Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora.

Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza implicarea executorilor judecatoresti in procesul de executare silita pentru datorii fiscale, cu scopul de a degreva activitatea executorilor fiscali si de a imbunatati colectarea veniturilor la bugetul de stat.

Astfel, pe langa executorul fiscal, ar deveni competent si executorul judecatoresc, profesionist specializat in executarea silita, reglementat prin Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti.

In esenta, proiectul de lege propune completarea Art. 220 din Legea nr. 207/2015 privind  Codul de procedura fiscala Organele de executare silita, in sensul introducerii posibilitatii ca autoritatile sau institutiile publice, care nu dispun de executori fiscali organizati in compartimente de specialitate, sa solicite executorilor judecatoresti sa efectueze procedura de executare silita conform Codului de procedura civila. Acest demers va permite o adresare directa catre Camera Executorilor Judecatoresti pentru desemnarea aleatorie a unui executor judecatoresc, care sa initieze procedura de executare.

”In acest scop, autoritatea sau institutia publica se va adresa cu o cerere de executare intocmita in conditiile art. 664 C. proc. civ. Camerei Executorilor Judecatoresti in circumscriptia caruia debitorului isi are domiciliul sau sediul in vederea desemnarii aleatorii in termen de 5 zile de la primirea cererii a unui executor judecatoresc care sa deschida procedura de executare.”

Onorarii
Executorul judecatoresc desemnat va aplica onorariile minimale, iar debitorul va fi responsabil pentru acoperirea cheltuielilor de executare, inclusiv in cazul in care achita datoria voluntar, inainte de finalizarea procesului de executare. Aceasta abordare este menita sa asigure eficienta si rapiditatea recuperarii creantelor bugetare, contribuind la o mai buna colectare a veniturilor statului.

”Executorul desemnat va aplica onorariile minimale prevazute de Ordinul Ministrului Justitiei. in aceste situatii, debitorul va fi tinut sa suporte cheltuielile de executare stabilite sau, dupa caz, efectuate dupa inregistrarea cererii de executare si pana la data realizarii obligatiei stabilite in titlul executoriu, chiar daca el a facut plata in mod voluntar. Incheierea de stabilire a cheltuielilor de executare emisa de executorul judecatoresc este titlu executoriu, dispozitiile privind stabilirea onorariilor executorilor judecatoresti din Legea nr. 188/2000, fiind aplicabile in mod corespunzator. Prin exceptie de la art. 670 C. proc. civ., cheltuielile nu vor fi avansate de catre creditor.”

Competenta teritoriala
In prezent, conform art. 220 alin. 16) din Codul de procedura fiscala, cand se constata ca domiciliul fiscal al debitorului se afla in raza teritoriala a altui organ de executare silita, titlul executoriu impreuna cu dosarul executarii se transmit acestuia, instiintandu-se organul de la care s-a primit titlul executoriu.
Proiectul de lege prevede ca art. 220 alin. (16) se va modifica si va avea urmatorul cuprins:
(16) Cand se constata ca domiciliul sau sediul fiscal al debitorului se afla in raza teritoriala a altui organ de executare silita, titlul executoriu impreuna cu dosarul executarii se transmit acestuia, sau unui executor judecatoresc competent teritorial, instiintandu-se, daca este cazul, organul de la care s-a primit titlul executoriu
 
Beneficii estimate:
- imbunatatirea recuperarii creantelor bugetare si, implicit, o crestere a veniturilor la bugetul de stat consolidate;
- propunerea ca onorariul executorului sa fie suportat exclusiv de debitor, va stimula executorii sa finalizeze procedurile de executare silita;
- reducerea sarcinii de munca a executorilor fiscali si posibilitatea de a alege intre executori fiscali si judecatoresti;
- cresterea eficientei in colectarea creantelor bugetare, in special pentru UAT-urile mici care nu dispun de personal specializat pentru executarea silita. In acest sens, in expunerea de motive, se mentioneaza:
”Este cunoscut faptul ca exista UAT-uri mici care nu isi permit o structura de personal care sa includa si un Serviciu de executare silita sau functionari specializati pentru o asemenea activitate. Competenta alternativa propusa in materia recuperarii creantelor bugetare le ofera UAT-urilor sa-si evalueze capacitatea functionala, resursele umane avute la dispozitie, costurile necesare si sa aprecieze necesitatea de a se apela la serviciile executorilor judecatoresti”.

Proiectul a fost consultat cu Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti, Asociatia Comunelor din Romania si Asociatia Oraselor din Romania, subliniind un proces amplu de dialog cu cei implicati.

Procedura de desemnare aleatorie a executorului insarcinat de Presedintele Camerei Executorilor Judecatoresti, in circumscriptia caruia debitorului isi are domiciliul, va fi adoptata in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a modificarilor propuse, prin Hotarare a Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti.

Aceasta initiativa reprezinta un pas important in reformarea si modernizarea procesului de executare silita pentru datorii fiscale in Romania, cu scopul imbunatatirii eficientei administrative si a colectarii veniturilor bugetare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr132024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

de Profeanu Laura 13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Apr152024

Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel: a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...
Mar142024

Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate

de Profeanu Laura 14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...
Mar032024

Solicitarea dobanzilor in cazul sumelor de restituit de la buget

de Profeanu Laura 03 Mar 2024
Intelegerea procesului de restituire a sumelor nejustificat platite este esentiala pentru orice contribuabil. Codul de procedura fiscala, prin mecanismele sale, detaliate la art. 168 si 182, ofera un cadru clar pentru gestionarea acestor situatii, asigurand protectia drepturilor financiare ale contribuabililor si eficientizarea administrarii fiscale. Procedura de restituire a ...
Dec192023

OUG 115/2023. Modificari aduse Codului fiscal

de Irina Dumitrescu 19 Dec 2023
  Impozit pe profit   - se elimina facilitatile privind deducerea sumelor privind achizitiile caselor de marcat din impozitul pe profit. Cheltuielile cu achizitia caselor de marcat sunt deductibile si pot face obiectul facilitatilor pentru profit reinvestit (de la 01 ianuarie 2024).   - se vor include in categoria cheltuielilor sociale deductibile limitat si ...