Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 31 Iulie 2025

Obligatii privind DORA - Regulamentul ce redefineste rezilienta digitala in sectorul financiar

20 Ian 2025

Incepand cu 17 ianuarie 2025, entitatile financiare din Uniunea Europeana trebuie sa respecte noi reguli stricte privind securitatea cibernetica si rezilienta operationala digitala, conform Regulamentului (UE) 2022/2554, cunoscut sub numele „DORA” (Digital Operational Resilience Act). Regulamentul stabileste un cadru unitar pentru gestionarea riscurilor IT&C si raportarea incidentelor cibernetice, consolidand securitatea infrastructurilor digitale ale sectorului financiar.

Ce inseamna rezilienta operationala digital si risc TIC?

DORA defineste rezilienta digitala ca abilitatea unei entitati financiare de a asigura integritatea si continuitatea serviciilor sale financiare, inclusiv in timpul unor perturbari semnificative. Regulamentul impune dezvoltarea unor mecanisme robuste pentru protejarea retelelor si sistemelor informatice si crearea unui plan pentru gestionarea eficienta a incidentelor IT&C.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Risc TIC inseamna orice circumstanta care poate fi identificata in legatura cu utilizarea retelelor si a sistemelor informatice care, daca se materializeaza, poate compromite securitatea retelelor si a sistemelor informatice, prin crearea de efecte negative in mediul digital sau fizic.

Principalele cerinte ale regulamentului

1. Gestionarea riscurilor IT&C:

  • Elaborarea unui cadru detaliat de gestionare a riscurilor IT&C.
  • Politici si proceduri pentru identificarea, prevenirea si remedierea vulnerabilitatilor.

2. Raportarea incidentelor IT&C:

  • Notificarea autoritatilor competente in cazul incidentelor majore.
  • Posibilitatea de raportare voluntara a amenintarilor cibernetice semnificative.

3. Testarea rezilientei operationale:

  • Introducerea unor programe de testare a infrastructurilor IT, inclusiv teste avansate bazate pe simulari ale amenintarilor reale.

4. Relatia cu furnizorii terti de servicii IT&C:

  • Stabilirea unor reguli stricte pentru contractele cu furnizorii terti, inclusiv drepturi de audit si monitorizare continua.
  • Supravegherea directa a furnizorilor esentiali de servicii IT&C de catre autoritatile competente.

5. Schimbul de informatii:

  • Promovarea colaborarii intre entitatile financiare prin crearea unor mecanisme voluntare de schimb de informatii privind amenintarile si vulnerabilitatile.

Entitatile vizate

Potrivit art. 2 din Regulamentul (UE) 2022/2554, sunt vizate urmatoarele entitati:

a) institutiile de credit;

b) institutiile de plata, inclusiv institutiile de plata exceptate in temeiul Directivei (UE) 2015/2366;

c) prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi;

d) institutiile emitente de moneda electronica, inclusiv institutiile emitente de moneda electronica exceptate in temeiul Directivei 2009/110/CE;

e) firmele de investitii;

f) prestatorii de servicii de criptoactive autorizati in temeiul unui regulament al Parlamentului European si al Consiliului privind pietele criptoactivelor si de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 si (UE) nr. 1095/2010 si a Directivelor 2013/36/UE si (UE) 2019/1937 si emitentii de tokenuri raportate la active;

g) depozitarii centrali de titluri de valoare;

h) contrapartile centrale;

i) locurile de tranzactionare;

j) registrele centrale de tranzactii;

k) administratorii de fonduri de investitii alternative;

l) societatile de administrare;

m) furnizorii de servicii de raportare a datelor;

n) intreprinderile de asigurare si de reasigurare;

o) intermediarii de asigurari, intermediarii de reasigurari si intermediarii de asigurari auxiliare;

p) institutiile pentru furnizarea de pensii ocupationale;

q) agentiile de rating de credit;

r) administratorii de indici de referinta critici;

s) furnizorii de servicii de finantare participativa;

t) registrele centrale de securitizari;

u) furnizorii terti de servicii TIC.

In sensul prezentului regulament, entitatile mentionate la lit. a)-t) sunt denumite colectiv „entitati financiare”.

Regulamentul nu se aplica urmatoarelor entitati:

a) administratorii de fonduri de investitii alternative (art. 3 alin. 2) din Directiva 2011/61/UE);

b) intreprinderile de asigurare si de reasigurare (art. 4 din Directiva 2009/138/CE);

c) institutiile pentru furnizarea de pensii ocupationale care gestioneaza sisteme de pensii care impreuna nu au mai mult de 15 membri in total;

d) persoanele fizice sau juridice exceptate in temeiul art. 2 si 3 din Directiva 2014/65/UE;

e) intermediarii de asigurari, intermediarii de reasigurari si intermediarii de asigurari auxiliare care sunt microintreprinderi sau intreprinderi mici sau mijlocii;

f) oficiile postale care efectueaza operatiuni de virament (art. 2 alin. 5) pct. 3 din Directiva 2013/36/UE).

