Evaluarea sectoriala a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru activitatea de consultanta fiscala

Consultanta fiscala este un sector cheie al economiei romanesti, cu impact direct asupra modului in care contribuabilii isi organizeaza si isi raporteaza obligatiile fiscale. Prin specificul sau - lucrul direct cu persoane fizice si juridice, accesul la informatii sensibile si implicarea in tranzactii complexe - consultanta fiscala se poate confrunta cu riscuri legate de spalarea banilor (SB) si finantarea terorismului (FT).
In acest context, este Camera Consultantantilor Fiscali din Romania, a realizat o evaluare sectoriala a riscurilor, astfel incat profesionistii din domeniu sa poata identifica vulnerabilitatile, sa isi adapteze politicile interne si sa evite utilizarea serviciilor lor in scopuri ilicite.
Cadrul legal aplicabil
Consultantii fiscali se incadreaza in categoria entitatilor raportoare prevazute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.
Principalele obligatii legale sunt:
- aplicarea procedurilor de cunoastere a clientelei (KYC) si identificarea beneficiarului real;
- monitorizarea continua a tranzactiilor si a relatiei de afaceri;
- raportarea tranzactiilor suspecte catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB);
- adoptarea de politici si proceduri interne pentru gestionarea riscurilor de SB/FT;
- instruirea periodica a personalului implicat.
De asemenea, trebuie avute in vedere prevederile OUG nr. 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale, cu modificarile ulterioare, precum si legislatia europeana recent adoptata in materie de AML/CFT.
Riscuri specifice activitatii de consultanta fiscala
La nivel sectorial, riscurile de SB/FT pentru consultantii fiscali sunt similare celor identificate in alte domenii profesionale cu acces direct la informatii financiare si tranzactii.
Printre cele mai relevante:
1. Riscuri la nivel global:
- utilizarea structurilor fiscale complexe in tranzactii internationale pentru mascarea fluxurilor ilicite;
- consultanta acordata clientilor din jurisdictii cu regim fiscal preferential („paradisuri fiscale”);
- dificultati in verificarea beneficiarul real al unor entitati straine.
2. Riscuri la nivel national:
- implicarea indirecta in scheme de frauda de tip carusel TVA;
- elaborarea sau validarea unor tranzactii artificiale care au ca scop disimularea provenientei fondurilor;
- externalizarea veniturilor catre entitati afiliate din strainatate fara o justificare economica reala.
Vulnerabilitati si amenintari
Consultantii fiscali pot fi abordati de clienti cu istoric de neconformitate fiscala sau care doresc sa confere legitimitate unor tranzactii suspecte. In plus, diferentele de nivel profesional si lipsa unor politici interne clare de conformitate pot creste expunerea sectorului la riscurile de SB/FT.
Masuri de gestionare si atenuare a riscurilor
Pentru a limita aceste vulnerabilitati, consultantii fiscali trebuie sa implementeze:
- o abordare bazata pe risc in relatia cu fiecare client si tranzactie;
- verificari suplimentare pentru clientii din jurisdictii cu risc ridicat;
- instruirea constanta a personalului in materie de AML/CFT;
- utilizarea de instrumente IT pentru monitorizarea tranzactiilor si identificarea tipologiilor de risc;
- raportarea prompta a tranzactiilor suspecte catre ONPCSB.
Studiu de caz - Consultanta fiscala si riscul de spalare a banilor
O societate comerciala din Romania, cu activitate aparent de prestari servicii IT, solicita consultanta fiscala pentru structurarea unui contract de externalizare a veniturilor catre o firma afiliata dintr-o jurisdictie cu impozitare redusa (paradis fiscal).
Situatia prezentata
Firma din Romania are profituri semnificative, dar doreste sa reduca impozitul pe profit.
Solicita consultantului fiscal sa elaboreze un contract de „servicii de consultanta” cu o societate dintr-o jurisdictie offshore, in baza caruia sa transfere o mare parte din venituri sub forma de cheltuieli deductibile.
La o analiza preliminara, se observa ca firma offshore, nu are angajati, nu are o structura reala de activitate, dar incaseaza sume foarte mari de la firma romaneasca.
Elemente de risc
- Tranzactie fara substanta economica reala (plata de servicii fictive);
- Beneficiar real ascuns - fondurile transferate pot reveni, indirect, asociatilor societatii din Romania;
Utilizarea unei jurisdictii cu risc ridicat pentru a disimula provenienta banilor.
Obligatia consultantului fiscal
Intr-o asemenea situatie, consultantul fiscal trebuie sa aplice procedurile de cunoastere a clientelei (KYC) si sa solicite documente care sa justifice realitatea serviciilor prestate. Daca suspiciunile persista, are obligatia legala de a raporta tranzactia catre ONPCSB, conform Legii 129/2019. Consultantul fiscal nu trebuie sa asigure asistenta in implementarea unei structuri artificiale care ar putea fi utilizata pentru spalarea banilor.
Concluzii
Consultanta fiscala are un rol de baza in mentinerea integritatii sistemului financiar. In calitate de entitati raportoare, consultantii fiscali trebuie sa adopte politici de conformitate ferme, sa fie vigilenti in relatia cu clientii si sa colaboreze activ cu autoritatile competente. Aplicarea riguroasa a cadrului legal si integrarea recomandarilor internationale in materie de AML/CFT, vor contribui la crearea unui sector transparent, credibil si protejat impotriva riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului.
Recomandare: fiecare cabinet sau societate de consultanta fiscala ar trebui sa isi actualizeze anual politica de cunoastere a clientelei si evaluarea interna a riscurilor, in conformitate cu Legea 129/2019 si normele ONPCSB.
Cum vi s-a parut articolul?
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!