Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 Aprilie 2025

Pilonul 2 vs. impozitele locale pe cifra de afaceri: Ce taxe sunt recunoscute in calculul impozitului minim global de 15%?

04 Apr 2025

Aplicarea Pilonului 2 – impozitul minim global de 15% – a adus nemultumiri in peisajul fiscal romanesc, in special pentru companiile mari care activeaza in sectoare vizate de impozite suplimentare locale. Desi obiectivul Directivei europene este clar – asigurarea unei impozitari minime efective la nivel global pentru grupurile mari – realitatea fiscala din fiecare stat membru, inclusiv Romania, ridica numeroase intrebari practice.

Una dintre cele mai frecvente intrebari venite din partea contribuabililor este: Ce impozite locale se iau in calcul la determinarea cotei efective de impozitare de 15% conform Pilonului 2?

IMCA – recunoscut in calculul Pilonului 2

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), introdus prin Legea nr. 296/2023 si aplicabil din 2024 firmelor cu o cifra de afaceri anuala de peste 50 de milioane de euro, este considerat un impozit „acoperit” (covered tax) conform normelor OCDE si directivei UE. Cu alte cuvinte, acest impozit se ia in calcul la determinarea ratei efective de impozitare a unei entitati. Aceasta includere este importanta, deoarece poate reduce riscul ca o entitate sa ajunga sub pragul de 15%, evitand astfel aplicarea unui top-up tax suplimentar.

ICAS si impozitul suplimentar pentru banci – excluse din calculul Pilonului 2

In schimb, alte taxe recente pe cifra de afaceri, precum impozitul suplimentar pentru companiile din sectorul petrol si gaze (ICAS – 0,5%) sau impozitul suplimentar aplicabil institutiilor de credit (2%), nu sunt recunoscute in calculul impozitului minim global.

Motivul este clar: aceste taxe nu inlocuiesc impozitul pe profit, ci se aplica peste acesta. Prin urmare, in logica Pilonului 2, ele nu contribuie la rata efectiva de impozitare, ceea ce inseamna ca firmele vizate pot inregistra un nivel artificial mai mic al impozitarii din perspectiva regulilor internationale, chiar daca, in mod real, platesc sume semnificative catre buget.

Consecintele in practica

Aceasta diferenta de tratament creeaza frustrare in randul contribuabililor, in special in domeniile vizate de aceste taxe suplimentare. Desi platesc efectiv mai multe impozite in Romania, acestea nu ii ajuta sa atinga pragul de 15% impus de Pilonul 2, ceea ce ar putea atrage, teoretic, o impozitare suplimentara in alte jurisdictii, in cazul grupurilor multinationale.

In plus, complexitatea calculelor si nevoia de raportari detaliate impun companiilor mari adaptarea sistemelor fiscale interne si colaborarea stransa cu experti in fiscalitate internationala pentru a evita riscurile de dubla impozitare.

Cadru legislativ aplicabil in Romania

Directiva (UE) 2022/2523 privind impozitul minim global a fost transpusa in legislatia nationala prin Legea nr. 431/2023, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2024. In paralel, Legea nr. 296/2023 a introdus, tot de la inceputul acestui an, IMCA, ICAS si impozitul suplimentar pentru banci, toate cu scopul declarat de a creste contributia firmelor mari la bugetul de stat.

Insa, din perspectiva Pilonului 2, doar IMCA beneficiaza de recunoastere. Restul impozitelor – desi relevante fiscal pentru Romania – nu contribuie la atingerea pragului de 15% in calculul global.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre imca

17Apr2025

Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura valabil la 17 Apr 2025
Intrebare: O societate comerciala cu cod CAEN 3523 incheie trimestrul I al anului 2025 cu o cifra de afaceri de 2374000 ron, respectiv total venituri 2450000 ron. Avem rugamintea de a comunica daca societatea datoreaza pe langa impozitul pe profit si impozit suplimentar, daca da, cum se calculeaza si cum se declara acesta?  
10Apr2025

Impozit minim, impozit profit

de Vera Constantin valabil la 10 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra in anul 2023 a avut o cifra de afaceri peste 50 miloane euro, fapt pentru care in anul 2024 am platit impozit minim pe cifra de afaceri 1% (a fost mai mare decat impozitul pe profit normal). In anul 2024 cifra de afaceri calculat confrom art 18.1 din Codul fiscal, este 47 milioane euro. Intrebarea: pe anul 2025 putem re "intoarce" la impozit pe profit normal? sau ...
14Apr2025

Comparatie IMCA si impozit pe profit

de Gina Popescu valabil la 14 Apr 2025
Intrebare: O societate are profit brut 2024 - 20.515.941 lei, impozit pe profit 16% este 3.282.550 impozite deja platite 2.634.138, donatii sponsorizari 78.179, reducere pentru majorarea capitalului social -384.525 sold impozite de platit -185.917 impozite inregistrate in cont 691 este de 2.819.846 lei = 2.634.138 lei + 185.708 lei. Impozit minim este 3.064.292 lei. Deci firma trebuie sa ia in ...
10Apr2025

Impozit minim pe cifra de afaceri. Redirectionare impozit pe profit

de Vera Constantin valabil la 10 Apr 2025
Intrebare: Va rog sa ne ajutati cu o clarificare referitoare la sponsorizari si la redirectionarea impozitului pe profit pentru 2024. Am primit o solicitare de a redirectiona 20% din impozitul pe profit catre o asociatie. Pentru aceasta trebuie sa depunem formularul 177. In cursul anului trecut am facut sponsorizari pe care le-am scazut din impozitul de plata inregistrat la final de 2024 (IMCA), ...
11Apr2025

Calcul impozit pe profit si IMCA

de Irina Dumitrescu valabil la 11 Apr 2025
Intrebare: Profit 31.12.2024 1. Rezultatul fiscal 20,461,479 lei 2. Impozit pe profit (16% x rd. 1) 3,273,837 lei 3. Impozit pe profit scutit potrivit art. 22 din CF 248,398 lei 4. Reduceri conform OUG 153/2020 242,035 lei 5. Cheltuieli de sponsorizare care indeplinesc limitele de scadere din impozitul pe profit prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal 605,088 lei 6. Impozit pe ...
05Apr2025

Scadere din impozitul minim pe cifra de afaceri a sponsorizarilor reportate

de Elena Ionescu valabil la 05 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra este platitoare de IMCA in anul 2024. In cursul anului 2024 nu am avut sponsorizari. Avem sponsorizari reportate din anii 2017-2021. Intrebare: Din valoarea de plata a IMCA se pot scadea sponsorizarile reportate? Multumesc!
Vezi toate studiile de caz despre imca keyboard_double_arrow_right