Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Aprilie 2024

Obligatiile si optiunile angajatorilor cu privire la contributia la fondul de handicap

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

In 2024, legislatia privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, continua sa impuna obligatii specifice angajatorilor. Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, subliniaza nevoia integrarii persoanelor cu handicap in piata muncii si impune masuri concrete pentru angajatori.

Obligatii principale    
       

Conform art. 78 alin. 2) si 3) din Legea 448/2006, persoanele cu handicap pot fi incadrate in munca conform pregatirii lor profesionale si capacitatii de munca, atestate prin certificatul de incadrare in grad de handicap, iar angajatorii asigura accesul acestora la ocuparea unui loc de munca adaptat, in conformitate cu potentialul functional si capacitatea de adaptare a acestora.
Angajatorii care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati. Procentul de 4% este un numar care are o valoare zecimala din doua cifre.
La stabilirea acestui procent, nu se iau in calcul asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav angajati in conditiile legii.

Angajatorii care nu respecta aceste cerinte pot opta pentru una dintre urmatoarele obligatii:

a) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa plateasca, lunar, catre bugetul de stat o suma reprezentand echivalentul a minimum 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu suma reprezentand diferenta pana la nivelul sumei prevazute la lit. a) sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate.
Potrivit Instructiunilor pentru aplicarea art. 78 alin. 2 si 3 din Legea 448/2006, aprobate prin Ordinul Presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati nr. 1001/2022, angajat este salariatul cu norma intreaga pentru care durata normala a timpului de munca este prevazuta la art. 112 din  Codul muncii:
-pentru salariatii angajati cu norma intreaga, durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana;
-in cazul tinerilor in varsta de pana la 18 ani, durata timpului de munca este de 6 ore pe zi si de 30 de ore pe saptamana. 

Determinarea procentului de 4% 

Procentul de 4% din numarul total de angajati se determina ca medie aritmetica rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice.
In efectivele zilnice nu se includ salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate, iar pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala, se iau in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.
Procentul de 4% rezultat, se inmulteste cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata sau, dupa caz, cu 50% din salariul minim brut pe tara garantat in plata, stabilit prin hotarare a Guvernului in vigoare in luna pentru care se plateste, in functie de optiune. Suma rezultata se declara lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei de raportare, prin formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat” la pozitia 24: Varsaminte de la persoanele juridice, pentru persoanele cu handicap neincadrate.

Cuantumul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata

Prin H.G. 900/2023 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata s-a stabilit ca incepand cu 01.10.2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. 1 din Codul muncii, se stabileste in bani, fara a include indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.300 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 19,960 lei/ora.

Achizitii de la Unitati Protejate Autorizate

Aceste achizitii se pot realiza pe baza unui acord de parteneriat, modelul acestuia fiind prevazut in anexa la Normele metodologice de aplicare a Legii 448/2006.
Reguli suplimentare (art. 8 din Instructiunile aprobate prin Ordinul 1001/2022)
- in situatia in care operatorul economic achizitioneaza, partial, produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma mai mica decat suma datorata bugetului de stat, acesta datoreaza bugetului de stat diferenta de suma;
- in situatia in care operatorul economic achizitioneaza produse si/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate in unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma mai mare decat suma datorata bugetului de stat in luna respectiva, operatorul economic nu datoreaza nicio suma bugetului de stat, iar diferenta in plus se reporteaza in luna urmatoare, in sensul diminuarii obligatiei de plata.

Concluzii

Legislatia privind fondul de handicap reprezinta un pas important in directia egalitatii de sanse pe piata muncii pentru persoanele cu handicap. Prin obligatiile impuse angajatorilor si optiunile flexibile oferite, se urmareste atat integrarea economica, cat si sociala a acestui segment de populatie, subliniind responsabilitatea sociala corporativa si rolul statului in promovarea drepturilor si oportunitatilor egale pentru toti cetatenii sai.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Mar072024

Stabilirea si plata contributiei asiguratorie pentru munca

de Profeanu Laura 07 Mar 2024
Calculul contributiei asiguratorie pentru munca (CAM) se realizeaza prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul prevazuta la art. 220^4 din Codul fiscal (suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate) cu respectarea prevederilor art. 220^5, care prevede: Contributia asiguratorie pentru munca nu se datoreaza pentru ...
Mar022024

Corectarea erorilor din documentele de plata

de Profeanu Laura 02 Mar 2024
In complexitatea administrarii fiscale, erorile in documentele de plata pot crea probleme atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscale. Codul de Procedura Fiscala, prin art. 164, ofera un cadru clar pentru corectarea acestor erori, asigurand astfel integritatea si eficienta sistemului fiscal. Acesta informare isi propune sa ofere o intelegere detaliata a dispozitiilor art. ...
Mar022024

Taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate si Taxa pentru serviciile de reclama si publicitate

de Profeanu Laura 02 Mar 2024
1. Taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate Utilizarea spatiilor publice pentru afisaj publicitar vine la pachet cu obligatii fiscale, reglementate de Codul fiscal prin art. 478. Taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate este o obligatie fiscala datorata de orice persoana (fizica sau juridica) care utilizeaza panouri, afisaje sau structuri de afisaj in scopuri ...
Dec272023

Noi obligatii de raportare si sanctiuni pentru persoanele juridice fara scop patrimonial

de Profeanu Laura 27 Dec 2023
OUG 115/2023, in vigoare din 15 decembrie 2023, aduce modificari semnificative in ceea ce priveste raportarea financiara a persoanelor juridice fara scop patrimonial. Schimbarile vizeaza modul in care aceste entitati declara primirea si utilizarea subventiilor, sponsorizarilor si altor forme similare de finantare. Modificari aduse de OUG 115/2023: Articolul LXXVI din OUG 115/2023 introduce ...