Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 August 2025

Principalele riscuri de spalare a banilor in imobiliare

18 Aug 2025

7 tipologii cu care se pot confrunta agentii si dezvoltatorii, conform Raportului de evaluare sectoriala ONPCSB - sectorul imobiliar

1) Ascunderea beneficiarului real al unui activ imobiliar

”Beneficiarul real al societatii poate fi ascuns prin utilizarea de actionari persoane fizice si administratori nominali, trecuti in actele publice, dar care sunt simple paravane pentru adevaratul actionar sau pot fi persoane juridice, iar la o verificare va rezulta ca acestia au adresele in paradisuri fiscale”.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Pe scurt. Proprietatile sunt cumparate prin companii offshore, trusturi sau persoane interpuse pentru a masca adevaratul detinator si a obstructiona verificarile.
Indicatori de risc pentru agenti/dezvoltatori. Plata prin cont fiduciar al avocatului/notarului; cumparator persoana expusa public (PEP); venit/patrimoniu vadit insuficient pentru proprietate; schimbarile bruste ale partii cumparatoare inainte de semnare; avans achitat de o terta parte fara legatura; corespondenta la casuta postala sau la o adresa de avocat/notar.
Masuri. KYC/UBO aprofundat pe lantul de proprietate; solicitarea contractelor fiduciare/mandatelor; dovada resurselor (SOW/SOF); screening PEP/sanctiuni; respingerea tranzactiilor cu plati de la terti nejustificati.

2) Canalizarea fondurilor ilicite prin credite ipotecare

”Este o metoda sofisticata de disimulare a provenientei fondurilor obtinute ilegal, prin integrarea acestora in sistemul financiar formal sub forma rambursarii unui credit”.

Pe scurt. Integrarea banilor in sistemul financiar ca „rate ipotecare”, inclusiv ipoteci multiple, supradimensionate, de la creditori diferiti sau plata ratelor in numerar.
Indicatori. Mai multe ipoteci simultane; raport imprumut/valoare neobisnuit; creditori nereglementati; ipotecarea repetata a aceleiasi proprietati; „preluarea” unui credit ipotecar existent; rate platite in numerar.
Masuri. Colectarea dovezilor de venit si a programarilor de plata; interzicerea/limitarea cash-ului pentru rate/avans; confirmari directe cu creditorii; semnalarea ipotecilor succesive.

3) Convertirea rapida a fondurilor ilicite intr-un activ imobiliar

Pe scurt. Achizitie „pe repede inainte”, adesea fara ipoteca, sub pretul pietei si cu aranjamente paralele (diferenta „la negru”), finalizata uneori fara agent, cu avans cash.
Indicatori. Pret substantial sub piata + compensare separata; graba nejustificata la inchidere; evitarea intermediarilor; avansuri in numerar.
Masuri. Verificare independenta a valorii (comparabile, evaluator); politica „no cash”; includerea declaratiilor anti-aranjamente; raportarea tranzactiilor suspecte.

4) Vanzarea/revanzarea/renovarea de case pentru a transforma fonduri ilicite in fonduri curate

Pe scurt. „Flipping” accelerat (cumpar – renovez - vand) sau imprumuturi intra-grup fara dobanda, folosind proprietatea drept garantie, pentru a extrage lichiditate „curata”.
Indicatori. Revanzari frecvente fara cresterea stocului detinut; imprumut „catre sine”/de la asociat, fara dobanda; executare garantie dupa neplata deliberata a imprumutului.
Masuri. Istoric tranzactional pe imobil; analiza legaturilor intre parti; solicitarea documentatiei de renovare (oferte, contracte, plati trasabile); atentie la preturi umflate artificial post-renovare.

5) Achizitionarea de bunuri imobiliare in scopuri infractionale

Pe scurt. Proprietati cumparate in „zone de interes” pentru operatiuni criminale, inclusiv cartiere premium (pentru a reduce suspiciunile) sau contraste puternice intre zone foarte bune si foarte proaste.
Indicatori. Achizitii concentrate geografic aproape de „clientii” activitatii ilicite; detinere in zone diametral opuse ca profil socio-economic; management „in proximitate” pentru control operational.
Masuri. Verificari sporite pe destinatia utilizarii; clauze de utilizare conforma in contract; informari imediate catre autoritati la suspiciuni rezonabile.

6) Spalarea baniilor prin tranzactii imobiliare anulate

Pe scurt. Se plateste un avans (din fonduri ilicite), apoi se renunta la tranzactie si se primeste rambursarea (partiala/integrala) prin transfer bancar - bani „spalati”.
Indicatori. Serii de avansuri si renuntari intr-un interval scurt; rambursari neobisnuit de rapide/mari; motive contractuale invocate repetitiv (documentatie, „schimbare de intentie”).
Masuri. Politica stricta pentru restituirea avansurilor (KYC re-verificat, trasabilitate sursa fonduri, termene de „cool-off”); alerte interne pe rambursari atipice; informare ONPCSB la suspiciuni.

