Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

PROCEDURA de restituire a TVA aferenta achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
03 Sep 2023


Restituirea TVA se va efectua in baza Ordinului nr. 2438 din 25 August 2023 (publicat in M. Of. nr. 788 din 1 septembrie 2023) de catre organul fiscal competent, in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea nonprofit care are dreptul sa solicite restituirea.

In vederea restituirii taxei, entitatea nonprofit trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de restituire a TVA, insotita de urmatoarele documente:

a) un borderou, care sa cuprinda, in ordine cronologica, pentru fiecare achizitie urmatoarele informatii: denumirea, numarul si data documentului, valoarea fara TVA, valoarea TVA, valoarea inclusiv TVA;
b) copii de pe facturile, in care sunt consemnate bunurile si serviciile achizitionate pentru care se solicita restituirea;
c) copii de pe declaratiile vamale de import, in cazul bunurilor importate;
d) copii de pe bonurile fiscale emise, a caror valoare individuala, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 de euro. In situatia in care aceasta valoare este depasita, solicitantii trebuie sa prezinte copii de pe facturile emise in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
e) documentele din care rezulta ca bunurile/serviciile achizitionate, pentru care se solicita restituirea TVA, sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate au aceasta destinatie;
f) documentele din care rezulta ca bunurile/serviciile achizitionate, pentru care se solicita restituirea TVA, sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat, respectiv contractul de donatie/punere la dispozitie cu titlu gratuit si procesul-verbal de predare-primire, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate au aceasta destinatie;
g) declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al entitatii nonprofit, din care sa rezulte ca bunurile respective sunt destinate, in mod normal, utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor.

Entitatile nonprofit pot solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata in termen de 90 de zile de la incheierea lunii calendaristice pentru care se solicita restituirea, astfel:

a) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate in beneficiul lor in cursul lunii pentru care se solicita restituirea, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit;
b) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate in beneficiul lor, care sunt donate/puse gratuit la dispozitia unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat in cursul lunii pentru care se solicita restituirea, in cazul in care bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unitatilor spitalicesti din reteaua publica de stat.

In situatia in care entitatile nonprofit nu vor depune in termen cererea de restituire a TVA si/sau documentatia aferenta, la solicitarea acestora, directorul general al Directiei generale regionale a finantelor publice poate aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, daca cererea este depusa in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituirea taxei.

In acest sens, pe baza documentelor depuse de solicitanti, autoritatea fiscala competenta va intocmi un referat semnat de conducatorul acesteia, din care sa rezulte ca, desi cererile de restituire au fost depuse cu intarziere fata de termenul prevazut, sunt indeplinite conditiile pentru acordarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, care va fi inaintat directorului general al Directiei generale regionale a finantelor publice, pentru aprobarea efectuarii restituirii taxei pe valoarea adaugata.

Solutionarea cererilor de restituire a TVA se va realiza conform procedurii stabilite prin ordin al presedintelui ANAF.

Entitatile nonprofit trebuie sa justifice respectarea destinatiei sumelor reprezentand TVA restituita de la bugetul de stat, inclusiv a sumelor care au fost compensate cu obligatii fiscale ale entitatii, cu documente care sa ateste achizitia ulterioara de bunuri/servicii prevazute la art. 294 alin. 5 lit. (a) si (b)  din  Codul fiscal:
a) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti prestate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz;
b) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, altele decat cele prevazute la lit. c) si d), precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si cele efectuate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...