Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 30 Aprilie 2024

Teritorii terte

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
15 Apr 2024


Teritoriile terte sunt definite in contextul legislatiei vamale a Uniunii Europene ca fiind teritorii care, desi sunt parte din teritoriul vamal al UE, sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal. Potrivit art. 337 din Codul fiscal, acestea includ:
  1. Insulele Canare - Un arhipelag situat in Atlantic, apartinand Spaniei.
  2. Insulele Aland - Un arhipelag in Marea Baltica, parte a Finlandei.
  3. Insulele Anglo-Normande (Channel Islands) - Includ Jersey, Guernsey si alte insule mici, care sunt dependente ale Coroanei Britanice.
  4. Teritoriile Franceze - mentionate in art. 349 si art. 355 alin. (1) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
Art. 349 al Tratatului privind Functionarea UE, reflecta recunoasterea particularitatilor regiunilor ultraperiferice ale UE si necesitatea adoptarii unor masuri specifice pentru a sprijini dezvoltarea acestora. Aceste regiuni includ Guadelupa, Guyana Franceza, Martinica, Reunion, Saint-Barthelemy, Saint-Martin, insulele Azore, Madeira si Canare. Aceste zone se confrunta cu probleme din cauza departarii, insularitatii, dimensiunilor reduse, reliefului dificil, climei dificile si dependentei economice de un numar mic de produse. Acesti factori combinati, inhiba dezvoltarea economica si sociala.

Masurile adoptate in temeiul art. 349, includ ajustari ale politicilor UE in domenii precum vama, fiscalitatea, agricultura, pescuitul, aprovizionarea cu materii prime si accesul la fonduri structurale. Aceste masuri sunt concepute pentru a atenua dificultatile asociate cu constrangerile geografice si economice ale acestor regiuni, incercand sa stabilizeze economia lor si sa imbunatateasca nivelul de trai.

Art. 355 alin. (1) al din Tratatul privind functionarea UE, prevede ca dispozitiile tratatelor UE se aplica acestor teritorii ultraperiferice in conformitate cu prevederile art. 349. Aceasta inseamna ca, in timp ce tratatele UE sunt in general aplicabile, modul in care sunt aplicate poate fi adaptat pentru a raspunde nevoilor specifice acestor regiuni.

Asadar, tratamentul diferit aplicat teritoriilor terte si regiunilor ultraperiferice este o recunoastere a faptului ca uniformitatea politicilor nu serveste intotdeauna cel mai bine interesele acestor regiuni diverse. UE cauta sa asigure ca legislatia si politicile sale promoveaza integrarea si uniformitatea la nivelul blocului, recunoscand si raspunzand totodata adecvat la diversele realitati locale.

Alte teritorii terte care nu fac parte din teritoriul vamal al UE includ:
  • Insula Helgoland si teritoriul Busingen (Germania)
  • Ceuta si Melilla (enclave spaniole in Africa de Nord)
  • Livigno (Italia)
Aceste zone beneficiaza de un statut special care influenteaza tranzactiile comerciale si fiscale, datorita legilor vamale specifice aplicate.

Implicatii fiscale si vamale
Operatiunile cu produse accizabile provenind din sau avand ca destinatie aceste teritorii sunt tratate diferit, exemplificandu-se:
  • Principatul Monaco: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Franta.
  • San Marino: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Italia.
  • Zonele Akrotiri si Dhekelia: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Cipru.
  • Insula Man: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Regatul Unit.
  • Jungholz si Mittelberg: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Germania.
De ce aceste teritorii terte sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal?

Teritoriile terte sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal din mai multe motive, care se leaga de structura politica, juridica si economica specifica fiecarei zone.
Multe teritorii terte au un statut special datorita istoriei lor, relatiilor coloniale sau acordurilor autonome cu UE. De exemplu, Insulele Canare sunt parte a Spaniei, dar nu sunt incluse in unele politici fiscale aplicate in restul Spaniei sau UE, din cauza izolarii lor geografice si economice specifice.

Teritoriile terte pot avea sisteme fiscale si vamale diferite pentru a stimula dezvoltarea economica locala, pentru a proteja economia locala sau pentru a reglementa comertul si circulatia bunurilor intr-un mod care sa reflecte nevoile si realitatile specifice ale teritoriului. De exemplu, Livigno in Italia beneficiaza de scutiri de taxe pentru a ajuta la sustinerea economiei locale intr-o zona montana izolata.

Unele teritorii terte au acorduri comerciale sau vamale specifice cu UE sau cu alte natiuni, care nu se aplica restului teritoriului unui stat membru. Aceste acorduri sunt menite sa faciliteze schimburile comerciale specifice si sa abordeze problemele geopolitice sau economice unice. Tratamentul diferit poate fi folosit pentru a controla inflatia, pentru a evita speculatiile fiscale sau pentru a reglementa piata interna. Diferentele in tratamentul fiscal si vamal pot, de asemenea, sa ajute la protejarea producatorilor locali sau a industriei din aceste teritorii.

In esenta, tratamentul diferit al teritoriilor terte permite UE si statelor membre sa abordeze complexitatile specifice ale fiecarui teritoriu, optimizand politicile economice pentru beneficiul local dar si pentru integrarea mai larga in cadrul UE. Aceasta flexibilitate ajuta la echilibrarea intereselor diverse intr-un bloc comunitar mare si diversificat.

Concluzie
Este important pentru companiile care efectueaza tranzactii internationale sa inteleaga statutul acestor teritorii terte si sa se conformeze reglementarilor vamale si fiscale aplicabile. Acest lucru poate afecta atat costurile operationale si fiscale, cat si procedurile de conformitate.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr132024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

de Profeanu Laura 13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...
Feb092024

Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online

de Profeanu Laura 09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal. Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata. Modificarile propuse urmeaza ...
Nov242023

Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024

de Profeanu Laura 24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024. Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele: - Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...
Ian252021

Modificari fiscale in saptamana 11-16 ianuarie 2021

de Irina Dumitrescu 25 Ian 2021
O.A.N.A.F nr. 51/2021 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa Publicat in: M.Of. nr. 59 din 19.01.2021   Ce prevede: Ordinul modifica ...