PROCEDURA de restituire a TVA aferenta achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa
Raspuns oferit deProfeanu Laura

Consultant fiscal
03 Sep 2023
Restituirea TVA se va efectua in baza Ordinului nr. 2438 din 25 August 2023 (publicat in M. Of. nr. 788 din 1 septembrie 2023) de catre organul fiscal competent, in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea nonprofit care are dreptul sa solicite restituirea.
In vederea restituirii taxei, entitatea nonprofit trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de restituire a TVA, insotita de urmatoarele documente:
a) un borderou, care sa cuprinda, in ordine cronologica, pentru fiecare achizitie urmatoarele informatii: denumirea, numarul si data documentului, valoarea fara TVA, valoarea TVA, valoarea inclusiv TVA;
b) copii de pe facturile, in care sunt consemnate bunurile si serviciile achizitionate pentru care se solicita restituirea;
c) copii de pe declaratiile vamale de import, in cazul bunurilor importate;
d) copii de pe bonurile fiscale emise, a caror valoare individuala, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 de euro. In situatia in care aceasta valoare este depasita, solicitantii trebuie sa prezinte copii de pe facturile emise in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
e) documentele din care rezulta ca bunurile/serviciile achizitionate, pentru care se solicita restituirea TVA, sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate au aceasta destinatie;
f) documentele din care rezulta ca bunurile/serviciile achizitionate, pentru care se solicita restituirea TVA, sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat, respectiv contractul de donatie/punere la dispozitie cu titlu gratuit si procesul-verbal de predare-primire, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate au aceasta destinatie;
g) declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al entitatii nonprofit, din care sa rezulte ca bunurile respective sunt destinate, in mod normal, utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor.
Entitatile nonprofit pot solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata in termen de 90 de zile de la incheierea lunii calendaristice pentru care se solicita restituirea, astfel:
a) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate in beneficiul lor in cursul lunii pentru care se solicita restituirea, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit;
b) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate in beneficiul lor, care sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat in cursul lunii pentru care se solicita restituirea, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat.
In situatia in care entitatile nonprofit nu vor depune in termen cererea de restituire a TVA si/sau documentatia aferenta, la solicitarea acestora, directorul general al Directiei generale regionale a finantelor publice poate aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, daca cererea este depusa in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituirea taxei.
In acest sens, pe baza documentelor depuse de solicitanti, autoritatea fiscala competenta va intocmi un referat semnat de conducatorul acesteia, din care sa rezulte ca, desi cererile de restituire au fost depuse cu intarziere fata de termenul prevazut, sunt indeplinite conditiile pentru acordarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, care va fi inaintat directorului general al Directiei generale regionale a finantelor publice, pentru aprobarea efectuarii restituirii taxei pe valoarea adaugata.
Solutionarea cererilor de restituire a TVA se va realiza conform procedurii stabilite prin ordin al presedintelui ANAF.
Entitatile nonprofit trebuie sa justifice respectarea destinatiei sumelor reprezentand TVA restituita de la bugetul de stat, inclusiv a sumelor care au fost compensate cu obligatii fiscale ale entitatii, cu documente care sa ateste achizitia ulterioara de bunuri/servicii prevazute la art. 294 alin. 5 lit. (a) si (b) din Codul fiscal:
a) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti prestate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz;
b) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, altele decat cele prevazute la lit. c) si d), precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si cele efectuate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz.
In vederea restituirii taxei, entitatea nonprofit trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de restituire a TVA, insotita de urmatoarele documente:
a) un borderou, care sa cuprinda, in ordine cronologica, pentru fiecare achizitie urmatoarele informatii: denumirea, numarul si data documentului, valoarea fara TVA, valoarea TVA, valoarea inclusiv TVA;
b) copii de pe facturile, in care sunt consemnate bunurile si serviciile achizitionate pentru care se solicita restituirea;
c) copii de pe declaratiile vamale de import, in cazul bunurilor importate;
d) copii de pe bonurile fiscale emise, a caror valoare individuala, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 de euro. In situatia in care aceasta valoare este depasita, solicitantii trebuie sa prezinte copii de pe facturile emise in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
e) documentele din care rezulta ca bunurile/serviciile achizitionate, pentru care se solicita restituirea TVA, sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate au aceasta destinatie;
f) documentele din care rezulta ca bunurile/serviciile achizitionate, pentru care se solicita restituirea TVA, sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat, respectiv contractul de donatie/punere la dispozitie cu titlu gratuit si procesul-verbal de predare-primire, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate au aceasta destinatie;
g) declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al entitatii nonprofit, din care sa rezulte ca bunurile respective sunt destinate, in mod normal, utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor.
