 2844/2016, altele decat entitatile mentionate la lit. a) pct. (i);
(ii) de catre entitatile care sunt societati-mama ale unui grup mare, altele decat cele mentionate la lit. a) pct. (ii);

c) 1 ianuarie 2026, de catre entitatile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a) din OMFP 2844/2016, care nu depasesc criteriile prevazute la pct. 483 alin. (1) pct. 2 din anexa nr. 1 la acest ordin.

d) 1 ianuarie 2028, de catre entitatile prevazute la sectiunea 72.1 din anexa nr. 1 la OMFP 2844/2016 

Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic aplica prevederile prezentului articol de la inceputul primului exercitiu financiar ales, care incepe ulterior datelor de mai sus.
Aceste prevederi transpun Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE si a Directivei 2013/34/UE in ceea ce priveste raportarea privind durabilitatea de catre intreprinderi, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022;
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...