Teritorii terte
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
15 Apr 2024
Teritoriile terte sunt definite in contextul legislatiei vamale a Uniunii Europene ca fiind teritorii care, desi sunt parte din teritoriul vamal al UE, sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal. Potrivit art. 337 din Codul fiscal, acestea includ:
Masurile adoptate in temeiul art. 349, includ ajustari ale politicilor UE in domenii precum vama, fiscalitatea, agricultura, pescuitul, aprovizionarea cu materii prime si accesul la fonduri structurale. Aceste masuri sunt concepute pentru a atenua dificultatile asociate cu constrangerile geografice si economice ale acestor regiuni, incercand sa stabilizeze economia lor si sa imbunatateasca nivelul de trai.
Art. 355 alin. (1) al din Tratatul privind functionarea UE, prevede ca dispozitiile tratatelor UE se aplica acestor teritorii ultraperiferice in conformitate cu prevederile art. 349. Aceasta inseamna ca, in timp ce tratatele UE sunt in general aplicabile, modul in care sunt aplicate poate fi adaptat pentru a raspunde nevoilor specifice acestor regiuni.
Asadar, tratamentul diferit aplicat teritoriilor terte si regiunilor ultraperiferice este o recunoastere a faptului ca uniformitatea politicilor nu serveste intotdeauna cel mai bine interesele acestor regiuni diverse. UE cauta sa asigure ca legislatia si politicile sale promoveaza integrarea si uniformitatea la nivelul blocului, recunoscand si raspunzand totodata adecvat la diversele realitati locale.
Alte teritorii terte care nu fac parte din teritoriul vamal al UE includ:
Implicatii fiscale si vamale
Operatiunile cu produse accizabile provenind din sau avand ca destinatie aceste teritorii sunt tratate diferit, exemplificandu-se:
Teritoriile terte sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal din mai multe motive, care se leaga de structura politica, juridica si economica specifica fiecarei zone.
Multe teritorii terte au un statut special datorita istoriei lor, relatiilor coloniale sau acordurilor autonome cu UE. De exemplu, Insulele Canare sunt parte a Spaniei, dar nu sunt incluse in unele politici fiscale aplicate in restul Spaniei sau UE, din cauza izolarii lor geografice si economice specifice.
Teritoriile terte pot avea sisteme fiscale si vamale diferite pentru a stimula dezvoltarea economica locala, pentru a proteja economia locala sau pentru a reglementa comertul si circulatia bunurilor intr-un mod care sa reflecte nevoile si realitatile specifice ale teritoriului. De exemplu, Livigno in Italia beneficiaza de scutiri de taxe pentru a ajuta la sustinerea economiei locale intr-o zona montana izolata.
Unele teritorii terte au acorduri comerciale sau vamale specifice cu UE sau cu alte natiuni, care nu se aplica restului teritoriului unui stat membru. Aceste acorduri sunt menite sa faciliteze schimburile comerciale specifice si sa abordeze problemele geopolitice sau economice unice. Tratamentul diferit poate fi folosit pentru a controla inflatia, pentru a evita speculatiile fiscale sau pentru a reglementa piata interna. Diferentele in tratamentul fiscal si vamal pot, de asemenea, sa ajute la protejarea producatorilor locali sau a industriei din aceste teritorii.
In esenta, tratamentul diferit al teritoriilor terte permite UE si statelor membre sa abordeze complexitatile specifice ale fiecarui teritoriu, optimizand politicile economice pentru beneficiul local dar si pentru integrarea mai larga in cadrul UE. Aceasta flexibilitate ajuta la echilibrarea intereselor diverse intr-un bloc comunitar mare si diversificat.
Concluzie
Este important pentru companiile care efectueaza tranzactii internationale sa inteleaga statutul acestor teritorii terte si sa se conformeze reglementarilor vamale si fiscale aplicabile. Acest lucru poate afecta atat costurile operationale si fiscale, cat si procedurile de conformitate.
- Insulele Canare - Un arhipelag situat in Atlantic, apartinand Spaniei.
- Insulele Aland - Un arhipelag in Marea Baltica, parte a Finlandei.
- Insulele Anglo-Normande (Channel Islands) - Includ Jersey, Guernsey si alte insule mici, care sunt dependente ale Coroanei Britanice.
- Teritoriile Franceze - mentionate in art. 349 si art. 355 alin. (1) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
Masurile adoptate in temeiul art. 349, includ ajustari ale politicilor UE in domenii precum vama, fiscalitatea, agricultura, pescuitul, aprovizionarea cu materii prime si accesul la fonduri structurale. Aceste masuri sunt concepute pentru a atenua dificultatile asociate cu constrangerile geografice si economice ale acestor regiuni, incercand sa stabilizeze economia lor si sa imbunatateasca nivelul de trai.
