Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 22 Octombrie 2025

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

13 Apr 2024

Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua expansiune si de o importanta majora in contextul digitalizarii economice.

Proiectul de ordin privind raportarea CESOP, necesita aprobarea ANAF si publicarea in Monitorul Oficial pentru a deveni aplicabil. Prin implementarea acestuia, se urmareste o monitorizare mai eficienta a tranzactiilor transfrontaliere pentru a combate frauda de TVA in comertul online. Conform documentelor obtinute????, prestatorii de servicii de plati online vor fi responsabili pentru depunerea declaratiei 396, care trebuie sa fie transmisa exclusiv online, pana in ultima zi a lunii urmatoare fiecarui trimestru calendaristic la care se refera informatiile, care se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.

Primul termen limita de depunere a declaratiei 396 este pe 30 aprilie 2024. Raportarea trebuie sa includa toate platile transfrontaliere efectuate in primul trimestru al anului 2024, adica in perioada ianuarie - martie 2024.

Procedura de depunere
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Declaratia 396 trebuie completata electronic si transmisa prin portalul e-guvernare.ro. Datele raportate trebuie sa fie validate in prealabil prin utilizarea DUK Integrator, disponibil pe portalul ANAF, pentru a asigura acuratetea informatiilor. In plus, ANAF va efectua propriile verificari, si daca declaratiile vor fi respinse, va fi necesara redepunerea formularului??, in acelasi termen de depunere, prevazut pentru raportarea initiala.

Potrivit pct. 5 din Anexa la proiectul de ordin, in situatia in care  prestatorii de servicii de plata, constata erori in formularul depus initial, acestia pot sa corecteze informatiile referitoare la datele eronate, prin depunerea unui nou formular 396, cel tarziu inainte de sfarsitul perioadei de 5 ani de pastrare a datelor, conform art. 24c alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata.

Obligatiile prestatorilor de servicii

Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa raporteze tranzactiile cand presteaza servicii care implica mai mult de 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar, in cursul unui trimestru calendaristic.

Numarul de plati transfrontaliere se calculeaza pentru fiecare stat membru si pentru fiecare element de identificare al beneficiarului. Daca beneficiarul are mai multe elemente de identificare, calculul se efectueaza pe baza fiecarui beneficiar in parte. Acest lucru este important pentru garanta ca tranzactiile nu sunt subraportate din cauza folosirii multiplelor identificatori de catre beneficiari.

Exceptii la obligatie:

Obligatia de raportare nu se aplica atunci cand prestatorii de servicii de plata ai platitorului efectueaza o plata catre un beneficiar al carui prestator de servicii de plata se afla intr-un stat membru, identificabil prin codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care confirma locatia prestatorului. Aceasta exceptie ajuta la simplificarea procedurilor de raportare cand tranzactiile implica entitati financiare din state membre.

Includerea in calcul:

Chiar si in cazul exceptiilor mentionate, prestatorii de servicii de plata ai platitorului trebuie sa includa aceste tranzactii in calculul total al platilor transfrontaliere, asigurandu-se ca toate platile sunt luate in considerare pentru raportare. Aceste detalii sunt esentiale pentru prestatorii de servicii de plata, deoarece necesita o intelegere precisa si o gestionare atenta a datelor pentru a se conforma reglementarilor si pentru a evita posibilele sanctiuni legate de nerespectarea cerintelor de raportare.

Ce sunt platile transfrontaliere?

Platile transfrontaliere sunt o componenta esentiala a comertului international si al serviciilor financiare moderne. Ele sunt definite in Codul fiscal la art. 321^2, modificat de Legea 33/2024.

O plata transfrontaliera implica transferul de fonduri intre doua parti aflate in jurisdictii diferite. Pentru a incadra o plata ca fiind transfrontaliera, trebuie indeplinite urmatoarele conditii:
  • Platitorul trebuie sa se afle intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-o zona/tara terta.
  • Beneficiarul platii trebuie sa fie situat intr-un alt stat membru, pe un teritoriu tert sau intr-o tara terta.
Deci, atat platitorul cat si beneficiarul platii se afla in jurisdictii diferite, ceea ce impune cerinte specifice pentru monitorizarea si raportarea acestor plati de catre prestatorii de servicii de plata.