7) Dobandirea unei surse legale de venit si amestecarea acesteia cu bani de provenienta ilicita

Pe scurt. Se cumpara proprietati pentru inchiriere (real sau fictiv), iar veniturile declarate din chirii „amesteca” fondurile murdare cu fluxuri legitime, fiind greu de detectat.
Indicatori. Inchirieri declarate dar nealiniate cu piata/ocuparea reala; plati de chirie prin canale opace; proprietati achizitionate prin interpusi, urmate de „randamente” neobisnuite.
Masuri. Contracte de inchiriere verificabile (identitate chiriasi, plati bancare); audit periodic al gradului de ocupare; evitarea incasarilor cash; corelarea veniturilor cu piete/ANAF.

Checklist pentru conformitate (de folosit „la birou”)

1.Politica no-cash pentru avansuri/chirii; justificare SOF/SOW pentru sume mari.

2.Proceduri UBO/PEP/sanctiuni + screening la fiecare schimbare de structura sau parte contractanta.

3.Valori verificate independent (comparabile/evaluari) pentru a detecta sub/supra-evaluari sau flipping artificial.

4.Alerte pe rambursari de avansuri si pe revanzari accelerate.

5.Trasabilitate chirii (contracte + plati bancare), mai ales la portofolii achizitionate prin interpusi. 

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre spalarea banilor

Evaluarea sectoriala a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru activitatea de consultanta fiscala

de Profeanu Laura 18 Aug 2025
Consultanta fiscala este un sector cheie al economiei romanesti, cu impact direct asupra modului in care contribuabilii isi organizeaza si isi raporteaza obligatiile fiscale. Prin specificul sau - lucrul direct cu persoane fizice si juridice, accesul la informatii sensibile si implicarea in tranzactii complexe - consultanta fiscala se poate confrunta cu riscuri legate de spalarea banilor ...
04Aug2025

Creditarea societatii de catre asociati: limite, raportari si implicatii legale

de Profeanu Laura valabil la 04 Aug 2025
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarele informatii privind respectarea legii spalarii banilor, dupa cum urmeaza: 1) Care este suma maxima pe care o poate credita un asociat pe zi prin banca? De exemplu, putem face creditari de 50.000 RON sau mai mult? Exista vreo limita in acest sens? 2) Este posibil ca fiecare asociat sa crediteze firma in paralel (ex. avem 3 asociati diferiti pe firma)? ...

Consultanta in afaceri - intre strategie si risc de spalare a banilor

de Profeanu Laura 08 Iul 2025
Firmele care ofera servicii de consultanta pentru afaceri si management, cod CAEN 7022 (viitor CAEN 7020), sunt tot mai atent monitorizate de autoritati, in special de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Un raport recent al institutiei avertizeaza ca acest sector, aparent inofensiv, poate deveni un canal privilegiat pentru integrarea fondurilor ilicite in ...

Legea privind prevenirea spalarii banilor, din nou in schimbare: ce modificari trebuie sa cunoasca entitatile raportoare

de Profeanu Laura 08 Mai 2025
Romania se aliniaza din nou cerintelor internationale in materie de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, printr-un nou proiect de lege care modifica Legea nr. 129/2019. Adoptat recent de Camera Deputatilor, proiectul aduce noutati pentru agentii imobiliari, casele de schimb valutar, furnizorii de servicii cripto, ONG-uri si alte entitati raportoare. 1. Masuri ...
28Mar2025

Beneficiar real ONG

de Gina Popescu valabil la 28 Mar 2025
Intrebare: O asociatie non profit doreste sa redeschida contul la banca (a fost inchis pentru nedepunere actualizarea informatiilor), unde se solicita declaratia privind beneficiarul real. E necesar sa fie depusa o astfel de declaratie in cazul ONG-urilor? In caz ca da, cine se considera a fi beneficiarul real, (membrul fondator, secretarul)? Unde trebuie depusa aceasta declaratie?  

Modificari importante pentru furnizorii de servicii de criptoactive: Noile reguli de prevenire a spalarii banilor

de Profeanu Laura 17 Mar 2025
Reglementarile privind prevenirea si combaterea spalarii banilor au fost recent actualizate in Romania prin Ordonanta de Urgenta nr. 10/2025, care a intrat in vigoare pe 13 martie 2025. Actualizarea vine ca urmare a necesitatii de aliniere la regulamentele europene privind criptoactivele - Regulamentul (UE) 2023/1.113 si Regulamentul (UE) 2023/1.114 - care impun obligatii extinse pentru ...
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right
x