Art. 355 alin. (1) al din Tratatul privind functionarea UE, prevede ca dispozitiile tratatelor UE se aplica acestor teritorii ultraperiferice in conformitate cu prevederile art. 349. Aceasta inseamna ca, in timp ce tratatele UE sunt in general aplicabile, modul in care sunt aplicate poate fi adaptat pentru a raspunde nevoilor specifice acestor regiuni.
Asadar, tratamentul diferit aplicat teritoriilor terte si regiunilor ultraperiferice este o recunoastere a faptului ca uniformitatea politicilor nu serveste intotdeauna cel mai bine interesele acestor regiuni diverse. UE cauta sa asigure ca legislatia si politicile sale promoveaza integrarea si uniformitatea la nivelul blocului, recunoscand si raspunzand totodata adecvat la diversele realitati locale.
Alte teritorii terte care nu fac parte din teritoriul vamal al UE includ:
- Insula Helgoland si teritoriul Busingen (Germania)
- Ceuta si Melilla (enclave spaniole in Africa de Nord)
- Livigno (Italia)
Implicatii fiscale si vamale
Operatiunile cu produse accizabile provenind din sau avand ca destinatie aceste teritorii sunt tratate diferit, exemplificandu-se:
- Principatul Monaco: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Franta.
- San Marino: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Italia.
- Zonele Akrotiri si Dhekelia: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Cipru.
- Insula Man: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Regatul Unit.
- Jungholz si Mittelberg: Tratate ca deplasari dinspre sau catre Germania.
Teritoriile terte sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal din mai multe motive, care se leaga de structura politica, juridica si economica specifica fiecarei zone.
Multe teritorii terte au un statut special datorita istoriei lor, relatiilor coloniale sau acordurilor autonome cu UE. De exemplu, Insulele Canare sunt parte a Spaniei, dar nu sunt incluse in unele politici fiscale aplicate in restul Spaniei sau UE, din cauza izolarii lor geografice si economice specifice.
Teritoriile terte pot avea sisteme fiscale si vamale diferite pentru a stimula dezvoltarea economica locala, pentru a proteja economia locala sau pentru a reglementa comertul si circulatia bunurilor intr-un mod care sa reflecte nevoile si realitatile specifice ale teritoriului. De exemplu, Livigno in Italia beneficiaza de scutiri de taxe pentru a ajuta la sustinerea economiei locale intr-o zona montana izolata.
Unele teritorii terte au acorduri comerciale sau vamale specifice cu UE sau cu alte natiuni, care nu se aplica restului teritoriului unui stat membru. Aceste acorduri sunt menite sa faciliteze schimburile comerciale specifice si sa abordeze problemele geopolitice sau economice unice. Tratamentul diferit poate fi folosit pentru a controla inflatia, pentru a evita speculatiile fiscale sau pentru a reglementa piata interna. Diferentele in tratamentul fiscal si vamal pot, de asemenea, sa ajute la protejarea producatorilor locali sau a industriei din aceste teritorii.
In esenta, tratamentul diferit al teritoriilor terte permite UE si statelor membre sa abordeze complexitatile specifice ale fiecarui teritoriu, optimizand politicile economice pentru beneficiul local dar si pentru integrarea mai larga in cadrul UE. Aceasta flexibilitate ajuta la echilibrarea intereselor diverse intr-un bloc comunitar mare si diversificat.
Concluzie
Este important pentru companiile care efectueaza tranzactii internationale sa inteleaga statutul acestor teritorii terte si sa se conformeze reglementarilor vamale si fiscale aplicabile. Acest lucru poate afecta atat costurile operationale si fiscale, cat si procedurile de conformitate.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr132024
Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online
de
Profeanu Laura
13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Mar122024
Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop)
Contextul ...
Feb212024
Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului
de
Profeanu Laura
21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024.
Vechile si noile ...
Feb092024
Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online
de
Profeanu Laura
09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal.
Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata.
Modificarile propuse urmeaza ...
Nov242023
Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024
de
Profeanu Laura
24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024.
Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele:
- Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...
Ian252021
Modificari fiscale in saptamana 11-16 ianuarie 2021
de
Irina Dumitrescu
25 Ian 2021
O.A.N.A.F nr. 51/2021 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa
Publicat in: M.Of. nr. 59 din 19.01.2021
Ce prevede: Ordinul modifica ...