De ce este necesar DORA?

Sectorul financiar, extrem de digitalizat, este vulnerabil la atacuri cibernetice care pot avea consecinte sistemice. Conform unui raport din 2020 al Comitetului European pentru Risc Sistemic, interdependentele dintre infrastructurile IT ale celor aproximativ 22.000 de entitati financiare din UE pot amplifica efectele unui incident localizat, afectand intregul sistem financiar.

Ce urmeaza?

Fiecare stat membru UE trebuie sa stabileasca sanctiuni si proceduri pentru entitatile care nu respecta DORA. In Romania, autoritatile de reglementare vor supraveghea implementarea acestor cerinte, astfel incat sectorul financiar sa fie pregatit sa faca fata provocarilor digitale.

Concluzie

DORA reprezinta o schimbare de paradigma in abordarea securitatii cibernetice si a rezilientei digitale. Pentru entitatile financiare, aceasta este o obligatie, dar si o oportunitate de a-si intari infrastructurile digitale si de a castiga increderea pietei intr-un mediu tot mai interconectat.

Nu uitati: Abonamentul dvs. include si consultanta telefonica.
Daca doriti sa discutati direct cu un consultant, va puteti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noutati fiscal-contabile

29Iul2025

LEGE nr. 141 din 25 iulie 2025

de Portal Codul Fiscal 29 Iul 2025
LEGE nr. 141 din 25 iulie 2025 privind unele masuri fiscal-bugetare EMITENT: Parlamentul PUBLICAT IN: Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025 Data Intrarii in vigoare: 28 Iulie 2025 -------------------------------------------------------------------------     ART. I   (1) Prezenta lege reglementeaza unele masuri ...

Inghetari salariale si restrangerea beneficiilor in sectorul bugetar. Ce prevede Legea nr. 141 2025?

de Profeanu Laura 28 Iul 2025
Guvernul a facut un nou pas spre reformarea cheltuielilor publice, prin adoptarea Legii nr. 141/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025, cu aplicabilitate din 28 iulie 2025. Actul normativ face parte din pachetul de masuri fiscal-bugetare necesare pentru corectarea deficitului excesiv si imbunatatirea sustenabilitatii financiare a Romaniei. Printre cele mai importante ...

Vanatoarea ANAF de profituri externalizate: un nou test de transparenta pentru grupurile multinationale

de Profeanu Laura 28 Iul 2025
In contextul presiunilor internationale privind echitatea impozitarii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a lansat, incepand cu luna iulie 2025, o ampla campanie de colectare de date de la aproape 2.800 de companii mari si mijlocii. Vizate sunt, in special, cheltuielile intragrup efectuate in perioada 2020 - 2024, iar scopul declarat este clar: identificarea eventualelor ...

Modificari fiscale 21 - 27 Iulie 2025

de Irina Dumitrescu 28 Iul 2025
O.G. nr. 11/2025 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala Publicat in: M.Of. nr. 695 din  24.07.2025 Ce prevede:  Ordonanta aduce modificari in domeniul acordurilor de pret in avans (extinderea acordurilor de pret in avans pentru perioade anterioare — pana la cinci ani fiscal incheiati anterior cererii) si stabileste ...

Acordurile de pret in avans pot acoperi si tranzactii din trecut. Noutati importante si pentru procedura amiabila, prin OG 11/2025

de Profeanu Laura 27 Iul 2025
Incepand cu 27 iulie 2025, a intrat in vigoare Ordonanta Guvernului nr. 11/2025, care aduce modificari Codului de procedura fiscala, in special in privinta a doua instrumente cheie in domeniul fiscalitatii internationale: acordurile de pret in avans (APA) si procedura amiabila (MAP). Masurile au fost motivate de procesul accelerat de aderare a Romaniei la OCDE si de angajamentele asumate ...

Livrarile intracomunitare fara documente justificative: lectii dintr-un control ANAF la o agentie de publicitate

de Profeanu Laura 21 Iul 2025
ANAF continua sa atraga atentia asupra utilizarii nejustificate a scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare. Un caz prezentat in Informarea privind cazurile semnificative constatate de inspectia fiscala in luna mai 2025, vizeaza o societate cu activitate principala in „activitatile agentiilor de publicitate” (cod CAEN 7311), care a aplicat scutirea de TVA pentru livrari de ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscal-contabile keyboard_double_arrow_right
x