Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Noi reglementari pentru amanarea platii TVA in Vama (OUG 115/2023)

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
27 Dec 2023


Noi reglementari pentru amanarea platii TVA in Vama (OUG 115/2023)

OUG 115/2023 a adus modificari importante in legislatia fiscala, cu un impact semnificativ si asupra modului in care agentii economici din Romania gestioneaza TVA-ul la importuri. Una dintre cele mai relevante schimbari se refera la amanarea platii TVA in vama pentru operatorii economici autorizati (AEO) si cei care utilizeaza proceduri vamale simplificate.

Contextul Legislativ:

In prezent, Codul fiscal (art. 326) permite amanarea platii TVA pentru importuri, agentilor economici care indeplinesc anumite criterii, inclusiv detinerea unui certificat AEO sau a unei autorizatii EIDR (Entry in the Declarant's Records). Aceasta facilitate permite companiilor sa nu plateasca efectiv TVA-ul la momentul vamuirii, ci sa il inregistreze atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de TVA:

Art. 326. - Plata taxei la buget
(1) Orice persoana trebuie sa achite taxa de plata organelor fiscale pana la data la care are obligatia depunerii unuia dintre deconturile sau declaratiile prevazute la art. 323  (Decontul de taxa) si 324 (Decontul special de taxa si alte declaratii).
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), persoana impozabila inregistrata conform art. 316 va evidentia in decontul prevazut la art. 323, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 297-301, taxa aferenta achizitiilor intracomunitare, bunurilor si serviciilor achizitionate in beneficiul sau, pentru care respectiva persoana este obligata la plata taxei, in conditiile prevazute la art. 307 alin. (2) - (6).
(3) Taxa pentru importuri de bunuri, cu exceptia importurilor scutite de taxa, se plateste la organul vamal in conformitate cu reglementarile in vigoare privind plata drepturilor de import. Importatorii care detin o autorizatie unica pentru proceduri vamale simplificate, eliberata de alt stat membru, sau care efectueaza importuri de bunuri in Romania din punct de vedere al TVA pentru care nu au obligatia de a depune declaratii vamale de import trebuie sa plateasca taxa pe valoarea adaugata la organul vamal pana la data la care au obligatia depunerii declaratiei de import pentru TVA si accize.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), nu se face plata efectiva la organele vamale pentru:
a) importurile efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la alin. (4 indice 1) si care au obtinut certificat de amanare de la plata, conform procedurii stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice;
b) importurile efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au obtinut certificat de operator economic autorizat,
c) importurile efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au obtinut autorizatie de depunere a unei declaratii vamale sub forma unei inscrieri in evidentele declarantului;
d) importurile de bunuri prevazute la art. 331 alin. (2) lit. b)c) si i) -k), realizate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316.
d) importurile de bunuri prevazute la art. 331 alin. (2) lit. a) -c) si lit. i) -k), realizate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316.

Schimbarile aduse de OUG 115/2023: Conform noilor reglementari, incepand cu 1 ianuarie 2024, amanarea platii TVA la import va putea fi aplicata doar de agentii economici certificati AEO care folosesc procedura de vamuire centralizata sau EIDR. Vamuirea centralizata permite depunerea declaratiilor vamale la un singur birou vamal, chiar daca marfurile sunt prezentate fizic in alte locatii.

Astfel, prin exceptie de la prevederile art. 326  alin. (3) din Codul fiscal, incepand cu 01.01.2024 nu se face plata efectiva la organele vamale pentru:
-importurile efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la alin. (4 indice 1) si care au obtinut certificat de amanare de la plata;
-importurile efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care depun declaratii vamale prin utilizarea procedurii de vamuire centralizata, conform art. 179 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare;
-importurile efectuate prin depunerea unei declaratii vamale sub forma unei inscrieri in evidentele declarantului, de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 si care au obtinut autorizatie conform art. 182 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare;
-importurile de bunuri prevazute la art. 331 alin. (2) lit. b)c) si i) -k), lit. a) -c) si lit. i) -k), realizate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316.

Implicatii pentru agentii economici importatori: Agentii economici care au realizat importuri sub pragul de 50 de milioane de lei in ultimele sase luni si nu sunt eligibili pentru un certificat de amanare de la plata TVA in vama, vor trebui sa adopte proceduri simplificate de vamuire pentru a beneficia de amanarea platii TVA, ceea ce presupune ca efect, reducerea timpilor de asteptare in vama si simplificarea procedurilor vamale.

Consideratii finale: Aceste modificari sunt parte din eforturile Guvernului de a creste eficienta colectarii obligatiilor bugetare si de a imbunatati colectarea TVA la bugetul de stat. Agentii economici trebuie sa fie constienti de aceste schimbari si sa se pregateasca corespunzator pentru a asigura conformitatea cu noile reglementari.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...