Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Mai 2024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua expansiune si de o importanta majora in contextul digitalizarii economice.

Proiectul de ordin privind raportarea CESOP, necesita aprobarea ANAF si publicarea in Monitorul Oficial pentru a deveni aplicabil. Prin implementarea acestuia, se urmareste o monitorizare mai eficienta a tranzactiilor transfrontaliere pentru a combate frauda de TVA in comertul online. Conform documentelor obtinute????, prestatorii de servicii de plati online vor fi responsabili pentru depunerea declaratiei 396, care trebuie sa fie transmisa exclusiv online, pana in ultima zi a lunii urmatoare fiecarui trimestru calendaristic la care se refera informatiile, care se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.

Primul termen limita de depunere a declaratiei 396 este pe 30 aprilie 2024. Raportarea trebuie sa includa toate platile transfrontaliere efectuate in primul trimestru al anului 2024, adica in perioada ianuarie - martie 2024.

Procedura de depunere

Declaratia 396 trebuie completata electronic si transmisa prin portalul e-guvernare.ro. Datele raportate trebuie sa fie validate in prealabil prin utilizarea DUK Integrator, disponibil pe portalul ANAF, pentru a asigura acuratetea informatiilor. In plus, ANAF va efectua propriile verificari, si daca declaratiile vor fi respinse, va fi necesara redepunerea formularului??, in acelasi termen de depunere, prevazut pentru raportarea initiala.

Potrivit pct. 5 din Anexa la proiectul de ordin, in situatia in care  prestatorii de servicii de plata, constata erori in formularul depus initial, acestia pot sa corecteze informatiile referitoare la datele eronate, prin depunerea unui nou formular 396, cel tarziu inainte de sfarsitul perioadei de 5 ani de pastrare a datelor, conform art. 24c alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata.

Obligatiile prestatorilor de servicii

Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa raporteze tranzactiile cand presteaza servicii care implica mai mult de 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar, in cursul unui trimestru calendaristic.

Numarul de plati transfrontaliere se calculeaza pentru fiecare stat membru si pentru fiecare element de identificare al beneficiarului. Daca beneficiarul are mai multe elemente de identificare, calculul se efectueaza pe baza fiecarui beneficiar in parte. Acest lucru este important pentru garanta ca tranzactiile nu sunt subraportate din cauza folosirii multiplelor identificatori de catre beneficiari.

Exceptii la obligatie:

Obligatia de raportare nu se aplica atunci cand prestatorii de servicii de plata ai platitorului efectueaza o plata catre un beneficiar al carui prestator de servicii de plata se afla intr-un stat membru, identificabil prin codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care confirma locatia prestatorului. Aceasta exceptie ajuta la simplificarea procedurilor de raportare cand tranzactiile implica entitati financiare din state membre.

Includerea in calcul:

Chiar si in cazul exceptiilor mentionate, prestatorii de servicii de plata ai platitorului trebuie sa includa aceste tranzactii in calculul total al platilor transfrontaliere, asigurandu-se ca toate platile sunt luate in considerare pentru raportare. Aceste detalii sunt esentiale pentru prestatorii de servicii de plata, deoarece necesita o intelegere precisa si o gestionare atenta a datelor pentru a se conforma reglementarilor si pentru a evita posibilele sanctiuni legate de nerespectarea cerintelor de raportare.

Ce sunt platile transfrontaliere?

Platile transfrontaliere sunt o componenta esentiala a comertului international si al serviciilor financiare moderne. Ele sunt definite in Codul fiscal la art. 321^2, modificat de Legea 33/2024.

O plata transfrontaliera implica transferul de fonduri intre doua parti aflate in jurisdictii diferite. Pentru a incadra o plata ca fiind transfrontaliera, trebuie indeplinite urmatoarele conditii:
  • Platitorul trebuie sa se afle intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-o zona/tara terta.
  • Beneficiarul platii trebuie sa fie situat intr-un alt stat membru, pe un teritoriu tert sau intr-o tara terta.
Deci, atat platitorul cat si beneficiarul platii se afla in jurisdictii diferite, ceea ce impune cerinte specifice pentru monitorizarea si raportarea acestor plati de catre prestatorii de servicii de plata.

Impactul asupra Comertului Electronic

Cresterea comertului electronic a facilitat vanzarea transfrontaliera de bunuri si servicii, dar a creat si probleme in ceea ce priveste aplicarea corecta a normelor de TVA. CESOP este un raspuns la aceste probleme, oferind autoritatilor fiscale uneltele necesare pentru a detecta si controla activitatile frauduloase??.

Concluzii

Introducerea raportarii CESOP marcheaza un pas important in adaptarea legislatiei fiscale la realitatile economiei digitale. Este vital pentru toti actorii implicati, de la prestatori de servicii de plati la comerciantii online, sa inteleaga noile cerinte si sa se conformeze termenelor stabilite pentru a evita sanctiunile.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai132024

In atentia agentilor economici comercianti de autovehicule noi si uzate

de Profeanu Laura 13 Mai 2024
Comerciantii de autovehicule noi si uzate trebuie sa fie permanent informati despre normele si practicile corecte impuse de Codul fiscal dar si de ANPC. Fisele de control publicate pe site ANPC ofera un cadru clar al asteptarilor in domeniu si reprezinta totodata un instrument valoros pentru evitarea sanctiunilor care pot urca pana la sume considerabile. Aceste controale pot fi declansate fie din ...
Mai012024

Modificari ale Sistemului informatic national RO e-Case de marcat electronice in vederea precompletarii decontului de TVA

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Executivul a adoptat un proiect de Ordonanta de Urgenta care impune modificari in modul in care casele de marcat transmit informatii catre autoritatile fiscale, pentru functionarea eficienta a noului sistem RO e-TVA, destinat precompletarii deconturilor de TVA. In acest context, al adoptarii si implementarii sistemului informatic national RO e-TVA, este foarte importanta intelegerea corelatiilor ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr152024

Teritorii terte

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Teritoriile terte sunt definite in contextul legislatiei vamale a Uniunii Europene ca fiind teritorii care, desi sunt parte din teritoriul vamal al UE, sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal. Potrivit art. 337 din Codul fiscal, acestea includ: Insulele Canare - Un arhipelag situat in Atlantic, apartinand Spaniei. Insulele Aland - Un arhipelag in Marea Baltica, ...