Impactul asupra Comertului Electronic

Cresterea comertului electronic a facilitat vanzarea transfrontaliera de bunuri si servicii, dar a creat si probleme in ceea ce priveste aplicarea corecta a normelor de TVA. CESOP este un raspuns la aceste probleme, oferind autoritatilor fiscale uneltele necesare pentru a detecta si controla activitatile frauduloase??.

Concluzii

Introducerea raportarii CESOP marcheaza un pas important in adaptarea legislatiei fiscale la realitatile economiei digitale. Este vital pentru toti actorii implicati, de la prestatori de servicii de plati la comerciantii online, sa inteleaga noile cerinte si sa se conformeze termenelor stabilite pentru a evita sanctiunile.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre comert online

09Oct2025

Acordare coduri de reducere

de Vera Constantin valabil la 09 Oct 2025
Intrebare: Societatea face comert online cu produse cosmetice. Colaboreaza cu influenceri cu contract de colaborare. In luna septembrie, societatea a organizat o campanie prin care oricarui influencer care isi extindea echipa de influenceri cu inca 5 persoane, i se acorda un cod de reducere pe care il poate folosi doar pe site-ul companiei pentru achizitia de produse cosmetice. Prin folosirea acestui ...
12Oct2025

Intreprindere mica in regim special de scutire TVA, obligatia inregistrarii TVA pentru operatiuni cu locul in Romania si in alte state membre

de Amelia Dumitras valabil la 12 Oct 2025
Intrebare: Firma X neinregistrata in scopuri de tva in Romania, vinde prin intermediul unui site tablouri pictorilor. Clientii sunt din UE si non ue, persoane fizice si persoane juridice. Firma incaseaza contravaloarea tablourilor pe care ulterior plateste catre pictor. Firma X incaseaza comision dupa vanzarea tabloului. Trebuie sa inregistrez in contabilitate tablou, si in ce cont? Vanzarea ca sa pot ...
30Sep2025

Vanzare online ghiduri motivationale. Clienti persoane fizice din UE

de Vera Constantin valabil la 30 Sep 2025
TVA
Intrebare: Societate cu sediul in Romania, neplatitoare de TVA, cu cod special de TVA, desfasoara cursuri online motivationale si vinde online prin STRIPE ghiduri motivationale de cunoastere de sine. Beneficiarii sunt persoane fizice in general, stabilite in Romania si in UE. Intrebare: 1- pentru facturarea ghidurilor motivationale de cunoastere de sine, achitate prin platforma STRIPE, cum se vor ...
30Sep2025

Comert online bijuterii. Monografie contabila

de Mariana Prejbeanu valabil la 30 Sep 2025
Intrebare: Va rog, o monografie contabila comert online cu bijuterii importate din Dubai.
17Iul2025

RO e-factura, facturi emise de un tert, comert online

de Amelia Dumitras valabil la 17 Iul 2025
Intrebare: In luna iunie am demarat proiectul de comercializare de bunuri in sistem on line prin intermediul platformei EU PLATESC. Conform contractului incheiat intre parti acest partener emite factura catre client in numele nostru (autofactura), o incarca pe SPV si incaseaza in numele nostru, contra unui comision. Va rog sa ne ajutati in clarificarea acestor operatiuni, respectiv: - mai este necesara ...
15Mai2025

Metoda cantitativ-valorica pentru comertul online

de Gina Popescu valabil la 15 Mai 2025
Intrebare: O societate cu raspundere limitata (SRL), care desfasoara activitate de comert online (vanzare de produse prin intermediul unei platforme proprii), doreste sa tina evidenta contabila a stocurilor in gestiune la pret de achizitie. Mentionez ca societatea utilizeaza un program de facturare distinct, in care evidentiaza separat stocurile si vanzarile, iar acest program permite urmarirea ...
Vezi toate studiile de caz despre comert online keyboard_double_arrow_right
x
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua expansiune si de o importanta majora in contextul digitalizarii economice.