Entitatile nonprofit pot solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata in termen de 90 de zile de la incheierea lunii calendaristice pentru care se solicita restituirea, astfel:
a) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate in beneficiul lor in cursul lunii pentru care se solicita restituirea, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit;
b) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate in beneficiul lor, care sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat in cursul lunii pentru care se solicita restituirea, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat.
In situatia in care entitatile nonprofit nu vor depune in termen cererea de restituire a TVA si/sau documentatia aferenta, la solicitarea acestora, directorul general al Directiei generale regionale a finantelor publice poate aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, daca cererea este depusa in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituirea taxei.
In acest sens, pe baza documentelor depuse de solicitanti, autoritatea fiscala competenta va intocmi un referat semnat de conducatorul acesteia, din care sa rezulte ca, desi cererile de restituire au fost depuse cu intarziere fata de termenul prevazut, sunt indeplinite conditiile pentru acordarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, care va fi inaintat directorului general al Directiei generale regionale a finantelor publice, pentru aprobarea efectuarii restituirii taxei pe valoarea adaugata.
Solutionarea cererilor de restituire a TVA se va realiza conform procedurii stabilite prin ordin al presedintelui ANAF.
Entitatile nonprofit trebuie sa justifice respectarea destinatiei sumelor reprezentand TVA restituita de la bugetul de stat, inclusiv a sumelor care au fost compensate cu obligatii fiscale ale entitatii, cu documente care sa ateste achizitia ulterioara de bunuri/servicii prevazute la art. 294 alin. 5 lit. (a) si (b) din Codul fiscal:
a) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti prestate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz;
b) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, altele decat cele prevazute la lit. c) si d), precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si cele efectuate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Sep252023
Modificari fiscale 18 - 24 septembrie 2023
de
Irina Dumitrescu
25 Sep 2023
1. O.M.F. nr. 2.495/2023 pentru modificarea si completarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.100/2020
Publicat in: M.Of. nr. 839 din 18.09.2023
Ce prevede: Conform completarilor aduse procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. ...
Sep252023
Indemnizatia de crestere a copilului va fi supusa executarii silite pentru recuperarea datoriilor
de
Profeanu Laura
25 Sep 2023
Indemnizatia de concediu pentru cresterea copilului poate fi executata silit pentru recuperarea oricarei datorii, potrivit unei recente schimbari legislative.
Conform art. 2 alin. 1 din OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri ...
Sep222023
Inasprirea transparentei financiare pentru entitatile fara scop patrimonial: Audit extern obligatoriu pentru subventii, sponsorizari, sume redirectionate si alte finantari
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Propunere de modificare a Legii contabilitatii nr. 82/1991: Persoanele juridice fara scop patrimonial vor fi obligate sa intocmeasca o declaratie pentru sumele primite sub forma de subventii, sponsorizari si alte finantari.
Conform noilor amendamente, persoanele juridice fara scop patrimonial care au beneficiat de subventii, sponsorizari sau alte tipuri de finantare, vor fi obligate sa ...
Sep222023
Amenzile in Vizor: sanctiuni in Legea Contabilitatii (art. 42)
de
Profeanu Laura
22 Sep 2023
Tabel comparativ intre sanctiunile actuale si cele propuse pentru modificare in Legea Contabilitatii (art. 42):
Legea contabilitatii nr. 82/1991 (forma actuala)
Forma propusa pentru modificare
Art. 41.
Art. 41.
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
Art. 42. (1)
Contraventiile ...
Sep212023
Amenzi usturatoare si confiscari pentru activitati economice ilicite: Ministerul Finantelor propune sanctiuni dure
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
Ministerul Finantelor vine cu o propunere de reintroducere a unor sanctiuni in legislatie, in urma observarii unor lacune care au favorizat evaziunea fiscala. Aceasta prevede amenzi si confiscari pentru cei care practica activitati economice fara inregistrare fiscala sau nu pot prezenta documente de provenienta pentru bunurile detinute sau transportate.
La trei ani de la retragerea Legii nr. ...
Sep212023
Noi obligatii pentru emiterea si transmiterea e-Facturii in Romania. Termene si sanctiuni
de
Profeanu Laura
21 Sep 2023
In contextul masurilor de digitalizare si transparenta fiscala, Guvernul Romaniei introduce noi reglementari referitoare la e-Factura. Un proiect de lege recent, propune ca, incepand cu 1 ianuarie 2024, anumite categorii de operatori economici sa fie obligati sa transmita facturile emise in sistemul national RO e-Factura.
1. Cine este afectat?
• Operatorii economici ...